וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההבטחה: כמעט חודש עבר - וחקירת השריפה בבז"ן טרם הסתיימה

17.1.2017 / 18:40

המשרד להגנת הסביבה הבטיח כי "החקירה תהיה בעדיפות עליונה", אך עדיין לא ידוע מה גרם לשריפה. יו"ר תנועת "הירוקים בחיפה" פרסם שורת ליקויים שלטענתו הובילו לפרוץ האש: "יותר מדי אירועים שם נגמרו בנס"

צילום: שלמי גבאי, עריכה: ניר חן.

(בווידאו: ריאיון עם מנכ"ל בז"ן אבנר מימון לאולפן וואלה! NEWS על השריפה במכל הדלק)

יותר משלושה שבועות עברו מאז השתוללה האש במיכל הבנזין בבתי הזיקוק שבמפרץ חיפה, וחקירת המקרה עדיין לא הסתיימה. ביום השריפה, כמו גם בהודעה שפורסמה לפני שבועיים, התחייב המשרד להגנת הסביבה כי "החקירה תהיה בעדיפות עליונה, וצוות חקירה ייעודי יפעל באופן מהיר למיצוי פעולות החקירה". עוד פורסם אז כי "מהדוח הראשוני עולים, בין היתר, חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן – לפני אירוע השריפה ובמהלכו". הצוות המיוחד מנוהל על ידי המשטרה הירוקה וחברים בו גורמי מקצוע מהמשרד ויועצים חיצוניים.

ב-25 בדצמבר 2016 פרצה אש במיכל תזקיקי נפט במתחם בתי הזיקוק. האש בערה במשך שעות רבות והיה חשש כי תתפשט למכלים סמוכים. אף שטרם פורסמו מסקנותיו של צוות החקירה המיוחד, פעילי סביבה בחיפה טוענים כי חלק מהסיבות לפרוץ האש ידועות כבר. שמואל גלבהרט, יו"ר תנועת "הירוקים בחיפה" ומי שכיהן בעבר כסגן ראש עיריית חיפה וממלא מקום איגוד ערים חיפה לאיכות סביבה, פרסם שורה של ליקויים שלדבריו הובילו לשריפה. לדבריו, "ליקויים מצטברים בתחזוקה השוטפת וכשל מקצועי ובטיחותי באירוע הנוכחי שוב חברו כמעט לאסון".

לקריאה נוספת:
השריפה בבתי הזיקוק: בכירים בבז"ן זומנו לחקירה בחשד לפלילים
"אמרו שאין זיהום, אבל הציבור לא מטומטם": בחיפה דורשים תשובות
בעקבות השריפה: רישיון העסק של בז"ן לא יוארך

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
"החקירה הייתה אמורה להסתיים תוך יומיים". השריפה בבתי הזיקוק בחודש שעבר/ערן גילווארג

עוד הוסיף גלבהרט: "ישנה קרבה החורגת מהתקנות בין המכל שנשרף ומכל סמוך, שבנס לא נשרף גם הוא. המיכלים עשויים לוחות פח ומסמרות משנת 1939, ועברו את תוחלת חייהם הבטיחותיים".

לדבריו, "בגין ליקויי תחזוקה שקע הגג שצף מעל הנוזל הדליק שבמכל לתוך החומר הדליק. במקביל התברר כי שסתומים תקועים בגין ליקויי תחזוקה לא אפשרו את ניקוז המים או את ריקון המכל מהדלק". עוד טען כי "עובדי קבלן שלא התמחו בעבודה זאת, אלתרו משאבה מזדמנת שמעולם לא תוכננה לפעול בסביבה רוויה דלקים ואדי דלק. הפעלתה סיפקה הזדמנויות לרוב לשחרור אנרגיה וניצוצות, ובסופו של דבר לשריפה".

גלבהרט ציין כי ממצאים אלו הועברו לידי מבקר המדינה. "יותר מדי אירועים שקורים שם נגמרים בנסים", אמר. עוד הוא הוסיף כי "חקירת האירוע הייתה צריכה להסתיים בתוך יומיים. הדברים שקרו שם ברורים. יותר מדי תקלות התגלו במקרה. למשל, שסתום תקוע, זאת אומרת שהוא לא שומן ולא נבדק. כיצד קורה ששסתום לא נפתח? איך הגג הצף שקע בנוזל הדליק ואם כבר שקע - האם יש עובדים המתמחים בטיפול בתקלה, או שמביאים עובדי קבלן שאינם מכירים טיפול בתקלה כזו ומאלתרים שאיבה עם משאביה שאסור להציב באזור רווי אדי דלק? בסביבה כזו מספיק חיכוך של אבזם חגורה במתכת אחרת כדי לגרום ניצוץ שיצית את האש".

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
"פועלים בהתאם לחוקים ולתקנים". האש בבתי הזיקוק/ערן גילווארג

מקבוצת בז"ן נמסר כי היא "פועלת בהתאם לכל החוקים והתקנים החלים עליה, שהם מהמחמירים בעולם המערבי. האירוע טופל באופן מקצועי והדליקה כובתה בתוך שעות ספורות, ללא נפגעים ומבלי שהיא יצאה מגבולות המכל. החברה משתפת פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ותפעל בהתאם לכל הנחיה מוסמכת של הרשויות".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אירוע השריפה בבז"ן מצוי בחקירה פלילית המנוהלת על ידי המשטרה הירוקה, ומטבע הדברים אנו מנועים מלדווח בעניינה עד מיצויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully