וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה של אסד לאיראן עלולה להגדיל את האיום על ישראל

10.3.2017 / 15:50

אזהרתו של נתניהו בפגישתו עם נשיא רוסיה פוטין מפני הקמת נמל ימי איראני בסוריה מהדהדת את התפיסה בישראל כי מדובר בצעד קיצוני שיוביל חיזוק חיזבאללה ולקיצור טווח הירי לישראל. אם המהלך ייצא לפועל, יהיה על ירושלים להציב קווים אדומים חדשים

צילום: רויטרס

יממה לאחר שיחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנוגע להתחמשות איראן ורצונם להקים נמל ימי בסוריה, החששות מתבססים. גורם מדיני אישר לוואלה! NEWS כי איראן עושה מאמצים כדי להגיע להסכם עם משטרו של בשאר אסד לפיו יוקם בסיס צבאי איראני בנמל לטקיה שבסוריה. לדבריו של אותו גורם, הצדדים נמצאים על סף חתימה. מדובר במחיר שמנסה איראן לגבות מאסד על תמיכתה במהלך מלחמת האזרחים.

בישראל תופסים את המהלך כצעד קיצוני שיגביר את חוסר היציבות באזור ויקדם את הטרור נגד ישראל. ההשלכות של המהלך, בין היתר, הן חיזוק כוחו של חיזבאללה שנלחם על אדמת סוריה וקיצור טווח הירי בין הבסיס האיראני המיועד לישראל. בכך, צעד זה יגדיל את האיום על העורף בישראל.

מאז שהחלה מלחמת האזרחים מפעילים האיראנים יועצים ומומחים בתחום הצבאי ברחבי סוריה במטרה לסייע לצבא אסד במלחמתו. פרט לכך, על אדמת סוריה ישנם כוחות צבא איראן בהיקף מצומצם מאוד של מאות חיילי משמרות המהפכה, שתפקידם הוא משימות מיוחדות.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בריכת הכרישים של עזה: הקרב של צה"ל באויב הנעלם במנהרות
הרב הצבאי הראשי לשעבר: "הייתי מתנגד אם בנותיי היו רוצות לשרת בקרבי"
תיעוד: הקרב הראשון של צה"ל עם דאעש ברמת הגולן

ספינת קרב איראנית בדרכה לתימן, מאי 2015. AP
מהלך שיאיים על ישראל ועל מדינות ערביות נוספות. ספינת קרב איראנית/AP

שר הביטחון לשעבר משה יעלון טען בעבר כי לישראל יש קווים אדומים ברורים מאוד בכל מה שקשור להברחות נשק שובר איזון לידי חיזבאללה. אם אכן יתממש ההסכם בין איראן לסוריה ויוקם נמל איראני בלטקיה, יהיה על ירושלים לחדש את מדיניות הקווים האדומים, שעליה דיבר יעלון, ולבחון כיצד ניתן ליישם אותה במציאות החדשה שבה משטר האייתולות פועל בטווח קצר מישראל.

לפי שעה, הדרג המדיני בישראל מנסה להפעיל לחצים כדי למנוע את המהלך שישנה את כללי המשחק במזרח התיכון. מדובר בצעד שיאיים לא רק על ישראל – אלא על מדיניות ערביות נוספות באזור שתופסות את איראן כמדינת אויב.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

נוכחות צבאות זרים בסוריה פוגמת בעליונות האווירית של צה"ל באזור

בדצמבר 2015 התייחס בכיר במטה הכללי בצה"ל לשינויים הצבאיים באזור וכניסתו האגרסיבית של הצבא הרוסי למרחב. "בחלומות הכי רעים שלנו לא חלמנו שבחצר האחורית שלנו, בסוריה, תהיה לנו מערכת S-400 ויעופו לנו פה טילי שיוט", אמר אז. אותו בכיר מיהר להדגיש לאחר מכן כי בישראל לא רואים את מערכת ההגנה הרוסית כאיום על מדינת ישראל.

בירושלים מנהלים דיאלוג קרוב עם הקרמלין והוחלט על הקמת מנגנון תיאום, בדגש בכל הנוגע לתחום האווירי. למרות ששני הצדדים שבעי רצון מרמת התיאום, במערכת הביטחון טוענים כי הנוכחות הרחבה של צבא רוסיה, כמו גם של צבאות זרים אחרים, פוגעת בגמישות של צה"ל במזרח התיכון ובעליונות האווירית והימית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
"מתנגדים בחריפות להתבססות איראן בסוריה". פוטין ונתניהו, אתמול/רויטרס

אם לא די בנוכחות המוגברת של כלי שיט וכלי טיס רוסים, באוקטובר 2016 הודיע הקרמלין כי משרד ההגנה הרוסי יקים בסיס קבע עבור הצבא בטרטוס. זאת, בעקבות החלטה של אסד לאשר חכירה של המקום ל-50 שנה. במסגרת ההסכם, אמורה רוסיה לשדרג את הנמל במקום, להרחיב את תנאי העגינה ולהפעיל כלי שיט צבאיים. גורמים במערכת הביטחון העריכו באותם ימים כי המהלך נועד להגביר את ההשפעה האזורית של רוסיה במזרח התיכון במישור הצבאי והמדיני, בזמן שארצות הברית מצמצמת את השפעתה באזור.

אתמול כאמור נועד ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין. בתום הפגישה, אמר נתניהו בתדרוך לעיתונאים: "הבהרתי לנשיא פוטין את ההתנגדות התקיפה שלנו להתבססות של איראן וגרורותיה בסוריה, הכוללת כוח צבאי ותשתיות צבאיות, לרבות ניסיון איראני להקים נמל ימי. יש לדברים האלה השלכות חמורות על ביטחונה של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully