וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ההחלטה באו"ם בזויה – נבטל את הנזקים תחת ממשל טראמפ

ראש הממשלה הורה לשגרירי ישראל בניו זילנד ובסנגל, שיזמו את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות, לשוב לישראל. בהודעה שפרסמה לשכתו נמסר כי ישראל "לא תכפיף את עצמה לאו"ם". בשמאל האשימו את מדיניות הממשלה במהלך

צילום: רויטרס

בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחו אמש (שישי) את אישור ההחלטה נגד הבנייה בהתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם, אותה כינו "החלטה אנטי-ישראלית בזויה". בהודעה שפרסמה הלשכה סמוך לשעה 23:00 נמסר עוד כי ישראל לא תכפיף את עצמה להחלטה.

בתגובה לאישור ההחלטה הורה נתניהו על החזרת השגרירים בניו זילנד ובסנגל וכן על ביטול ביקורו של שר החוץ הסנגלי בישראל שתוכנן לחודש הבא. בנוסף הנחה נתניהו את משרד החוץ לבטל את תכניות הסיוע לסנגל ולבטל ביקורים מתוכננים בישראל של שגרירי שתי המדינות.

"בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא "שטח כבוש", נמסר בנוסף בהודעת לשכת נתניהו. "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

עוד בנושא:
ארה"ב לא הטילה וטו: האו"ם אימץ את ההחלטה נגד ההתנחלויות
הרפובליקנים זועמים: "אובמה הנשיא הכי אנטי-ישראלי בהיסטוריה"
ממשל אובמה על ההאשמות בישראל: "לא מקדמים את ההחלטה נגד ההתנחלויות"

בנימין נתניהו על הצעת ההחלטה באו"ם נגד ההתנחלויות: "פוגעת בשלום". לשכת העיתונות הממשלתית
"מועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח בסוריה". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

שר התחבורה, ישראל כץ, גינה אף הוא את ההחלטה ואמר כי היא "משקפת אובדן דרך". בהודעה מטעמו מסר כץ עוד כי "מצער שנשיא ארצות הברית המכהן מותיר אחריו מורשת של מתן גיבוי להחלטה אנטי ישראלית חריפה וחד צדדית". לדבריו, "ערב חג החנוכה, אחרי החושך בא האור. עברנו את היוונים, נעבור גם את מועצת הביטחון".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר זמן קצר לאחר אישור ההחלטה כי היא מוכיחה את "העוינות הבסיסית של האו"ם לישראל ואת האובססיה של העיסוק בה, ולא בטרגדיות המתרחשות בסוריה וברחבי המזרח התיכון". לדבריו, "ארצות הברית שעמדה תמיד לצדה של ישראל במועצת הביטחון עמדה היום מהצד והפקירה את בעלת בריתה היחידה במזרח התיכון להחלטה עוינת וחד צדדית". שטייניץ הביע אכזבה מכך שממשל אובמה מסיים "באקורד נקמני וצורם" שמונה שנות ידידות ושיתוף פעולה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
"חאלב הפכה לבית מטבחיים": במועצת הביטחון דנו במשבר ההומניטרי במדינה. רויטרס
"נטישה של ישראל". דיון במועצת הביטחון/רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, גינה את ההחלטה ואמר כי "לא מועצת הביטחון ולא אונסק"ו יצליחו לשכתב את ההיסטוריה ולנתק את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל", אמר. "המאמצים הפלסטינים לפגוע בישראל דרך האו"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון, הפלסטינים לא ישיגו דבר עד שיעצרו את ההסתה והטרור ויחזרו למשא ומתן ישיר עם ישראל." דנון הביע אכזבה מכך שארצות הברית נמנעה מהפעלת זכות הווטו ואמר כי "היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד צדדית הזאת".

על פי הצעת ההחלטה, שאותה העלו היום לדיון מחדש ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל, להתנחלויות אין כל תוקף חוקי והן מהוות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי" וכן "מכשול לפתרון שתי המדינות ולהשגת שלום בר קיימא".

גורמים מדיניים בישראל כינו מוקדם יותר את העלאתה מחדש של ההצעה "מחטף" והאשימו את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ואת שר החוץ בממשלו, ג'ון קרי, כי הם עומדים מאחורי הצעד כחלק מ"קנוניה עם הפלסטינים". לדברי הגורמים אובמה מתכוון לכפות על הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, את מדיניותו נגד ישראל, בטרם זה ייכנס לתפקיד ויוכל להשפיע על עיצובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ יואב קיש (הליכוד), העומד בראש שדולת ארץ ישראל בכנסת, אמר לאחר אישור ההצעה כי "אובמה ביצע מחטף זדוני באו"ם והכתים מדיניות ארוכת שנים של ברית חזקה ומשמעותית עם ישראל". לדבריו, ההימנעות מהטלת הווטו היא זניחה של מדיניות חד משמעית בת עשורים רבים. זאת, לדבריו, "לטובת שיתוף פעולה עם רשות טרוריסטית שמייצגת את ההיפך הגמור מכל ערכיה של ארצת הברית". קיש קרא לנקוט במדיניות חדשה ביהודה ושומרון. "עלינו להפסיק לשמור על הרשות הפלסטינית ולקדם ישירות את האינטרסים הישראלים שהם החלת הריבונות, המשך הבנייה וחיזוק ההתיישבות".

חבר מפלגתו של קיש, ח"כ אמיר אוחנה, החבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר כי "את הסכסוך הישראלי-ערבי לא יפתרו בניו יורק, ולא בבריסל". בהודעה מטעמו מסר אוחנה כי "עד כה זוכי פרס נובל לשלום באזורינו לא הביאו אלא עוד אלימות, הרס ושפיכות דמים". עוד אמר אוחנה כי הסכסוך ייפתר רק בין הישראלים והערבים. "אנחנו אלה שנצטרך לחיות, או למות, עם התוצאות", הוסיף.

לבני: "נתניהו התעקש על חוק ההסדרה - וכולנו משלמים"

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר כי הוא מתנגד "נחרצות" להחלטה, אותה כינה "מפלה אסטרטגית קשה למדינת ישראל". לדבריו, על ארצות הברית היה למנוע את ההחלטה מאחר וזו "פוגעת קשות בבירתנו ירושלים, בגושי ההתיישבות ובמעמדה של ישראל ובהישגים המדיניים שצברנו ברבות השנים". עוד אמר הרצוג כי יש להילחם "בכל הכלים" בהחלטה, אותה היה אפשר למנוע באמצעות "מדיניות של ממשלה אחרת, שקולה, אחראית ומפוכחת יותר". לדבריו, "אם נותרה בנתניהו טיפת אחריות, אזי שיניח את המפתחות ויבין כי הוא איננו יכול עוד לנהל את ענייני המדינה".

שותפתו של הרצוג להנהגת סיעת המחנה הציוני, ח"כ ציפי לבני, כינתה את ההצעה "רעה לישראל" ואמרה כי היא תוצאת כניעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לימין הקיצוני. "ההחלטה פוגעת בירושלים ובמה שהשגנו לגבי הגושים, אבל נתניהו התעקש על חוק ההסדרה, דהר מול הקיר בידיעה שזאת תהיה התוצאה, וכולנו משלמים את המחיר", מסרה בהודעה מטעמה. לדברי לבני, אפשר להאשים את אובמה בתוצאת ההצבעה אך מדינות רבות תמכו בה, בהן בריטניה, צרפת, רוסיה וסין. "הזהרנו בזמן אמת שחוק ההסדרה ועמונה יובילו למועצת הביטחון", הוסיפה. לדבריה, הקפאת הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות הייתה מונעת את ההחלטה.

מאחז עמונה שבועיים לפני הפינוי המיועד ב25 בדצמבר , 11 בדצמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הקפאת הבנייה מחוץ לגושים הייתה מונעת את ההחלטה". המאחז עמונה/נועם מושקוביץ

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הפנה אף הוא אצבע מאשימה לנתניהו ואמר כי חוק ההסדרה גרם לקהילה הבינלאומית להבין כי ממשלת ישראל היא "סרבנית שלום". לדבריו, "עכשיו צריך להמשיך לפעול גם בזירה הבינלאומית אך גם בזירה המקומית עד להקמת מדינה פלסטינית וכינון הסכם שלום שיטיב עם הפלסטינים ועם הישראלים".

ח"כ יאיר לפיד, ראש מפלגת יש עתיד, אמר בשיחה עם כתבים זרים טרם ההצבעה במועצת הביטחון כי היא עלולה לתת רוח גבית לאלימות ולטרור ולהרחיק את האפשרות של חזרה למשא ומתן. לדברי לפיד, הוא יצר קשר עם גורמים בבית הלבן וביקש להעביר לנשיא אובמה מסר לפיו בעניין זה אין בישראל קואליציה ואופוזיציה וישנה "הסכמה רחבה וחוצת גבולות בציבור הישראלי כי מדובר בהחלטה מזיקה ומסוכנת".

לדברי יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, ההצעה לא כוונה נגד "מדיניות הסיפוח וההתנחלויות של ממשלת ישראל ולא נגד מדינת ישראל". גלאון כינתה את ההחלטה "תוצאה ישירה של חוק ההסדרה" והוסיפה כי "כשלישראל נגמרת הבושה, לעולם נגמרת הסבלנות". בהודעה מטעמה מסרה גלאון כי ההחלטה היא "תגובה לכך שהעולם מאבד סבלנות למדינות הדו-פרצופית של ישראל - מחויבות הצהרתית בזירה הבינלאומית לשתי מדינות ומחויבות פוליטית שמביאה לבנייה בהתנחלויות והמשך הכיבוש". עוד אמרה כי ההחלטה מבחינה בין ישראל הריבונית והדמוקרטית בגבולות הקו הירוק לבין ההתנחלויות והכיבוש".

(עדכון ראשון: 21:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully