וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: כץ ידרוש מהקבינט לדון בהצעתו לאי מלאכותי בעזה

5.3.2017 / 11:55

בצל הביקורת על התנהלות ראש הממשלה במהלך מבצע צוק איתן, ידרוש שר התחבורה והמודיעין מנתניהו לקבל החלטות על עתיד רצועת עזה. "אין לישראל פריבילגיה להמתין, המציאות בעזה דורשת החלטות"

צילום: אבי כהן, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: יעלון באירוע "שבתרבות", אתמול)

פחות משבוע לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על "צוק איתן", שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ידרוש היום (ראשון) בישיבת הקבינט מראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל החלטות בקבינט בעניין עתיד הרצועה ןלדון בתכניתו להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה.

"אין לישראל פריבילגיה להמתין, המציאות בעזה דורשת החלטות. אנחנו צועדים למשבר הומניטרי או לסבב מלחמתי נוסף, או שניהם יחד", כץ אמר בסוף השבוע. "האי יאפשר להשתחרר מאחריות על עזה מעמדת כוח, ויאפשר לעזה מוצא כלכלי, תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים".

כץ מקדם מזה חודשים את תכנית "האי-פרדות", הכוללת הקמת אי בגודל 8 קילומטרים שיחובר לעזה בגשר שעליו עמדת בידוק, ויכלול נמל, ובעתיד ייתכן שגם שדה תעופה. הרעיון, שזכה לסיקור בתקשורת הבינלאומית, נועד לספק פתרון למשבר ההומניטרי מבלי לסכן את ביטחון ישראל ולהקים נמל בפיקוח ביטחוני בינלאומי כך שטענות הפלסטינים על סגר ימי יתמוססו. בתכנית תומכים רבים משרי הקבינט, אך עד כה נתניהו נמנע מלהעלותה לדיון סופי ולהצבעה.

עוד בוואלה! NEWS:
יעלון: "אתמודד על ההנהגה הלאומית במפלגה חדשה; מוכן לאחד כוחות"
דוח המבקר על "צוק איתן" אילץ את יעלון לשוב לחיקו של נתניהו
יעלון הודף את הביקורת: דבריי על אזריה תואמו עם ראש הממשלה

אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 ק?מ מהחוף, מודל שהוכן ע?י חברת נמלי ישראל, ינואר 2016. עמוד הפייסבוק של ישראל כץ, אתר רשמי
תכנית האי-פרדות של השר כץ/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ישראל כץ

דוח המבקר כלל ביקורת על ראש הממשלה ושר הביטחון דאז משה יעלון, שלא קיימו דיון בקבינט בחלופות מדיניות ואסטרטגיה ארוכת טווח לרצועת עזה. המבקר העיר על שבמשך שנה הקבינט לא קיים דיון מיוחד על האסטרטגיה בעזה, וכשהתקיים דיון, הוא בחן רק חלופות צבאיות ולא דן בחלופה המדינית או במצב ההומניטרי ברצועה.

"פסילתן על הסף של חלופות בתחום המדיני בלי שאלה הוצגו לקבינט מנעה מחברי הקבינט לשקול חלופות אלו ולדון בסיכוייהן וסיכוניהן", כתב המבקר.

אתמול התייחס לדוח גם יעלון, שבאירוע "שבתרבות" בתיאטרון הבימה בתל אביב אמר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני פעל לפי הספר" במהלך המבצע. עם זאת, הוסיף כי "לצערי בקבינט יש פוליטיקה. היו בקבינט כמה אנשים שרצו לפגוע בראש הממשלה ובשר הביטחון, ובדרך לפגוע ברמטכ"ל". יעלון עוד טען כי בשנים האחרונות "ראיתי ראשי ממשלה שלא מנהלים תהליכים נכונים".

שר התחבורה ישראל כץ בישיבת הממשלה, 12 בפברואר 2017. אמיל סלמן, הארץ
השר כץ בישיבת הממשלה בחודש שעבר/הארץ, אמיל סלמן

בשבוע האחרון גברה המתיחות מול רצועת עזה, כשביום חמישי נורו יריות לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר המערכת בצפון הרצועה. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לכלי הרכב. צה"ל הגיב בירי טנקים ובירי מכלי טיס של חיל האוויר והשמיד שתי מטרות חמאס בבית להיא שבצפון הרצועה. יום לפני כן התפוצצה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון, וביום שני התפוצצה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully