וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי חאלב הופסק; צבא אסד "מחסל את מוקדי ההתנגדות האחרונים"

השקט המתוח ששב אל העיר הסורית לכמה שעות הופר שוב, ונחסמה הדרך היוצאת מחאלב על ידי מפגינים שדורשים פינוי כפרים נוספים. לקראת ועידה בינלאומית בקזחסטן, פוטין קרא לכינון הפסקת אש במדינה כולה

צילום: רוייטרס, עריכה: ורד לידני

פינוי מזרח חאלב הופסק הבוקר (שישי), בעקבות פיצוץ סמוך לאתר שבו נאספו האוטובוסים וכלי הרכב שנועדו לפנות את האזרחים ואת לוחמי האופוזיציה. טרם התברר מי אחראי לפיצוץ ואם יש נפגעים. ברשת "אחבאריה" של המשטר הסורי נמסר כי לוחמים בעיר ניסו להוציא עמם אסירים מהעיר, במה שהוגדר בדיווח כהפרה של הסכם הפסקת האש הנוכחי.

הוועד הבינלאומי של הצלב האדום והסהר האדום מסרו כי הם התבקשו לעזוב את אזור הכינוס, לאחר שהובהר להם כי לא יימשך הפינוי היום. במקביל, גורמי אופוזיציה דיווחו על ירי מצד לוחמים שיעיים לעבר השיירות שהספיקו לצאת בשעות הבוקר.

עם זאת, משרד ההגנה של רוסיה הודיע היום כי הושלם מבצע פינוי התושבים, וכי כוחות משטר אסד ממשיכים "לשחרר" את השכונות שבשליטת המורדים, ו"לחסל את כיסי ההתנגדות האחרונים". במקביל, עדי ראייה סיפרו כי כוחות המשטר הציבו מחסומים בכבישים המובילים אל מחוץ לעיר.

עוד בוואלה! NEWS:
"בוכים על עזיבת העיר": מאות תושבים פונו מחאלב לשטחי המורדים
החל הפינוי במזרח חאלב; "תומכי אסד ירו על שיירה הומניטרית"
אחרי יום של קרבות: דיווחים סותרים על הפסקת אש חדשה בחאלב

פינוי אזרחים ולוחמי אופוזיציה ממזרח חאלב, 16 בדצמבר 2016. רויטרס, רויטרס
פינוי ממזרח חאלב, הבוקר/רויטרס, רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
נשיא רוסיה יוביל ועידת שלום אזורית. פוטין ואסד/רויטרס, מרשת RT

עד הבוקר, פונו בחסות הפסקת האש, שחותמת את השתלטות כוחות המשטר על העיר, כמה אלפי בני אדם. "תושבים הורשו לצאת במכוניותיהם היום, לצד האוטובוסים", מסר זכריא מלאחפג'י, מארגון המורדים "פאסתקם". הארגון הסורי לזכויות אדם הוסיף כי כלי רכב פרטיים ואוטובוסים ממשלתיים החלו הבוקר לעזוב את העיר.

על פי חלק מההערכות, לפחות 6,000 בני אדם כבר עזבו את חאלב החל מאתמול, חלקם באמבולנסים, שנשאו כ-900 לוחמים ואזרחים פצועים. הערכות אחרות, של הארגון הסורי לזכויות אדם, של ארגון חיזבאללה ושל גורמים טורקיים, מציינות כ-8,000 מפונים, בהם כ-3,000 לוחמים וכמה מאות פצועים.

כוחות רוסיים בודקים אזרחים ולוחמי אופוזיציה שפונו ממזרח חאלב, 16 בדצמבר 2016. רויטרס
כוחות צבא רוסיה בודקים את המפונים ממזרח חאלב, הבוקר/רויטרס

גורמי רפואה במערב חאלב, שהייתה תחת שליטת המשטר לכל אורך הלחימה, מסרו כי פצועים רבים הובאו ביממה האחרונה לטיפול רפואי מהמזרח. לטענת הגורמים, קיים עומס חריג על בתי החולים, והובאו אליהם פצועים רבים הסובלים מנזק מוחי או ראייתי, גפיים קטועות ומחלות כרוניות. בסוף החודש שעבר דווח על יציאתם מכלל שימוש של כל המתקנים הרפואיים במזרח חאלב, בשל הפצצות המשטר.

פינוי מזרח חאלב, אתמול:

רויטרס

עם זאת, שני כפרים נצורים במחוז אידליב הסמוך, שהיו אמורים להתפנות גם כן במסגרת ההסכם הנוכחי, לא פונו עד כה מסיבה שטרם התבררה. ברשת המזוהה עם חיזבאללה נמסר כי אזרחים החלו לחסום את כביש היציאה ממזרח חאלב, בדרישה לפנות גם את שני הכפרים, פועה וכפריה.

הבוקר קרא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לכינון הפסקת אש כוללת בסוריה, לאחר סיום הלחימה במזרח חאלב. במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו ביפן, אמר פוטין כי סיכם יחד עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לערוך פסגת שלום בבירת קזחסטן, אסטנה. זאת, בנוסף לשיחות בתיווך האו"ם הנמשכות לסירוגין בז'נבה בין הצדדים במלחמה בסוריה.

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, קרא היום גם הוא להפסקת אש מיידית בלחימה, ואמר כי יש הסכמה בנושא בין ארצו לבין רוסיה ואיראן. במסיבת עיתונאים באנקרה אמר עוד צ'בושואלו כי הנשיאים פוטין וארדואן סיכמו לערוך פסגת שלום בקזחסטן, במקביל למאמצי האו"ם להמשיך את השיחות על סוריה בז'נבה. הוא הבהיר כי טורקיה לא תקיים שיחות ישירות עם נציגי משטר אסד.

כמו כן, גורם רשמי בטורקיה מסר כי יוקם מחנה פליטים זמני בשטח סוריה, על גבול טורקיה, שנועד לקלוט את הפצועים מחאלב. המחנה אמור להכיל כ-80 אלף בני אדם, אולם באנקרה מעריכים כי בין 30 ל-35 אלף אזרחים יגיעו אליו. טורקיה ורוסיה תיווכו במאמצי הפסקת האש האחרונים, וליוו את שיירות הפינוי.

(עדכון ראשון: 11:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully