וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופשה המסתורית והתרגיל בכניסה לגלריה: חקירת ההתנקשות בטורקיה

מרט אלטינטש בן ה-22, שוטר ביחידה מיוחדת של המשטרה הטורקית, נכנס לגלריה היוקרתית באנקרה עם תעודת השוטר שלו, והיתל בשומרים שחשבו ככל הנראה שהוא חלק מצוות אבטחת השגריר. הרשויות ניסו לקשור אותו ליריבו של ארדואן, אך זה טען: "ההאשמות מגוחכות"

עריכה: ורד לידני

מבלוט מרט אלטינטש, השוטר הטורקי בן ה-22 שהתנקש אמש (שני) בשגריר רוסיה באנקרה אנדריי קרלוב, קרא ברגעים שלאחר הירי, בפתיחת תערוכה בגלריה לאומנות עכשווית בעיר: "אל תשכחו את חאלב. אל תשכחו את סוריה. כל עוד אנחנו לא בטוחים, גם אתם לא תיהנו מביטחון".

אלטינטש הוסיף בערבית, "אללה אכבר", וציטט מתוך שיר מוסלמי עתיק: "אנו אלה שנשבעו לבצע ג'יהאד למען מוחמד". הוא המשיך בטורקית: "תחזרו, תחזרו. רק המוות יוציא אותי מפה". בהתייחסות למשבר בחאלב שבסוריה, קרא: "מי שיש לו חלק בדיכוי הזה, יוחזר לו באותו המטבע". השגריר קרלוב היה מוטל באותה העת על הרצפה לצדו, ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן.

עוד בוואלה! NEWS:
פינוי חאלב הופסק; צבא אסד "מחסל את מוקדי ההתנגדות האחרונים"
דאעש מינה דובר חדש - שמתמקד בטורקיה: "לפגוע בה בכל מקום"
ארדואן הופך לכל יכול, אך לא מסוגל לעצור את המלחמה בלב טורקיה

שגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב בתערוכה באנקרה כשמאחוריו המתנקש שירה בו, 19 בדצמבר 2016. AP
אלטינטש/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תעודת סיום ההכשרה המשטרתית של אלטינטש/מערכת וואלה!, צילום מסך

השוטר המשיך לנופף בנשקו לעבר הקהל בגלריה המוכרת, שמארחת אירועים דיפלומטיים רבים, עד שנורה על ידי כוחות המשטרה. גם הוא מת מפצעיו כעבור זמן קצר. בדיווחים בכלי התקשורת הטורקיים נמסר כי אלטינטש, שסיים את הכשרתו באקדמיה המשטרתית רושטו אונסל באיזמיר בשנת 2014, נכנס למקום לאחר שהציג את תעודת השוטר שלו, לפיה הוא חבר ביחידה מיוחדת של המשטרה.

גורמים רשמיים בטורקיה הבהירו כי הוא לא היה בתפקיד בעת האירוע, אולם הוא תועד רגעים ספורים לפני הירי עומד מאחורי השגריר הרוסי בלבוש רשמי. חלק מהנוכחים במקום ככל הנראה סברו כי הוא חלק מצוות האבטחה של השגריר, ואכן, בדיווחים הראשוניים נטען כי מאבטחו של קרלוב אחראי להתנקשות.

הצלם של סוכנות הידיעות אי-פי בורהאן אוזביליג'י, שהיה נוכח במקום, סיפר כי היורה "היה מעוצבן. הוא הקיף את הגופה, ניפץ כמה מהתמונות שהיו תלויות על הקיר". לדבריו, "הוא צעק על כולם להתרחק והצביע בנשקו לעברנו". הוא הוסיף: "רק כששבתי למשרד לערוך את התמונות נדהמתי לגלות שהיורה היה בדיוק מאחורי השגריר בזמן שהוא דיבר".

השוטר שהתנקש בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב באנקרה, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
זירת הירי באנקרה, אמש/רויטרס

בכלי התקשורת המקומיים דווח כי המתנקש, תושב אנקרה שגדל במחוז איידן, הסמוך לאיזמיר בדרום-מערב המדינה, פעל בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים, ותמונתו של אחד מהם הופצה ברשתות החברתיות. עם זאת, טרם נמסר אישור רשמי לדיווחים, ורק דווח כי המשטרה המקומית ממשיכה בחיפוש אחר סייענים.

הערב פשטו כוחות המשטרה על ביתו, ושר ההגנה הטורקי פיקרי אישיק הבטיח "לחשוף מי עומד מאחורי ההתנקשות". בנוסף לכך, אמו ואחותו של אלטינטש נעצרו הערב באיידן.

אדם שהתנקש הערב בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב בתערוכה באנקרה, 19 בדצמבר 2016. AP
פעיל אסלאמיסטי, "טרוריסט קיצוני" או תומך גולן? אלטינטש/AP

בחלק מהדיווחים בטורקיה נטען כי אלטינטש היה חבר בארגון מקומי, המזוהה עם הארגון האסלאמיסטי הסורי "ג'בהת פתח א-שאם", לשעבר "ג'בהת א-נוסרה", שנאבק במשטרו של בשאר אסד. בהודעה רשמית מהממשל הרוסי, נטען כי הוא היה "טרוריסט קיצוני", ואילו ראש עיריית אנקרה מליח גוקצ'ק מיהר לטעון כי הוא קשור לארגונו של פתהוללה גולן, יריבו המושבע של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שהואשם באחריות לניסיון ההפיכה הכושל במדינה ב-15 ביולי.

מסמך משטרתי שפורסם הערב ברשתות החברתיות מראה כי הוא יצא ליומיים חופש ב-16 וב-17 ביולי, ונטען כי הוא העביר את החופש בדיארבקיר, בירת המחוז הכורדי בדרום-מזרח טורקיה. עם זאת, עיתונאים טורקים טענו כי המסמך מזויף. דובר מטעמו של איש הדת גולן, השוהה בארצות הברית, הבהיר כי הוא אינו מעורב בהתנקשות בשגריר, והוסיף כי הטענות נגדו "מגוחכות". לדבריו, גולן מגנה את ההתנקשות.

בעוד חקירת המקרה נמשכת, הרשויות הטורקיות הטילו, כנהוג במקרים דומים במדינה, צו איסור פרסום גורף על פרטי המקרה. בקרמלין נמסר כי הנשיא ולדימיר פוטין עודכן בפרטים, וכי הוא שוחח עם ארדואן. כמו כן, בעקבות ההתנקשות, תוגברה האבטחה סביב השגרירות הרוסית בעיר וסביב הקונסוליה באיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully