וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה גזר דינו של בוכריס; סגן הרמטכ"ל המיועד: "הורדה בדרגה - עונש קשה"

17.1.2017 / 11:45

חודש אחרי שהודה והורשע בעבירות מין התקיים דיון הטיעונים לעונשו של התא"ל במיל' בנוכחות עדי אופי, בהם אלוף כוכבי שהתייחס למסלול הצבאי של בוכריס. "אני לוקח אחריות מלאה על מעשיי ומביע צער", אמר הקצין. חבר בית הדין: איך העונש משרת את האינטרס הציבורי?

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

(ריאיון עם אלוף במיל' אבי מזרחי, שהעיד הבוקר לטובת אופק בוכריס, לאולפן וואלה! NEWS)

דיון הטיעונים לעונש במשפטו של תת-אלוף (במיל') אופק בוכריס התקיים היום (שלישי) בבית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב. בוכריס, הקצינה ל' שהתלוננה נגדו ושורה של עדי אופי, קצינים בכירים נוספים ונציגי משפחות שכולות, הגיעו לבית הדין. בסיום הדיון הוחלט שגזר הדין לא יינתן היום והוא ידחה ל-2 בפברואר.

בוכריס הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה המתייחסת ליחסי מין שקיים עם פקודתו בכמה בסיסי צה"ל בצפון, בעת שכיהן כמח"ט גולני. בוכריס גם הורשע בעבירה של התנהגות שאינה הולמת כלפי קצינה ששירתה אז בחטיבה, וזאת בהתייחס לנשיקה בין השניים שהתרחשה בבסיס נחל עוז.

הקצין הבכיר לשעבר אמר כי הוא מודה למעשיו. "אני לוקח אחריות מלאה על כל המעשים המפורטים בכתב האישום ומביע עליהם צער עמוק. שירתתי את המדינה במשך שלושה עשורים. אני מודה על הזכות הגדולה שהייתה לי לשרת את המדינה. צה"ל היה כל חיי. בדבר אחד אין לי ספק - אמשיך לתרום למדינה, היכן, מתי ובכל דרך שאוכל", אמר בבית הדין.

עוד בנושא:
לאחר שהודה והורשע: הערכת המסוכנות של בוכריס עשויה לקבוע את עונשו
לעיני המתלוננת המרכזית: בוכריס הודה והורשע בעבירות מין
אבי המתלוננת במכתב לבוכריס: "אתה לא גיבור, תתנצל על מה שעשית"

אלוף משנה אופק בוכריס בדיון הטיעונים בעונשו בבית הדין הצבאי בקריה, 17 בינואר 2017. ניב אהרונסון
הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה. בוכריס בבית הדין, היום/ניב אהרונסון

אחת מעדות האופי לטובתו של בוכריס היתה רותי לוי, אם שכולה, שהעידה על הקשר של משפחתה עם הקצין. "ההיכרות שלנו עם אופק החלה קצת לפני יותר מ-23 שנה, כשאופק היה מ"פ בגדוד 12", סיפרה. "בנינו ביקש להאריך את שירותו כדי להיות סגנו. לצערנו בנינו, איל, נהרג. הוזמנו לאורך השנים לטקסים. היה ברור לאופק שאנחנו חלק מהטקסים של העלאה בדרגה וחילופי תפקידים. אופק הגיע לאזכרות ואני זוכרת יותר משיחה אחת שלי אליו. אני זוכרת שהיו אירועים בצפון, היה מתוח שם, הוא לא עשה לעצמו הנחות. הוא בא, וכיבד את האירוע ואת זכרו של איל. יש בינינו קשר טלפוני קבוע בערבי חגים".

עוד היא סיפרה: "קשר כזה לאורך כל כך הרבה שנים איננו מובן מאליו. היה טקס של הנופלים בצומת גולני, אני לא זוכרת באיזה שנה זה היה. אישי, יאיר, ואני יצאנו מהרכב. הנייד של יאיר צלצל ועל הקו היה אופק. הוא אמר לי: 'אני מדבר אלייך בארצות הברית, אני כאן בלימודים. לפני כמה ימים ערכנו ברית לבנינו. אני משתף אתכם ואומר לכם שקראנו לבנינו איל חיים (על שם הבן שנהרג). זה מאוד ריגש אותנו. זה טיב הקשר שלו איתנו. האנושיות שלו, האכפתיות ובעיקר הרגישות. זה אופק".

הפיוזיותרפיסט של בוכריס: "אדם נחוש, לא ביקש הנחה"

עד אופי נוסף הוא סא"ל במיל' זוהר רונן, פיזיותרפיסט, ששירת כמפקד מערך הפיזיותרפיה בחיל הרפואה וטיפל בבוכריס לאחר שנפצע במבצע "חומת מגן". "הכרתי את אופק בסוף שנת 94', אחרי שעבר ניתוח מסובך בכתף", אמר, "הכרתי שם גם את נעמה אשתו. נוצרו בינינו קשרי ידידות. זה היה המטופל היחיד שלי שנשארתי איתו בקשרים כאלו. היינו בקשר עד שהוא נפצע קשה בג'נין. שמעתי על זה ברדיו ומיד הגעתי לתל השומר. הוא היה בחדר ניתוח במצב קשה מאוד. ביקרתי אותו גם במהלך ההתאוששות. אופק קיבל ארבעה כדורים. זה ריסק לו את שתי עצמות הירך. האבחון היה שהוא יהיה נכה".

לדבריו של רונן, "שאלתי את אופק מה החלום שלו והוא אמר לי 'להיות מג"ד אגוז'. זה בערך כמו לרצות לטוס לירח. הוא היה מאוד נחוש. אמרתי לו שאם זה מה שהוא רוצה נעשה את זה ביחד. כשהוא השתחרר מבית חולים ועשה פיזיותרפיה, הוא הגיע לבוש להליכה עם אפוד ונשק. עשינו הליכות, היה קשה לראות אותו. ראיתי בן אדם נחוש שמוכן לסבול. אני לא הייתי הולך במצבו. לאט לאט הגברנו את העומס. הוא לא ביקש שום הנחה. לאורך ההליכות דיברנו והוא הבהיר שהמשימה היא להיות מג"ד אגוז ולאחר מכן קצין בכיר בצבא. אני חושב שהשיר 'איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא' מתאים לתאר אותו'".

אלוף משנה אופק בוכריס , רעייתו ופרקליטו בכניסה לדיון הטיעונים בעונשו בבית הדין הצבאי בקריה, 17 בינואר 2017. ניב אהרונסון
בוכריס ורעייתו נעמה בבית הדין, היום/ניב אהרונסון
"הנאשם הראה נכונות אמיתית לקחת אחריות"

בתיק העידו עדי אופי נוספים, ובהם: תא"ל יניב עשור, מפקד אוגדה ברמת הגולן וחננאל דורני, מ"פ לשעבר בגולני ששירת תחת בוכריס. בנוסף לעדי האופי, הוצגו בפני בית הדין בראשות אלוף-משנה אורלי מרקמן מכתבים המעידים על אישיותו של הקצין הבכיר שהודה בבעילה אסורה בהסכמה של פקודתו.

לאחר העדויות לטובתו של בוכריס, הציגה התובעת הצבאית הראשית, אל"מ שרון זגגי, את טענותיה. "כחלק מהזכויות של המתלוננות הצגנו להן את האפשרות להגיש תצהיר נפגעת עבירה, ושתיהן ויתרו עליה", סיפרה, "המתלוננת א' ביקשה להוסיף שהיא עוברת טיפול ומשרגע פתיחת החקירה היא אינה עובדת".

לדבריה של אל"מ זגגי, "ישנם כמה שיקולים שהובילו להסדר הטיעון: השיקול המרכזי היה השאיפה לחסוך למתלוננות את ההליך המיותר של עדות בפני בית המשפט. זה הליך שכרוך בהרבה תעצומות נפש. שיקול נוסף כרוך במורכבות משפטית שקשורה ברכיב ההסכמה ושאלת המודעות - שאלה אינהרנטית לתיקים מסוג זה. שיקול נוסף נוגע לנושא ההתיישנות, ובפרט, נוכח התקופה שחלפה מאז האירועים והמשמעות שלה ביחס להרשעת הנאשם. שיקול נוסף הוא שהנאשם נטל אחריות על מעשיו, וגם במכתב שהופץ מטעמו של הנאשם – צעד חריג שבעינינו מלמד על נכונות אמיתית לקחת אחריות".

"המעשים נעשו על רקע שירות צבאי משותף, כשהוא המפקד הישיר"

"לחומרת הנאשם יש לזקוף את העובדה שהמעשים שלו נעשו על רקע שירות צבאי משותף של המתלוננות והנאשם, כשהוא המפקד הישיר שלהן ומפקד היחידה", המשיכה זגגי. "בינו לבין המתלוננות, בדגש על המתלוננת א', יש פערי דרגות, מעמד וגיל משמעותיים. א' גם הייתה חיילת בשירות חובה".

לסיום דבריה, התייחסה אל"מ זגגי לעונש הצפוי לבוכריס, "הנאשם נחשב לקצין מוערך ולמי שעתידו לפניו. הוא התמודד על תפקיד בכיר בצה"ל. בשיקול הכולל של העונש, ההתייחסות של ההורדה בדרגה צריכה להיות על רקע קטיעת הקריירה של בוכריס. מדובר במשמעות חריפה, אולי הרבה יותר מאשר במקרים אחרים. סברנו שהעונש הראוי במקרה הזה הוא עונש של הורדה בדרגה אחת, וזאת על רקע המכלול של הרשעה בעבירת מין".

האלוף לשעבר אבי מזרחי בדיון טיעונים בעונש של אל"ם אופק בוכריס , 17 בינואר 2017. ניב אהרונסון
אלוף אבי מזרחי שהעיד לטובת בוכריס/ניב אהרונסון

בסיום הצגת הדברים פנה השופט צבי, חבר בית הדין, לצדדים ושאל: "לפי ההסדר, בעצם מחזירים את אופק לדרגה שבה היה בעת ביצוע העבירות. איך זה משרת את האינטרס הציבורי?". גרופינקל התייחס לכך שלפי ההסדר, בוכריס יחזור לדרגת אל"מ שבה היה בעת שכיהן כמח"ט גולני.

"בבית הדין, עד להסדר הטיעון, הנאשם לא לקח אחריות", המשיך גרופינקל. "זה נקרא לקחת אחריות של קצין בכיר. להכחשה יש משמעות נוספת מבחינת המתלוננות".

התובעת השיבה לו: "הנאשם ירד מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. גם בהליך הגישור היה תהליך מסויים שבסיומו הנאשם לקח אחריות. מדבור בפרשה בעלת עניין לציבור, כך שהודאתו של הנאשם באופן פומבי היא בעלת חשיבות. אי אפשר להגיד שזה מן הפה ולחוץ".

אלוף משנה אופק בוכריס בדיון הטיעונים בעונשו בבית הדין הצבאי בקריה, 17 בינואר 2017. ניב אהרונסון
"גבורה ואומץ". בוכריס בבית הדין, היום/ניב אהרונסון

במהלך הדיון אמר הסניגור, עו"ד רועי בלכר, לשופט גורפינקל: "הגשנו הרבה מאוד מכתבים לבית הדין. אחד מהם הוא של אלוף אביב כוכבי, שנבחר לאחרונה לסגן הרמטכ"ל. הוא כתב: 'לא בכדי מסלול קידומו של אופק עבר מפסגה לפסגה. הוא נבחר לבצע את התפקידים הבכירים ביותר בצה"ל. אין לי ספק שהקריירה שלו הייתה מגיעה למטה הכללי. איני מפחית ולו במעט מחומרת המעשים שאין להם מקום בצה"ל. יחד עם זאת, הורדה בדרגה היא עונש קשה לקצין כמו גם הפרסום השלילי הקשה בעניינו'".

"צריך להביא בחשבון גם את מה שקרה ברשתות החברתיות מרגע שפורסם הסדר הטיעון", המשיך עו"ד בלכר. "אי אפשר שלא להתייחס לקמפיין של 'יותר מבוכריס'. אני מתקומם על ההשוואה הזו. איך אפשר להשוות לעונשי מחבוש שתפקידם להחזיר חיילים לדרך הישר לבין מה שעובר כאן על בוכריס? רישום פלילי, עבירה פלילית, הערכת מסוכנות, הורדה בדרגה, פרישה מהצבא, אובדן התפקיד. זה 'יותר מבוכריס?'".

הפגנה במתחם שרונה בעקבות הסדר הטיעון של תא"ל לשעבר אופק בוכריס, 4 בדצמבר 2016. דרור עינב
"אי אפשר שלא להתייחס לקמפיין 'יותר מבוכריס'". הפגנה בת"א בעקבות הסדר הטיעון/דרור עינב

אבי מזרחי, מי שהיה מפקדו של בוכריס בעבר והעיד היום לטובתו סיפר עליו לוואלה! NEWS: "אופק היה חניך אצלי בקורס מפקדי פלוגות ובקורס מפקדי גדודים (מג"דים). הוא היה מג"ד 51 כשהייתי מפקד אוגדת 36 בחומת מגן. נכנסו למחנה הפליטים. הייתי איתו באותה דירה וחטפנו ירי או מטען שפגע בקשר של הסמג"ד, פיצץ לו רימון והרג אותו".

"כולנו חטפנו רסיסים", הוסיף מזרחי, "אופק נשכב עליי. אחרי שהוא ראה שאני בסדר הוא יצא החוצה והרג את המחבלים ביחד עם לוחם נוסף. הוא חזר חזרה והתחיל לחפש את היד של הסמג"ד ואחרי זה פינו אותי החוצה. זה חלק מהגבורה והאומץ שלו".

המתלוננת א' נגד אופק בוכריס שהודה בעבירות מין בשימוע בבית הדין הצבאי בקריה, 19 בדצמבר 2016. מגד גוזני
המתלוננת המרכזית א' לצד אביה בבית הדין הצבאי בקריה, בחודש שעבר/מגד גוזני

ההסדר גרר קמפיינים ברשתות החברתיות ועורר ביקורת בשל קלות העונש שנגזרה על הקצין הבכיר: מאסר על תנאי והורדה בדרגה. יחד עם זאת, גם המתלוננות באמצעות עורכות ועורכי דינן, גם הפרקליטות הצבאית שיוצגה על ידי התובעת הצבאית הראשית אל"מ שרון זגגי פנחס וגם צוות ההגנה של בוכריס בו חברים עורכי הדין רועי בלכר, עודד סבוראי ומאיה שגיא מהסניגוריה הצבאית, הביעו בו תמיכה.

המתלוננת הראשית בתיק, כך הסבירו הצדדים, לא נקבה במונח "אונס" בעת שהגישה את תלונתה למצ"ח, אלא רק סיפרה על יחסי מין שבוצעו ללא הסכמתה. הפרקליטות הצבאית החליטה להגיש כתב אישום המכיל עבירת אונס, וזאת כשבוכריס ממשיך להכחיש לחלוטין את קיומם של הדברים וטוען כי הם לא קרו מעולם. בוכריס נסוג מעמדתו זו בסופו והודה בעבירת מין שבוצעה כלפי א', המתלוננת העיקרית נגדו.

הפגנה במתחם שרונה בעקבות הסדר הטיעון של תא"ל לשעבר אופק בוכריס, 4 בדצמבר 2016. דרור עינב
הפגנה בתל אביב נגד הסדר הטיעון עם בוכריס, בחודש דצמבר/דרור עינב

לקראת הדיון הוכנה חוות דעת של המרכז להערכת מסוכנות – הליך שנועד לסייע לבית הדין לקבוע את רמת מסוכנותו של עבריין המורשע בעבירת מין. גורמים המעורים בתיק אמרו כי הערכת המסוכנות לא צפויה להיות "מהלך משנה משחק" בכל הנוגע לגזר הדין.

על רקע העובדה שאל"מ מרקמן הייתה זו ששלחה את הצדדים להליך גישור, לא סביר שהיא תדחה את ההסדר שאליו הגיעו בהליך שהתנהל בפני השופט בדימוס אילן שיף. יחד עם זאת, בין היתר על רקע הביקורת הציבורית על קלות ההסדר, עשוי בית הדין להתערב בו ולהחמיר במעט את העונש שנקבע לבוכריס – כמו למשל, להוריד אותו בדרגה נוספת.

"אני לא בא לשכנע את בית הדין. אני בא לומר מה הזכויות של אופק, לצד החובות שלו", אמר מזרחי. "אני בא לתת עדות אופי על אופק כפי שאני מכיר אותו בשדה הקרב ובשגרה. ככה אני מכיר אותו. הוא ייענש על מה שעשה. בית הדין יקבע את זה. אנחנו, מפקדים, כשיש לנו פקוד שמגיע למצב שצריך סיוע, אם הסיוע הוא בעדות אופי. אני מבין שזה לא פופולרי אבל זה מה שמצופה ממני. זה לא מפחית מהעונש שהוא צריך לקבל. לדעתי ההסדר ההגיוני".

(עדכון ראשון: 7:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully