וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול דאעש: מערך ההגנה של צבא מצרים על גבול ישראל נחשף

26.2.2017 / 13:30

מהיישובים הישראליים על הגבול, נראים מתחמים מבוצרים שהקים צבא מצרים, ולצדם תרנים שעליהם אמצעים טכנולוגיים לאיסוף מודיעין וצירי נסיעה מיוחדים. המהלך מתואם עם ישראל, שחוששת כי מלבד הרקטות, ינסה דאעש גם לחדור לשטחה

צילום: אמיר בוחבוט באמצעות הסמארטפון של וואי-ווי, עריכה: יאיר דניאל

בלילה שבין ראשון לשני בשבוע שעבר התפרסם דיווח בכלי תקשורת זרים כי מל"ט ישראלי תקף חולייה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בחצי האי סיני, והרג חמישה פעילים של הארגון. במערכת הביטחון נשמרה דממת אלחוט בתגובה לדיווחים. ואולם, בבוקר יום שני שיגרו פעילי דאעש בסיני שתי רקטות לעבר שטח פתוח בישראל. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא נזק, אך המחיש את פוטנציאל העימות בין צה"ל לשלוחת הארגון האסלאמיסטי בדרום.

ארגון הטרור על שלוחותיו עדיין שומר על סטטוס קוו יחסי מול צה"ל בגבול רמת הגולן וסיני, למעט אירועים נקודתיים. הוא מעדיף לשמור, ככל הנראה, את כוחותיו למלחמת התשה מול הצבא הסורי ושאר הכוחות ברמת הגולן ומול צבא המצרי בסיני. מנגד, ניתן להניח כי אם הפרסומים בכלי התקשורת הזרים מאז שנת 2013 המייחסים לצה"ל תקיפות בשטח סיני נגד יעדי דאעש אכן נכונים, הרי שפעילות הסיכול של ישראל היא נגד "פצצות מתקתקות" בלבד. כלומר, מקרים שבהם אין ברירה אלא לתקוף בשטח מצרים, לפני שאזרחים או חיילים בישראל ייפגעו, אך לא מעבר לכך.

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפת נחילים, פשיטות על החוף: הכוח הימי הסודי של חיזבאללה
חיל האוויר יירט כלי טיס לא מאויש של חמאס שהגיע מעזה
"מה יש להסתיר?": ישראל מנעה מחברי פרלמנט אירופים להיכנס לעזה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד המתחמים המבוצרים על גבול מצרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד להערכות גורמים במערב ולמרות המתקפות הבלתי פוסקות של צבא מצרים, כוחו של ארגון דאעש במחוז סיני, שבו נשמעים מדי יום הדי הפצצות מטוסי הקרב, לא נחלש. שני סימנים ברורים תומכים בכך: המשא ומתן שמנהלת קהיר עם עזה, למרות השנאה התהומית לחמאס, ותנופת הבנייה המצרית שמתרחשת בסמוך לגבול עם ישראל.

מטרתה של מצרים היא להשתמש בחמאס כמנוף לחץ על דאעש. שני הארגונים משתפים פעולה – דאעש מסייעים לחמאס להבריח לרצועת עזה אמצעי לחימה, ובתמורה, מקבלים אימונים, שיטות לחימה, נשק ואף טיפול רפואי לפצועים ברצועה. מצרים מנסה להפסיק את המתקפות על צבאה בידי דאעש, בתמורה להקלות על רצועת עזה.

במקביל, בשל האיום ההולך וגובר, החליט הממשל בקהיר להקים רצועת ביטחון שמורכבת, בין היתר, ממתחמים מבוצרים עבור כוחות הצבא המגנים על הגבול עם ישראל, אמצעי איסוף טכנולוגיים, צירים לוגיסטיים והיקף כוחות מתוגבר. לאחר שהוקמו תשתיות חשמל משמעותיות לאורך הגבול ובמרחב סיני, עליהם שומר הצבא המצרי, וכן צירי תנועה שעליהם נעים כוחות משוריינים, החלה בחודשים האחרונים בנייתם של המתחמים המבוצרים במרחק של עשרות מטרים מהגבול הישראלי. המהלך כמובן מתואם עם ישראל, בכפוף לנספח הצבאי בהסכם השלום בין המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מוצב של הצבא המצרי באזור הגבול בין ישראל ומצרים. אמיר בוחבוט
"מדובר בהרתעה נגד הפעילות של דאעש במרחב". גבול מצרים/אמיר בוחבוט

את ה"מבצרים", שחלונותיהם פונים לצד המצרי, ניתן לראות היטב מהיישובים קדש ברנע, באר מילכא וכמהין, וכן לאורך הנסיעה בכביש 10 בדרך לאילת. לצד המבנים, הוקמו תרנים ועליהם אמצעים טכנולוגיים לאיסוף מודיעין, שמועבר לחמ"לים של הצבא המצרי. "הצבא המצרי כבר לא נע בחוליות קטנות כמו פעם, היום הוא נע במסות", הסביר גורם ביטחוני. "מדובר בסוג של הרתעה נגד הפעילות של דאעש במרחב – כדי שיחשבו פעמיים אם הם רוצים לתקוף את הצבא".

"המצרים חייבים להיות אפקטיביים. לא מדובר בגאווה, זו אחריות"

ניתוח היקף הפיגועים שמבצע דאעש נגד צבא מצרים בסיני מלמד כי רוב האירועים מתרחשים בעומק השטח ולא סמוך לגבול, שם הצבא המצרי אוחז היטב בשטח. "העובדה שדאעש פועל בעומק מאפשרת לו לשגר רקטות לעבר ישראל מעומק השטח המצרי. לא סתם האזרחים בגבול לא חוששים מחדירות, צה"ל חזק בגבול והמענה כאן הוא מאוד מהיר. כוחות חי"ר, סיור, ותוך זמן קצר יש כאן מסוקי קרב באוויר. אבל נגד פצמ"רים ורקטות זה פחות אפקטיבי", הסביר הגורם הביטחוני. "המצרים מבינים טוב מאוד שהם חייבים להיות אפקטיביים. לא מדובר פה בגאווה, זו אחריות ביטחונית ומדינית. זה חשוב להם לא פחות מזה שחשוב לצה"ל. כל אירוע מבחינתם בצד המצרי מסתיים עם כדור".

במקביל, ערך צה"ל שינויים במבנה והיקף הכוחות בגבול המצרי, סמוך ליישובים סמוכי הגדר, המתבטא, בין היתר, בסיורים של כוחות מילואים ואמצעי איסוף מתקדמים. חקלאים בקרבת הגבול מספרים על שגשוג בחקלאות כשמאחוריהם מתקיים קטיף תפוחי אדמה, תחזוקת לולים מודרניים, ובתי רשת לגידולים מגוונים. הבתים החדשים ביישובים השונים מעידים על צמיחה.

מבצע של צבא מצרים נגד מנהרות ההברחה בין חצי האי סיני לרצועת עזה, פברואר 2017. פייסבוק, צילום מסך
מבצע של צבא מצרים נגד מנהרות ההברחה בין חצי האי סיני לרצועת עזה/צילום מסך, פייסבוק

עם זאת, אזור הגבול סובל מבעיות אחרות; צירי ההברחות ממצרים לישראל עדיין פעילים. מבריחי הסמים ממשיכים לעבוד מסביב לשעון, ומציגים יכולות מתקדמות מאוד ופעילות המזכירה יחידות צבאיות: רכבי שטח מהירים, מארבים, תצפיות ולא מעט תעוזה. "הם מנתחים מעולה את השטח ויודעים מה הפערים של הצבא בהגנה על הגדר", העריך גורם בגזרה הדרומית.

"הם מעריכים איפה יש שטחים מתים למודיעין. חלק מכלי הרכב שלהם דומים לכלי הרכב של כוחות הביטחון בשטח, מה שלפעמים מקשה על זיהוי בלילה. יש להם אמצעים לראיית לילה ומכשירי קשר", סיפר. "בחלק מהמקרים הם פותחים חורים בגדר שנקראים 'כספומטים', ודרכם הם מעבירים בזריזות את הסמים. בחלק מהמקרים הם מטפסים בסולמות על הגדר או מחלקים את הסמים לחבילות קטנות וזורקים מעליה".

מול צירי ההברחה פועלת יחידת המסתערבים של משמר הגבול שמפעילה כוחות מקצועיים שנטמעים בשטח באמצעות אמצעי הסוואה מתקדמים, ומפעילים כוחות יירוט זריזים. תוספת הרשת המשוננת בגדר החדשה בגבול המצרי שנועדה למנוע טיפוס פיזי היא עדות לחשיבה והמאמץ הקבוע של צה"ל למנוע גם הברחות. וברקע הזה, החשש העיקרי הוא שיום אחד ציר הברחת הסמים המשגשג, יהפוך לציר של פעילי טרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully