וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בגרמניה: היחסים עם ישראל בשפל - וטראמפ עלול לדרדרם עוד

6.3.2017 / 23:30

גורמים בברלין מעידים כי היחסים הפוליטיים בין שתי המדינות הידרדרו לרמה הנמוכה ביותר זה שנים. כעת, עולה בברלין החשש מנשיא ארה"ב. "נתניהו לא מקשיב לנו, והמצב רק הולך ונהיה גרוע עם טראמפ"

ספק 500

(גורם ישראלי: "היחסים בין ישראל לגרמניה הדוקים מתמיד", אפריל 2016)

ב-2008, כשישראל חגגה 60 שנות עצמאות, הקנצלרית אנגלה מרקל נשא נאום בכנסת שבו תיארה את היחסים בין ישראל לגרמניה "מצוינים". "כן, היחסים בינינו מיוחדים, ייחודיים, שהאחריות על העבר נחרטו בהם. יש בינינו ערכים הדדיים, המחויבים להזדהות ולאמון", אמרה הקנצלרית לקול מחיאות הכפיים של חברי הכנסת, שרבים מהם אף כמו מכיסאם.

תשע שנים לאחר מכן, נראה לא סביר כי מרקל תציג את היחסים באור כזה. בכירים בגרמניה מעידים כי היחסים הפוליטיים בין גרמניה לישראל הידרדרו לאחרונה לרמה הנמוכה ביותר זה שנים. כעת, עולה בברלין החשש כי הקשרים עשויים להידרדר עוד יותר בגלל מי שמשמש נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. הוא הביע אמביוולנטיות לגבי הקמת מדינה פלסטינית – מטרה מוצהרת במדיניות החוץ של גרמניה במזרח התיכון – והוא מתח ביקורת רפה ביותר על הבנייה הישראלית בהתנחלויות.

גם בישראל מעידים בכירים כי היחסים נמצאים בשפל אך לדבריהם, הקשרים בין שתי המדינות עדיין חזקים. הפער בין גרמניה לישראל בא לידי ביטוי בחודש שעבר כשמרקל ביטלה ועידה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהייתה אמורה להיערך בירושלים בחודש מאי.

לקריאה נוספת:
גרמניה מגנה בחריפות את חוק ההסדרה: מערער את האמון בממשלת ישראל
משרד החוץ הגרמני: "נתניהו מנצל אותנו, לשקול את היחסים עם ישראל"
גרמניה ביטלה מפגש פסגה עם ישראל בשל מדיניותה בהתנחלויות

העולם לא נרגע מהתמונה של נתניהו ומרקל. מרק ישראל סלם/ג?רוזלם פוסט,
ביטלה ועידה משותפת. נתניהו ומרקל ב-2014/מרק ישראל סלם/ג?רוזלם פוסט

ההסבר הרשמי לביטול היה שבברלין עסוקים מדי עם נשיאות ה-G20. אך גורמים בגרמניה אמרו כי הסיבה העיקרית הייתה תכניותיו של נתניהו, שנחשפו באותן שבועות שטראמפ נכנס לבית הלבן, להגברת הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, וכן להסדיר את מעמדם של אלפי בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, כחלק מחוק ההסדרה. "נתניהו לא מקשיב לנו, והמצב רק הולך ונהיה גרוע עם טראמפ", אמר בכיר גרמני, שהכיר בעובדה כי היחסים עם ממשלת הימין בישראל "צומצמו לחלוטין".

בישראל, תיאר בכיר את ביטול הוועידה כסימן של "אי שביעות רצון עמוקה" מנתניהו, אך טען כי הבעיה הגדולה של ברלין היא עם טראמפ. "גרמניה כועסת מאוד על טראמפ, אבל היא לא יכולה לבטא את זה או לומר זאת ישירות משום שהוא מאוד חזק", אמר הבכיר הישראלי.

קרסטין מולר, המנהלת מתל אביב את קרן היינריך בול, ארגון אסטרטגי גרמני הנוטה לשמאל, מסרה כי ההתפתחויות האחרונות עלולות לאלץ את ברלין לבחון את מערכת היחסים שלה עם ישראל, מדינה שאליה היא חשה מחויבות וקשר עמוקים בגלל השואה. "תחושת האחריות עדיין שם, אבל אני לא יודעת כמה זמן זה עוד יחזיק", אמרה מולר. "מערכת היחסים המיוחדת בין גרמניה לישראל לא חקוקה בסלע. למעשה, נראה כי היא עכשיו בסכנה".

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
"גרמניה כועסת על טראמפ". טראמפ ונתניהו/AP

בריאיון לרויטרס, ציין יעקב הדס-הנדלסמן, שגריר ישראל בגרמניה, את הקשרים החזקים בין החברות האזרחיות בגרמניה ובישראל, את השיעור הגבוה של צעירים ישראלים שמטיילים בבירת גרמניה, ומשלחות המחוקקים והשרים לברלין ולירושלים. כך למשל, שר המשפטים הגרמני הייקו מאס ביקר בישראל בחודש שעבר, נשיא הבונדסטאג נורברט לאמרט יבקר החודש ושר ההגנה החדש זיגמר גבריאל שוקל לערוך ביקור בישראל לפני אפריל.

אך הדס-הנדלסמן מכיר בפער ההולך ונפער בין העמדה הישראלית-ידידותית שהוצגה לממשלות גרמניה במשך עשורים לבין אוכלוסייה גדלה של צעירים גרמנים ספקניים שלא חשים אחריות לגבי השואה. מחקר של קרן ברטלסמן מ-2015 על היחסים הראה כי 7% מהגרמנים סבורים כי הגיע הזמן "להותיר את העבר מאחור". כ-66% הביעו כעס שהגרמנים עדיין מואשמים בפשעיהם נגד היהודים. בקרב צעירים בני 18-29, 79% חשו כך. "ככל שהזמן עובר, קשה לשמר את מערכת היחסים הייחודית הזאת ללא אי-הסכמות פוליטיות", אמר הדס-הנדלסמן.

אף ששיתופי הפעולה הכלכליים בין שתי המדינות צמחו, דיפלומט גרמני מעיד כי נהיה קשה יותר "למכור" את מערכת היחסים הקרובה עם ישראל לציבור הגרמני. "מציאת האיזון הנכון עם ישראל הפכה להיות מאוד קשה. אם אתה לא מותח ביקורת, צולבים אותך בתקשורת. אם אתה כן מבקר, בעלת ברית גדולה תכעס עליך", אמר הדיפלומט. בשנת בחירות בגרמניה, טען הדיפלומט, למרקל אין מה להרוויח מפגישה מביכה עם נתניהו.

המחלוקת הפוליטית עמוקה יותר מאי פעם

מתחים פוליטיים אינם תופעה חדשה. ב-2011 גרמניה איימה להפסיק את משלוחי צוללות הדולפין בתגובה לתכניות בנייה בהתנחלויות. שנה לאחר מכן, זיגמר גבריאל, אז ראש מפלגת הסוציאל-דמוקרטים שבאופוזיציה, עורר סערה כשטען כי ישראל היא מדינת אפרטהייד.

מאז אותו נאום ב-2008, מרקל ביקרה עוד פעמיים בכנסת. הביקור האחרון שלה בישראל היה בתחילת 2014. אך בכירים ומומחים בגרמניה אומרים כי המחלוקת הפוליטית האחרונה נראית עמוקה יותר מאי פעם. "בעבר ידעה ישראל מה הגבולות של הממשלים האמריקניים. כעת, עם טראמפ, המרכיבים הקיצוניים יותר בישראל חשים מחוזקים", אמרה מולר. "אנחנו נמצאים ברגע רגיש. חשוב שנראה איך גרמניה תגיב למציאות החדשה. היחסים עשויים להשתנות במהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully