וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה להעלאת שכר ולבונוסים: מרד חיילים מטלטל את חוף השנהב

7.1.2017 / 20:33

חיילים השתלטו על העיר השנייה בגודלה במדינה המערב אפריקנית, ופרצו למטה מפקדת הצבא ומשרד ההגנה בבירה הכלכלית אבידג'אן. שר ההגנה הגיע להסדר עם החיילים: "המרד מובן, אך לא מועיל לתדמית המדינה"

רויטרס

לאחר שאתמול השתלטו חיילים על העיר בואקה בחוף השנהב, הבוקר (שבת) פרצו שוב חילופי אש כבדים ליד בסיס צבאי בעיר השנייה בגודלה במדינה. כמו כן, נשמעו קולות ירי בבסיס צבאי בבירה הכלכלית של המדינה אבידג'אן. חיילים, המלינים על שכרם הנמוך ועל אי-קבלת בונוסים, החלו אתמול בהתקוממות שהתפשטה לערים נוספות במדינה, הנחשבת לכלכלה עולה ביבשת אפריקה.

"חילופי האש כבדים מאוד כרגע בגדוד השלישי. אני קרוב לשם ואני שומע כאילו זה לידי", סיפר תושב בואקה, קונאן בנוי, בשיחת טלפון עם סוכנות רויטרס, כשקולות הירי נשמעו מעבר לקו. עדיין לא ברור מה עורר מחדש את חילופי האש, אולם חבר בהתקוממות סיפר כי החיילים זיהו תנועות חשודות ליד הבסיס. "קולות הירי נועדו לגרום להם לסגת", אמר.

במקביל, דווח היום כי כוחות המורדים נכנסו למטה מפקדת הצבא ולמתחם משרד ההגנה באבידג'אן, ופתחו באש במקום. לדברי גורם דיפלומטי בעיר, "יש הרבה יריות באוויר במתחם משרד ההגנה". הוא הוסיף כי "הוא בידי הבחורים הרעים".

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא ניגריה: הדפנו את בוקו חראם ממעוזו האחרון
עם עיניים דומעות וקול רועד: הנאום האחרון של מישל אובמה
עולות על סקייטבורד ונוהגות ברכב: סעודיות למען זכויות נשים. צפו

שיירה של כוח השלום של האו"ם בבואקה, חוף השנהב, ינואר 2017. רויטרס
"התושבים נותרים זהירים". כוחות שמירת השלום של האו"ם באזור בואקה, היום/רויטרס
חיילים בסמוך לעמדת בידוק בבואקה, חוף השנהב, ינואר 2017. רויטרס
"הירי נועד לגרום להם לסגת". עמדת בידוק שהקימו חיילים סמוך לבואקה, היום/רויטרס

החיילים הממורמרים השתלטו אתמול על דרכי הכניסה לבואקה, שבה חיים חצי מיליון תושבים. הצבא שלח כוחות תגבור לעיר, אך שר ההגנה מסר בהצהרה אמש כי הממשלה מוכנה להקשיב לדרישות החיילים.

המרד בבואקה הוביל להתקוממות מרידות דומות בעוד ערים במדינה שבמערב אפריקה, בהן דלואה, דאוקרו ואודיין. חילופי אש נשמעו היום גם בעיר מאן. "המרידה מובנת אך לא מועילה לתדמית המדינה", אמר שר ההגנה אלן רישר דונוואי, שהגיע לבואקה היום לדבר ישירות עם המתקוממים.

עם הגעתו, מלווה בכמה מבכירי הצבא, מסר דונוואי כי "הגעתי, כפי שהבטחתי, להיפגש עם אחינו". לדבריו, "אני פה כדי להרגיע אותם, כפי שהנשיא הורה לי לעשות. אנחנו הולכים להקשיב ולמצוא פתרון".

בתום כמה שעות נמסר כי הושג הסכם בין הצדדים. "יש לנו הסכם, יש עשן לבן", מסר ג'אנדה לורן, בכיר במשטרת בואקה. לדבריו, "ההסכם הזה מביא לסיום המרד". מאמדו קונה, אחד ממובילי המרד, אישר: "זה נגמר. חלק מהחיילים יישארו על מנת לנהל את אבטחת החנויות והבנקים, אולם מרביתם ישובו לבסיסים החל מהלילה".

שר ההגנה של חוף השנהב אלן רישר דינוואי בשיחות עם חיילים מורדים, בואקה, 7 בינואר 2016. רויטרס
"נקשיב ונמצא פתרון". שר ההגנה בבואקה, היום/רויטרס

גם תושבים בעיר קורהוגו דיווחו על חילופי אש שהתרחשו בלילה. זי סילו, שמתגורר בקורהוגו, אמר כי חילופי האש הפסיקו בשעות הבוקר המוקדמות. "כעת רגוע, אך התושבים נותרים זהירים. כמעט ואין תנועה ברחובות, החנויות נסגרו", אמר.

חוף השנהב, הכלכלה דוברת הצרפתית הגדולה ביותר במערב אפריקה, הפכה לאחת מהכלכלות העולות ביבשת מאז שיצאה ממשבר פוליטי שנמשך בין השנים 2002 ו-2011. עם זאת, שנים של סכסוך ואי-יכולת לשקם את הצבא, שמורכב ממורדים לשעבר וחיילים הנאמנים לממשלה, הותיר את המדינה עם כוח צבאי רצוף במחלוקות פנימיות.

(עדכון ראשון: 15:51)

  • עוד באותו נושא:
  • חוף השנהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully