וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מהציבור סבור שיש אפליית נשים; רבע מתנגד ללוחמות בצה"ל

6.3.2017 / 8:50

לקראת יום האישה הבינלאומי, פרסם "ויצו" סקר ממנו עולה כי 54% בדעה כי קיימת אפליית נשים, 25% מתנגד לשילוב נשים בצה"ל ושליש מעדיפים חיילים חרדים על פניהן. יותר מ-60% סבור שילדים צריכים להישאר עם האם אחרי גירושים. "השמרנות מתחזקת ב-2017"

בווידאו: נשים בטנק/צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: רן צימט, מעצב גרפי: אביחי ברוך

(צפו בפרויקט המיוחד: האישה שבטנק תנצח)

54% מהאוכלוסייה בישראל מאמינים כי קיימת אפליית נשים בחברה – כך עולה מנתוני סקר שערכו ארגון ויצו וחברת המחקר "ספיו" לקראת יום האישה הבינלאומי, שיצוין מחרתיים (רביעי). 64% מאלו הסבורים שאין אפליה הם גברים צעירים דתיים, בעלי השכלה תיכונית ומטה. הסקר מצא כי קיים קשר בין אלו הסבורים כי אין אפליה נגד נשים בישראל, לעמדות המנציחות אפליית נשים.

הסקר כלל שאלות ממגוון תחומים הנוגעים לחיי היום יום, התא המשפחתי ושילוב נשים בזירה הציבורית. כך למשל, רבע מהאוכלוסייה התנגד לשילוב נשים לוחמות בצה"ל, ושליש מעדיפים חיילים חרדים על פני לוחמות בצה"ל. יותר מ-60% מהנשאלים סבורים שילדים צריכים להישאר בחזקת האם אחרי גירושים.

לקריאה נוספת:
דובר צה"ל: "הניסיון להחליט עבור נשים אם הן מסוגלות - אינו ראוי"
צפו: האישה שבטנק תנצח
תת-אלוף במיל' קהלני על נשים בשריון: "תפקיד האישה להביא ילדים"

לוחמות צה"ל בזרוע היבשה. דובר צה"ל
אחד מכל ארבעה סבור שאין לשלב לוחמות בצבא/דובר צה"ל

מהנתונים עולה, כי לפני גירושים, 85% מאמינים כי שני ההורים צריכים לגדל את הילדים במידה שווה, 15% מאמינים כי נטל גידול הילדים צריך להיות מופקד על האם – ואף נשאל לא טען כי הנטל צריך להיות על האב. ואולם, לאחר גירושים, 63% מהציבור סבורים שכשאין הסכמה בין ההורים על המשמורת, האם צריכה לקבל משמורת על הילדים הצעירים (מגיל שש ומטה), כשיותר ממחצית מהגברים שנשאלו ענו כי חזקת הגיל הרך צריכה להישמר.

4% ציינו כי האב צריך לקבל את המשמורת על הילדים הצעירים, ו-33% נותרו ללא עמדה בנושא. בקרב דתיים, קיים ייצוג גבוה יותר לאלה המאמינים כי האם צריכה לגדל את הילדים לאחר גירושין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שליש מהציבור סבור שהגורם החשוב ביותר בקביעת מזונות הוא רמת ההכנסה של ההורים, כאשר רמת ההכנסה של ההורה המשלם חשובה יותר מרמת ההכנסה של ההורה המשמורן, שאצלו נמצאים הילדים רוב הזמן. הגורם השני בחשיבותו הוא סך ההוצאות השונות על הילדים. כשליש מהנשאלים טענו שאין להם עמדה בנושא זה.

כ60% מהציבור בעד שילוב חיילות המערך הלוחם ו-25% מתנגד. הסיבות העיקריות שצוינו היו היעדר תנאים מתאימים לנשים (48%), תנאים פיזיים קשים מדי לנשים (47%) וכי התפקיד יכול לפגוע בגוף האישה (46%). בשאלה על העדפת לוחם חרדי לעומת לוחמת - כשליש ציינו שחיילים חרדיים יועילו יותר כלוחמים ביחידה קרבית, לעומת 8% שציינו שחיילות יועילו יותר. כמחצית טענו כי חיילים חרדים ונשים יועילו באותה המידה. 40% תומכים בהרחקת הנשים מהיחידות הצבאיות כדי לאפשר לגברים חרדים לשרת בהן.

"הנתונים מדגישים את העול הכפול על נשים בתקופתנו"

"הממצאים מדברים בעד עצמם. בישראל 2017 עדיין מתחזקים השמרנות והדעות הסטריאוטיפיות בקרב גברים בנושא אפליה נגד נשים", אמרה פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, בנוגע לתוצאות הסקר. "תמימות הדעים המוחלטת בין גברים ונשים השותפים לדעה שלפיה האב לא צריך להיות המטפל העיקרי בילדים בכל המצבים שהוצגו: בשגרה, בעת מחלה או לאחר הגירושים, מדגישה את העול הכפול המונח על נשים בתקופתנו, עול עליו אנו מרבות לדבר כחלק מהאפליה המתמשכת כנגד נשים.

"מי שטען כי אין אפליה נגד נשים הוא מי שגם סבר כי האם צריכה לגדל את הילדים במשפחה והיא זו שצריכה צריכה להישאר בבית כשהילד חולה, ומי שהתנגד לשילוב חיילות בשירות קרבי מאמין כי לוחמים דתיים מועילים יותר מלוחמות נשים וניתן להרחיק נשים מיחידות צבאיות למען שירות של חרדים בצבא", הוסיפה לזובסקי.

גלי הרשנזון, מנכ"לית "ספיו", הוסיפה כי "אפשר לראות שדווקא המחזיקים בדעות המנציחות את האפליה כנגד נשים הם אלה החושבים כי אין אפליה נגד נשים כיום בישראל. הדבר מרמז שייתכן כי הגברת החשיפה והמודעות לאפליית נשים תוביל גם לירידה בשכיחות של העמדות המפלות. מומלץ למקד פעילות מסוג זה בקרב קהלים בהם יש בולטות לתפיסה כי אין אפליה, כאשר ייתכן כי זהו תפקיד שהצבא יכול ואף צריך לקחת על עצמו, לאור הריכוז הגבוה של בעלי המאפיינים הרלוונטיים והיכולת להעביר להם באופן מרוכז תכנים מתאימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully