וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האמוניה הוגש: "בשביל נסראללה לפגוע באנייה זה כמו מטווח ברווזים"

31.1.2017 / 13:10

במסיבת עיתונאים הציג ראש העיר את הדוח שחובר על ידי עשרה אנשי אקדמיה בכירים ומפרט את הסכנות מהשארת המכל במפרץ חיפה. "הוא יכול להתפרק מחר בבוקר", אמר פרופ' קינן, אחד ממחבריו. "זה צו 8", קרא ראש העיר יונה יהב

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ריאיון עם יונה יהב על האמוניה, יוני 2016)

ראש עיריית חיפה יונה יהב הציג היום (שלישי) במסיבת עיתונאים את הדוח לבחינת האמוניה במפרץ חיפה, שחובר על ידי עשרה פרופסורים ודוקטורים לכימיה מארבעה מוסדות אקדמיים, בראשם פרופסור אהוד קינן. בדוח מזהיר פרופ' קינן מסכנות רבות בהישארותו של המכל במפרץ חיפה. "לפגוע באניית האמוניה זה כמו מטווח ברווזים", כתב בפרק המסקנות והוסיף כי "יש כמה נקודות קשות מאד במכל. הוא יכול להתפרק מחר בבוקר". יהב ציין כי הוא שוקל עתירה נגד כניסת אניית האמוניה למים הטריטוראליים של ישראל.

פרופ' קינן טען כי "חובה להשבית את המפעל עכשיו". לדבריו, "אם אניית האמוניה נפגעת, אין אחר כך דבר במרחק עשרה קילומטרים ממנה. חצי אחוז אמוניה באוויר זה מוות תוך 5-10 דקות. אם המכל נפרץ במקום מיושב אנשים חשופים לסכנה", הזהיר והוסיף כי שליש מהאמוניה שפורקים מגיעה למישור רותם, למפעל של "חיפה כימיקלים". "זה משונע על כבישי הארץ, מצפון לדרום, זה מסוכן, ומשאיות עושות תאונות".

עוד בנושא:
איך זה שעדיין לא סילקו מחיפה את מיכל האמוניה המסוכן?
המשרד להגנת הסביבה יכריע: האם "פצצת האטום של נסראללה" תושמד?
העתקת מכל האמוניה: המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את חיפה כימיקלים

מיכל האמוניה, מפרץ חיפה. צבי רוגר / עיריית חיפה,
מכל האמוניה במפרץ חיפה/צבי רוגר / עיריית חיפה

במהלך מסיבת העיתונאים, קרא יהב לראש הממשלה בנימין נתניהו "לא עוד". "זו העת שכל אחד יעשה משהו, במסגרת סמכותו, או במסגרת יכולותיו, על מנת לסלק את הפצצה הזו מהחצר שלנו. זה צו 8". יהב סיפר כי הדרישה לדוח נבעה מכך שקיבל חוות דעת מהמל"ל, המועצה לביטחון לאומי, הטוענת "שהמכל הזה תמים". הוא המשיך: "ביקשתי מאנשיי לבדוק מי כתב את חוות הדעת הזו, מי עומד מאחורי ההמלצה להשאיר כאן את המכל? להפתעתי גיליתי כי מי שהכין את הדוח שהמל"ל השתמש בו היא חברת 'חיפה כימיקלים', בעלת המפעל. ההון כותב את חוות הדעת לשלטון".

פרופ' קינן נדרש גם הוא לדוח שהוגש לממשלה על ידי המשרד להגנת הסביבה ואמר כי אין בו עמוד אחד ללא שגיאות. "הדוח הזה בכלל לא נכתב על ידי מומחי המשרד להגנת הסביבה. הוא נכתב על ידי גורמי חוץ. אני לא מאמין שבמשרד קראו אותו לפני שהוגש בדצמבר 2011", העיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יונה יהב ופרופ' קינן במסיבת העיתונאים, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

דוח האמוניה יועבר לראש הממשלה, וראש העיר יהב דורש שהקבינט יכונס בנושא. "הגשנו את זה לבית המשפט העליון, לצורך ההליך המשפטי לפינוי המכל, שנמשך כבר 13 שנה", הסביר, והוסיף כי "המכל צריך לעוף מכאן. הבריאות וביטחון מעל הכול. אומרים זאת עשרה מומחים אובייקטיבים".

על פי הדוח שהוגש בדצמבר 2011, כ-80% מ-12 אלף טונות האמוניה המגיעים לישראל כל שנה, משמשים לייצור דשנים שרובם מיוצאים לחו"ל. האמוניה מגיעה לישראל בחמישה מכלים על גבי אנייה כפעם בחודש. האנייה פורקת 10,000 טונות אמוניה במפרץ חיפה.

"חיפה כימיקלים": ממלאים בדקדקנות את הוראות גורמי הביטחון

מ"חיפה כימיקלים" נמסר: "ראש עירית חיפה, יונה יהב, מטעה במכוון את הציבור ועושה שימוש ציני בדו"ח שמסקנותיו כבר נדחו ונפסלו כליל על-ידי גורמי הביטחון האמונים על הטיפול במיכל האמוניה".

עוד נמסר כי "יהב יודע היטב שפרופ' קינן, העוסק בכימיה, מעולם לא ערך בדיקת סיכונים משמעותית והוא נשען על בדיקה שנעשתה לפני למעלה מ-40 שנה ושאינה רלוונטית למצב כיום. לצערנו בוחר יהב לזרוע בהלה מיותרת בציבור ובמקום לשמש מנהיג הוא בוחר להלך אימים על תושבי חיפה והאיזור על מנת להסיט את תשומת הלב הציבורית מחוסר התפקוד שלו בתחומים העירוניים ומהתשתיות העירוניות המצויות בקריסה.

"עדיף לו לראש העיר שישקיע את זמנו בשיפור מערכות החינוך והרווחה הכושלות, יתמקד בשיפור התשתיות, וינסה לפעול לשיפור המצב הסוציו-אקונומי בעיר, מאשר למלא את יומו ביצירת פרובוקציות שקריות", נמסר בנוסף. לטענת החברה מכל האמוניה הוא "הבטוח מסוגו בעולם" והיא "ממלאת בדקדקנות את הוראות גורמי הביטחון האמונים על שמירת בטחון הציבור בשגרה ובחירום".

(עדכון ראשון: 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully