וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים את השערים: אזרחי מדינות מוסלמיות הורדו מטיסות לארה"ב

בעקבות ההגבלות שהטיל הנשיא טראמפ על קליטת מהגרים, הוקפאו ההליכים של קבוצת מהגרים מאיראן שהגיעה לאוסטריה. במצרים הורדו מטיסה אזרחי תימן ועיראק. במסגרת ההגבלות לא יורשו להיכנס לארה"ב אזרחי כמה מדינות מוסלמיות, גם כאלה המחזיקים בגרין קארד

עריכה: יוסי אלטר

(טראמפ מודיע על ביטול פגישתו עם נשיא מקסיקו שסירב לממן את בניית החומה, שלשום)

השינויים במדיניות קליטת הפליטים בארצות הברית, שעליהם הורה הנשיא דונלד טראמפ באמצעות חתימה על שורת צווים נשיאותיים גררו ביקורת ברחבי העולם. שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, אמר היום (שבת) במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הגרמני, זיגמר גבריאל, כי מדובר בצעדים מעוררי דאגה וכי "פתיחת הדלתות בפני פליטים הנמלטים ממלחמה ומדיכוי היא חלק מחובתנו".

על פי מדיניותו החדשה של הנשיא תושעה תכנית קליטת הפליטים במדינה למשך ארבעה חודשים ותיאסר כניסתם של פליטים מסוריה עד לעריכתם של מה שהגדיר "שינויים משמעותיים". בנוסף, בשלושת החודשים הקרובים לא יונפקו אשרות כניסה לארצות הברית לבאים מעיראק, מסוריה וכן ממדינות שהוגדרו כ"מעוררות דאגה", בהן איראן, לוב סומליה, סודאן ותימן.

מגורם רשמי בממשל האמריקני נמסר כי במסגרת המדיניות החדשה נאסרת כניסתם של אזרחי שבע המדינות לארצות הברית לאלתר. האיסור כולל גם תושבי קבע שאינם אזרחים, המחזיקים באשרת שהייה מסוג גרין קארד, שלא יורשו לשוב למדינה ב-90 הימים הקרובים.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות מ"מ של גשם, חסימות - ושלג: סערה חורפית ברחבי הארץ
בין ריקודים לבריכה, בליכודיאדה לא שכחו את המטרה העליונה
סכנה בחופי תל אביב והרצליה: עשרות מרעומים נפלטו מהים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס הרפובליקנים בפילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית. 26 בינואר 2017. רויטרס
"שינויים משמעותיים". טראמפ/רויטרס

משרד החוץ באיראן הגיב בחריפות למדיניות ההגירה החדשה, והודיע כי לא יאפשר לאזרחי ארצות הברית להיכנס למדינה. "טראמפ פתח חזית נגד העולם המוסלמי והאומה האיראנית. נגיב לכך בצעדים הפוליטיים, המשפטיים והדיפלומטיים הראויים", נמסר בהצהרה ממשרד החוץ. "בעוד שאנחנו מכבדים את העם האמריקני ומבחינים בינו לבין המדיניות העוינת של הממשל, איראן תיישם את עקרון ההדדיות עד שההגבלות הפוגעניות יוסרו".

המדיניות החדשה של טראמפ נתנה את אותותיה כבר היום כשחמישה אזרחים עיראקים ואזרח תימני אחד עוכבו בנמל תעופה בקהיר ולא הורשו לעלות על טיסת "איג'יפטאייר" לארצות הברית. גורמים בנמל התעופה אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי על אף שלשישה היו אשרות כניסה בתוקף לארצות הברית הם הופנו לטיסות בחזרה לארצות המוצא שלהם.

שני אזרחי עיראק, חאמד חאליד וחיידר סאמיר, שעוכבו בשדה התעופה בניו יורק למרות שהם מחזיקים באשרת כניסה למדינה, הגישו תביעה נגד טראמפ ונגד הממשל האמריקני. לפי עורכי דינם של השניים, מניעת כניסתם של מחזיקי ויזות בתוקף אינה חוקית. מדובר בתביעה הראשונה שהוגשה לאחר שהחלה מדיניותו של טראמפ, והיא עלולה לסמן על האתגרים המשפטיים הנוגעים בצו הנשיאותי השנוי במחלוקת.

פליטים סוריים שנלקטו בארצות הברית טרם המדיניות החדשה של טראמפ. AP
פליטים סורים שנקלטו בארצות הברית לפני מדיניות טראמפ החדשה/AP

מוקדם יותר מנעה אוסטריה את כניסתם של 300 מהגרים לא מוסלמים מאיראן שהתכוונו להמשיך משטחה אל ארצות הברית. זאת, כחלק מהקפאת תכנית בשיתוף הממשל האמריקני המסייעת לאזרחי איראן נוצרים, יהודים ובהאים הנמצאים בסיכון בארצם וזכאים להיקלט בארצות הברית. מדובר במהגרים שהיו אמורים לעבור ריאיון לקבלת אשרת כניסה למדינה בתחומי אוסטריה, מאחר ונציגי ארצות הברית אינם יכולים לפגוש אותם על אדמת איראן. גורמי ממשל באוסטריה אמרו לסוכנות הידיעות "אי-פי" כי הקפאת התכנית נעשתה ביוזמת ארצות הברית.

נציבות האו"ם לפליטים והארגון הבינלאומי להגירה, אף הוא סוכנות של האומות המאוחדות, קראו היום לממשלו של טראמפ שלא להשעות את קליטתם של פליטים הנמלטים ממלחמה ומרדיפה ברחבי העולם, מכיוון שאפשרות קליטתם בארצות הברית היא חיונית עבורם. "הצורך במציאת בית חדש לפליטים מעולם לא היה גדול יותר כמו בתקופה זו ותכנית הקליטה בארצות הברית היא בין החשובות בעולם בתחום הסיוע עבורם", נכתב בהודעת הארגונים.

קריאות במקסיקו לגירוש נציגי ארה"ב במחאה על בניית החומה

בתוך כך, במקסיקו גברו הקולות שקראו לנקוט צעדים מול כוונתו של טראמפ לבנות חומה בין שתי המדינות ולהטיל מס בשיעור 20% על סחורות שהמדינה מייצאת אל תחומי ארצות הברית. הנשיא לשעבר, פיליפה קלדרון, קרא "להשיב אש" ולגרש סוכנים של רשויות אמריקניות הנמצאות על אדמת מקסיקו. גם רובן אגוילאר, שהיה דוברו של הנשיא לשעבר ויסנטה פוקס, אמר כי על מקסיקו להפסיק לעצור מהגרים ממדינות מרכז אמריקה המבקשים להמשיך משטחה אל ארצות הברית. "עכשיו כששתי המדינות שלנו כבר אינן ביחסים טובים זהו קלף שנוכל לשחק בו כדי להפעיל לחץ", הוסיף.

איל ההון קרלוס סלים השמיע קול מתון יותר ואמר כי יש לנקוט בתגובה מדודה "מבלי להתרגז, אך גם מבלי להיכנע". לדבריו, יש להחליף בהדרגה את הסחורות המיובאות מארצות הברית בכאלה שמקורן בייצור מקומי, אך להימנע מהטלת חרם על תוצרת אמריקנית. זאת, ברקע קמפיין שהחל במדינה עוד בטרם הושבע טראמפ לתפקיד בשבוע שעבר בידי ארגוני צרכנים וארגונים חקלאיים בקריאה להחרים חברות אמריקניות.

גבול ארצות הברית-מקסיקו, 17 בינואר 2017. רויטרס
"לא העת לבניית חומות". גבול מקסיקו-ארצות הברית, השבוע/רויטרס

מעבר לים, בגרמניה, קרא ראש עיריית ברלין, מייקל מולר, לטראמפ לחזור בו מהכוונה לבנות חומה בגבול מקסיקו. לדבריו, בשל עברה של ארצו שחולקה באמצעות חומה שעברה בלב עירו בין השנים 1961 עד 1989, ברלין "אינה יכולה לעמוד מנגד מבלי להשמיע קול כאשר מדינה אחרת מתכננת לבנות חומה חדשה". עוד אמר מולר כי "אנו כברלינאים יודעים טוב מכולם כמה סבל גרמה חלוקת היבשת באמצעות בטון וגדרות תיל".

לדבריו, "בתחילת המאה ה-21 אי אפשר לקבל מצב בו הלקחים שלמדנו מההיסטוריה מושלכים הצידה בידי מי שאנו חבים להם במידה רבה את חירותינו, האמריקנים". גם נשיא איראו, חסן רוחאני קרא לטראמפ לחזור בו. "זו לא העת לבניית חומות בין מדינות", אמר בנאום שנשא בוועידת תיירות. לדבריו, הממשל האמריקני "שכח שחומת ברלין נפלה לפני שנים רבות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב גם הוא למדיניותו החדשה של טראמפ בנוגע להגירה. בחשבון הטוויטר שלו צייץ נתניהו כי "טראמפ צודק. אני בניתי חומה לכל אורך גבולה הדרומי של ישראל, זה עצר את כל ההגירה הבלתי חוקית. בהצלחה, רעיון מצוין".

(עדכון ראשון: 15:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully