וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכת שב"כ מ-2012: הרוצח שעמו נפגש גטאס בקשר עם גורמי טרור

וליד דקה, שנידון למאסר עולם בגין רצח חייל, הצהיר אמנם בעבר כי התנתק מארגון הטרור, אך ב-2012 העריכו בשב"כ כי עדיין מקיים עמו קשרים. בתקופת מאסרו הספיק להשלים שני תארים וללמוד עברית. אם החייל על ביקור הח"כ את רוצח בנה: "אם הוא מסייע – יש לו דם על הידיים"

צילום: דוברות משטרה ושב"ס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ניסיון הברחת טלפונים סלולריים לכלא קציעות)

וליד דקה נחשב לאחד האסירים המוכרים והוותיקים בקרב המחבלים הכלואים בישראל והפך במהלך השנים אף לדוברם. מאז שהורשע בחברות בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין וברצח החייל משה תמם ב-1984, נדד בין בתי סוהר שונים, אולם השפעתו בבתי הכלא הייתה רבה. הוא זוכה לביקורים ומתכתב באופן קבוע עם אישים רבים, בהם, כפי שפורסם שלשום (ראשון), גם ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת).

פגישתם של השניים תועדה במצלמות נסתרות ומיקרופונים שהותקנו בחדר הביקורים ושידרו ישירות אל חדר הפיקוד בבית הכלא, שם שהו באותה העת קצינים בכירים של שב"ס ושל המשטרה וצפו במתרחש. עם יציאתו של גטאס משערי כלא קציעות, שם שוהה היום דקה, הסתערו עליו השוטרים. בהמשך, זימנו אותו לחקירה בחשד לניסיון הברחת טלפונים סלולריים לאסירי חמאס בקציעות.

עוד בוואלה! NEWS:
"להרחיקו מידית": אלקין ינסה להפעיל את חוק ההדחה נגד ח"כ גטאס
המסרים מחמאס והמצלמות הסמויות: המעקב הסודי שסיבך את ח"כ גטאס
נתניהו על ח"כ גטאס: "מי שפוגע בביטחון - אסור שיכהן בכנסת"

ח"כ באסל גטאס באולפן וואלה!NEWS, אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
פגישתו עם דקה תועדה במצלמות האבטחה והובילו לזימונו לחקירה. גטאס/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בני משפחתו של תמם הופתעו לגלות כי את חוטף ורוצח בנם מבקר באופן קבוע חבר כנסת מכהן. גליה תמם, אמו של משה, אמרה אתמול לוואלה! NEWS כי "חבר הכנסת גטאס מסייע לרוצחי בני – יש לו דם על הידיים". לדבריה של תמם, "את הבן שלי אף אחד כבר לא יחזיר, אבל אם אפשר למנוע מאותם רוצחים ליצור קשר עם המפעילים שלהם מארגוני הטרור, עלינו למנוע זאת מהם ולא לעזור להם".

"אם המידע שחבר הכנסת סייע לרוצחים הנתעבים נכון, אני מצפה שייענש בחומרה", הוסיפה תמם. "לא פעם שמענו על חברי כנסת ששיתפו פעולה עם האויבים, היום עם הטכנולוגיה המתקדמת מאוד קל לתכנן פיגועים ולפגוע בחיילים".

דיון בעתירת תאטרון אלמידאן נגד עיריית חיפה, 4 בנובמבר 2015. ערן גילווארג
"אם המידע שסייע לרוצחים הנתעבים נכון, עליו להיענש בחומרה". משפחתו של תמם/ערן גילווארג

בשנות ה-90 הודיע דקה כי הוא נוטש את החזית העממית ומצטרף לתנועת בל"ד וב-2000 אף נבחר כחבר בוועדה המרכזית של המפלגה. במהלך שהותו בכלא עתר לא אחת לביקורי התייחדות עם אשתו, פעילת זכויות אדם שלה נישא בין כתלי הכלא בשנת 1999, בקשה שלא מאושרת בדרך כלל לאסירים ביטחוניים. אבל דקה, בניגוד למחבלים אחרים, הצהיר בפני בתי המשפט כי נטש את תנועת החזית העממית שהיה בשורותיה בעת ביצוע הרצח.

למרות הצהרותיו, בשנת 2012 הגיש שב"כ חוות דעת לפיה דקה לא ניתק את קשריו עם ארגון החזית העממית, "ולפיכך קיים להערכתנו סיכון ביטחוני ממתן היתר להתייחדות". מי שחתומה על המסמך מטעם השב"כ היא "חגית", היועצת המשפטית של מרחב צפון בארגון. בין היתר נרמז כי בחוות הדעת הוצגו ראיות ישירות כי הוא ממשיך לקיים מגע עקיף עם אנשי תנועת הטרור. בהחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת בנושא אף נכתב כי "עולה הזדהות אידיאולוגית עם ארגון עוין".

דקה מצדו טען, בין היתר, כי שב"כ הוא זה ששם אותו בתא עם אסירי החזית העממית, דבר שמטבע הדברים גורם לכך שהוא מצוי עימם בקשר. "התנאי המרכזי שלי הוא שאחיה עם אסירים חילוניים", הדגיש דקה באחת מעתירותיו. "לא מתאים לי לחיות עם אסירים דתיים, זה פשוט לא נוח לי. אין לי שייכות ארגונית ולא הסתפקתי בהצהרות, בין היתר שלחתי מכתב לראש השב"כ". בהמשך, הסכים שב"ס להכיר בו כאסיר ביטחוני ללא השתייכות ארגונית.

אסיר 1001550: בעל שני תארים אקדמים ופרסום עולמי

וליד דקה נחשב לאסיר בולט לא רק בשל קשריו הפוליטיים, אלא בעיקר בשל רמת השכלתו ומעמדו בכלא. דקה, אסיר 1001550, הספיק בתקופת מאסרו ללמוד עברית ולסיים תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני בלימודי דמוקרטיה באוניברסיטה הפתוחה. הוא אף שיגר לא מעט מאמרים מהכלא בעברית מנוסחת היטב. אחד מכתביו, "מכתב לבני שלא נולד", זכה לפרסום עולמי כחלק ממאבק האסירים הביטחוניים בישראל.

בעבר עתר דקה נגד שירות בתי הסוהר בטענה כי מכתביו אינם מועברים למשפחתו ומנגד לא מאפשרים לו להכניס ספרים לכלא. "אני אסיר שאין לו תעסוקה, שמוחזק למעלה מ-26 שנה, זולת קריאת ספרים", כתב. "מניעת ספרים ממני היא בבחינת פגיעה קשה". במהלך שהותו בבית הכלא, כתב דקה סיפור על חטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם. בהשראת הסיפור עלתה הצגה בתיאטרון "אל-מידאן" שבחיפה בשם "הזמן המקביל", שעוררה סערה ציבורית בשל מימון התיאטרון באופן חלקי בידי עיריית חיפה.

משה תמם, שנרצח על ידי מחבל ב-1984. אתר יזכור, אתר רשמי
""מאז שנידונו חוטפיו ורוצחיו של תמם למאסר עולם, המשיכו להיות פעילי ותומכי טרור". תמם/אתר רשמי, אתר יזכור

עו"ד ניסן שריפי, שמייצג למעלה מעשור את משפחת תמם, אמר לוואלה! NEWS כי "עם היוודע הבשורה על כך שחבר כנסת בישראל שיתף פעולה וסייע לרוצחים נתעבים, רוצחים עם דם על הידיים, שיגרתי מכתב בהול ליועץ המשפטי לממשלה, במטרה שזה יטפל נחרצות ויחקור את המקרה".

במכתבו, דרש עו"ד שריפי לפתוח בחקירה פלילית נגד גטאס, וכתב כי "מאז שנידונו חוטפיו ורוצחיו של תמם למאסר עולם, המשיכו להיות פעילי ותומכי טרור מתוך כותלי הכלא. תמוה כיצד ניתן לח"כ גטאס לבקר רוצחים שפלים אלה ואף להבריח לתאם מכשירי טלפון ניידים. יש גבול גם לזכויותיהם". עוד הוסיף כי "ככל שאמנם יוכח כי ח"כ גטאס הבריח מכשירי טלפון לאותם רוצחים, קיימת חזקה כי הברחה זו נועדה לצורכי תכנון של פיגועי תופת נגד בני עמנו".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully