וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלה במטוס והנטישה שהסתבכה: תחקיר התרסקות הטייס אוהד כהן ברמון

16.2.2017 / 14:45

לפי תחקיר צה"ל, באירוע שבו נהרג הטייס אוהד כהן נוב בעת שחזר מתקיפה ברצועת עזה, לא אירע כל כשל טכני והצוות "פעל על פי ההנחיות", אך איבד שליטה. עוד עלה כי 0.4 שניות היה מרווח הזמן שבו יכול היה להינצל. ביקורת על חיל האוויר: "לא הבין את הסיכונים"

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן.

רב-סרן אוהד כהן נוב, הטייס שנהרג באוקטובר אשתקד בהתרסקות בבסיס רמון כשחזר מרצועת עזה, פעל על פי ההנחיות ואיבד שליטה ללא קשר לכשל טכני במטוס - כך עולה מפרטי תחקיר ההתרסקות שפורסמו היום (חמישי). על פי התחקיר, התאונה אירעה כשכהן נוב והנווט שהיה עמו נחתו כשבמטוס הייתה כמות לא סימטרית של תחמושת בשני צידיו. השניים פעלו כשורה, ומכשאיבדו שליטה על המטוס, נטשו אותו, וכהן נוב נהרג.

לדברי קצין בכיר, הצוות לא הטיל את החימוש שהיה במטוס כדי לאזן את המטוס משום שלא נהגו עד התאונה לעשות זאת. "עד לתאונה הזו לא נהגנו להטיל חימוש, הצוות פעל לפי ההנחיות", אמר. "כעת הגדרנו נוהלי בטיחות חמורים יותר. אם אתה מגיע ב-א סימטריה כמו בתאונה הזו, אתה משליך חימוש".

עוד בנושא:
הטייס שנהרג בתאונה הובא למנוחות: "מה נגיד לילדה שתגדל בלי אבא?"
"אם הנווט נטש - הוא יודע את הסיבה": השאלות סביב תאונת המטוס
טייס F-16 נהרג בנטישת מטוס בוער בבסיס רמון שבדרום; הנסיבות בבדיקה

פיצוץ תחמושת במטוס חיל האוויר, בסיס רמון. 5 באוקטובר 2016. ספק 500
זירת התרסקות המטוס, אוקטובר 2016/ספק 500

"מהתחקיר עולה כי חיל האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית", נמסר מדובר צה"ל. "בדיעבד, הוראות החיל וההכשרות שהתקיימו, לא היו בהלימה מספקת לפוטנציאל הסיכון. מפקד חיל האוויר קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין כי מדובר בתאונה קשה".

קצין בכיר סיפר כי צוות התחקיר קבע כי הטייס והנווט "פעלו על פי הנחיות מוגדרות, לא נמצא כשל טכני ולא נמצאה תקלה בכיסא ההפלטה". עוד עלה מהתחקיר כי בשל המרחק הקרוב לקרקע לאחר פליטת כסאות המפלט, הצליח רק הנווט להינצל והטייס נהרג. מהתחקיר עלה כי 0.4 שניות היו הפער שהיה נדרש על מנת להציל את חייו של כהן נוב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פיצוץ תחמושת במטוס חיל האוויר, בסיס רמון. 5 באוקטובר 2016. אוהד בן חמו, מערכת וואלה! NEWS
זירת האירוע לאחר ההתרסקות/מערכת וואלה! NEWS, אוהד בן חמו

בסיכום חקירת האירוע הנחה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, על שינוי נקודת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על-ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות. משמעות השינוי היא בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות האוויר. עד השינוי, ימשיך החיל לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה.

בנוסף, ציין אשל כי חיל האוויר ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות. עוד הנחה כי הלקחים והמסקנות מאירוע זה יוטמעו לכלל הלוחמים, גורמים נוספים רלוונטיים, ויכללו בקורסי הכשרה פיקודיים בחיל, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully