וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההצבעה נגד חוק ההסדרה: יו"ר הקואליציה השעה את בגין מוועדת החוקה

6.12.2016 / 12:48

לאחר שאתמול בחר ח"כ בגין להפר את המשמעת הקואליציונית ולהצביע נגד החוק, הרחיק אותו חבר מפלגתו מהליכוד, ח"כ דוד ביטן, מוועדת חוקה חוק ומשפט למשך שלושה שבועות. ח"כ ביטן: "הדין בקואליציה שווה לכולם"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: חוק ההסדרה עבר בקריאה טרומית לאחר דיון סוער)

יו"ר הקואליציה דוד ביטן השעה היום (שלישי) את חבר סיעתו בני בגין מוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת. זאת, בשל הצבעתו נגד חוק ההסדרה אמש. "נוכח העובדה שהצבעת פעמיים במליאה בניגוד לעמדת הקואליציה, הריני לעדכנך כי החלטתי להשעותך מוועדת חוקה חוק ומשפט למשך שלושה שבועות", כתב ח"כ ביטן במכתב ששלח לח"כ בגין.

יו"ר הקואליציה אמר כי "למרות הכבוד שכולנו חשים כלפי ח"כ בגין, הדין בקואליציה שווה לכולם. מי שמפר משמעת קואליציונית - יוטלו עליו סנקציות".

אתמול, בתום דיון סוער עברה הצעת החוק בקריאה טרומית לאחר ש-60 חברי כנסת תמכו בה. 49 חברי כנסת התנגדו להצעת החוק, ובהם גם בגין. לאחר ההצבעה, קבעה ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) כי החוק יועבר לדיון בוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון, לקראת הכנתו לקריאה ראשונה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, קרע מעל דוכן הכנסת את מסמך ההצבעה ואמר: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית ולכנסת".

עוד בוואלה! NEWS:
50 מאחזים יולבנו, 4,000 בתים יוכשרו: אלה ההשלכות של חוק ההסדרה
ללא סעיף עמונה וחרף התנגדות היועמ"ש: חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית
חרף הסרת סעיף עמונה: היועמ"ש צפוי להתנגד לחוק ההסדרה

בני בגין, הכנסת, יוני 2015. מור שאולי
הורחק מהוועדה בשל ההצבעה. ח"כ בני בגין/מור שאולי

ח"כ לבני (המחנה הציוני) אמרה כי "העובדה שמשעים את בני בגין אומרת הכל על הליכוד של היום". לדבריה, "נתניהו ניצל את היושרה של בגין לצורכי בחירות - ועכשיו דורס אותה ואת האמת בהחלטותיו".

חברי סיעתה מירב מיכאלי ואיציק שמולי התייחסו גם הם להשעייתו של בגין. ח"כ מיכאלי כתבה בטוויטר כי "כבר הרבה זמן שבקואליציה מחפשים כל דרך להוציא את בני בגין מוועדת חוקה. מאד מפריע להם שם מישהו שממש מתעקש על חוק, חוקה ומשפט". ח"כ שמולי אמר כי הוא מציע לבגין שלא להרגש. "ככל הנראה, גם את אביו, הליכוד הקיצוני של היום היה משעה בגלל עמדות ממלכתיות ורפויות המכבדות את שלטון החוק", אמר ח"כ שמולי.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כינה את את השעייתו של בגין "בגידה ערכית, פשיטת רגל מוסרית של נתניהו ודגל אדום לכולנו".

ח"כ הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"מי שמפר משמעת קואליציונית - יוטלו עליו סנקציות". ח"כ דוד ביטן/נועם מושקוביץ

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי היה זה שהציג את חוק ההסדרה במליאה. האופוזיציה לא אפשרה לו לדבר בטענה כי הנוסח החדש לא היה מלכתחילה על סדר היום כנדרש. "היום הזה שבו חוק ההסדרה עובר בכנסת הוא הישג אדיר בקנה מידה היסטורי", אמר סמוטריץ' כשהצליח לדבר. "היום שבו הטרור המשפטי הגיע לקצו. החוק הזה מכיר בהתיישבות בצורך ציבורי שמותר להפקיע בעבורו".

חברת מפלגתו, שרת המשפטים איילת שקד, הוסיפה: "אני רוצה להודות לשלום עכשיו. לא אחת בהיסטוריה של העם היהודי ראינו שמי שרצה לקלל יצא מברך. הכבישים העוקפים מימי אוסלו סייעו ליישובים להתפתח ולהוסיף מתיישבים חדשים. הפעולות האינטנסיביות של ארגוני השמאל עוררה אותנו בקואליציה לעשות מעשה ולהסדיר את ההתיישבות".

לפני ההצבעה עצמה, עלה הרצוג לשאת דברים ואמר כי "זה ויכוח שעוד ייזכר בהיסטוריה של המדינה. זה החוק להקמת המדינה הדו-לאומית". הוא הוסיף כי החוק "מסכן את מפקדי צה"ל וקברניטי המדינה ואת אופייה".

כ-4,000 מבנים יוכשרו, רובם בהתנחלויות מוכרות

לחוק ההסדרה צפויה להיות משמעות מרחיקה לכת, במידה ולא יבוטל על ידי בג"ץ. אם עד כה בנייה לא חוקית נאכפה על ידי המדינה, חוק זה יכשיר אותה בין שבהתנחלויות המאושרות ובין שבמאחזים הבלתי חוקיים. כל צווי הפסקת העבודה וההריסה שהוציא המנהל האזרחי במהלך השנים מתוקף תפקידו כדי לאכוף את חוקי הבנייה ייהפכו לבטלים ואותם מבנים יוכשרו, אף שנבנו בניגוד לחוק ללא אישור על אדמות פלסטיניות פרטיות.

על פי נתוני מחלקת מעקב התנחלויות של "שלום עכשיו", שפורסם בדוח בשבוע שעבר בעקבות חוק ההסדרה יוכשרו יותר מ-3,921 מבנים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. מתוכם 2,744 מבני קבע ו-1,177 קרוואנים. מכ-4,000 המבנים, 3,125 בנויים בהתנחלויות וכמעט 800 במאחזים הבלתי חוקיים. מהחוק יושפעו, על פי נתוני "שלום עכשיו", יותר מחמישים מאחזים בלתי חוקיים ברחבי הגדה ויוכשרו 72 התנחלויות, שבהן נבנו בתים על קרקעות פרטיות. סדר הגודל של כל האדמות הפרטיות שניתן יהיה להפקיע במסגרת חוק ההסדרה יעמוד על כ-8,000 דונמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully