וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עוברים ממלחמה באש – למים": הכבאים נערכים למעבר החד במזג האוויר

אחרי יממות יבשות במיוחד שבהן נאבקו להנמיך להבות בגובה עשרות מטרים, יחליפו הכבאים את מסיכות החמצן בסירות הגומי ושואבי המים ויתמודדו עם הסערה הצפויה. "אלה תנאים חסרי תקדים", מסבירים מומחי אקלים. הכבאים, שישובו מחר לפעילות שגרתית, טיפלו ב-1,773 שריפות

עריכת וידאו: ניר חן

מאות הכבאים שעבדו לילות כימים ביממות האחרונות, שבמהלכן נאבקו בלהבות בגובה עשרות מטרים, מתחילים להיערך לשינוי החד והסוער בתחזית ליום רביעי. כבאי הגליל המרכזי עדיין מכבים את השריפות האחרונות, אבל בזמן הזה יתכנסו לוחמי היחידה למשימות מיוחדות (יל"מ) של התחנה האזורית להערכת מצב, ויתכוננו לשינוי: מסיכות החמצן שהגנו עליהם מפני העשן הכבד יוחלפו בסירות גומי לחילוץ נהגים משיטפונות, והזרנוקים שירקו מים בעוצמות שיא יופעלו לצרכי שאיבת בתים ומקלטים שהוצפו.

"המעבר הזה הוא חד מאוד. ההיערכות השנה היא לא כמו בכל שנה נורמלית, כי פה חווינו שריפות אינטנסיביות גדולות מאוד, ובהפרש של יום אחד אנחנו נכנסים להיערכות לסופה חורפית", הסביר נתי חג'ג', דובר תחנת הכיבוי האזורית גליל מרכזי. "אנחנו עוברים בבת אחת ממלחמה באש למלחמה במים. זה נראה לי הזוי מאוד, אבל אין לנו זמן לחשוב אם זה בסדר או לא, אנחנו עסוקים כרגע בלהיות מוכנים לכל תרחיש".

בנציבות הכבאות הורה הערב ממלא מקום הנציב, טפסר בכיר שמעון בן נר, לחזור לעבודה במתכונת רגילה, לשחרר את חיילי המילואים ולשחרר באופן הדרגתי את כוחות הסיוע. בשבוע וחצי האחרונים טיפלו הכבאים ב-1,773 שריפות בשטחים פתוחים, מתוכן 39 שהצריכו יותר מעשרה צוותי כיבוי. ב-25 אירועים לפחות, נחקר חשד להצתה.

עוד בנושא:
הצרות של החיפאים לא נגמרו: הנזקים שיביא איתו הגשם שאחרי השריפה
"חוסר אונים": חברות הביטוח מסרבות לשלם על נזקי השריפה בחיפה
סרטונים מתחנות דלק ואיכון טלפונים: כך מתנהל המרדף אחר המציתים

שריפה בשער הגיא, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"אין זמן לחשוב אם זה בסדר או לא, צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש"/נועם מושקוביץ
"כמות הגשם שתרד ביומיים, יכולה להגיע ל-80 מ"מ – כמות שהיא כמעט זהה לכל מה שהפסדנו בנובמבר"

החזאי הבכיר אורי בץ עוסק כבר 47 שנים בתחום חיזוי מזג האוויר, אך העיד כי זכור לו רק מקרה אחד דומה. "יש לנו כאן כמה פרמטרים שהם בפירוש חסרי תקדים", הסביר. "12 ימים עם לחות נמוכה בצורה קיצונית וטמפרטורות נמוכות, זה נתון מפתיע. ביום רביעי הרוחות תתחזקנה אבל הפעם הן לא יהיו מזרחיות, אלא יהפכו לדרום מערביות וצפויות להגיע למהירות שתנוע בין 70 ל-100 קמ"ש. ביום רביעי יתחיל לרדת גשם שיהפוך לסוער במיוחד ביום חמישי, ושלג צפוי לרדת בחרמון וייתכן שאפילו הפסגות הגבוהות בהרי הגליל ייהנו מפתיתי שלג".

עוד הוסיף בץ כי הטמפרטורות יהיו נמוכות וקיים חשש לשיטפונות בנחלים והצפות בערים, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. "כמות הגשם שתרד ביומיים, יכולה להגיע ל-80 מ"מ – כמות שהיא כמעט זהה לכל מה שהפסדנו בנובמבר", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מגמה של התקצרות החורף

פרופ' ברוך זיו, מומחה אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, חיזק את דבריו של בץ והוסיף כי אירועים כאלו הם נדירים בארצנו. אירוע דומה ובולט במיוחד התרחש בשנת 1962 ובשש השנים האחרונות התופעה הפכה לשכיחה יותר.

"היסטורית, אחרי נובמברים מאוד יבשים, הגיע בהרבה מאוד מקרים אירוע גשם רציני", אמר. "האירוע הראשון שאני ממש זוכר מילדותי היה ב-62', שאחרי נובמבר יבש מאוד, בא גשם מאוד רציני בגליל. מעבר דומה היה גם לפני שש שנים, ב-2010, בזמן אסון הכרמל. אני חושב שהגשם פגש את הגצים האחרונים של השריפה בכרמל. באותם ימים חיפה קיבלה כמות אדירה של 200 מ"מ בתוך יומיים, הרוחות העזות והגלים הגבוהים שהיו במשך שלושה ימים, גרמו לנזק עצום בחופים, לגבעות הכורכר, לנמל תל אביב ואפילו למתקני חוף באילת". פרופ' זיו הוסיף כי גם בנובמבר 2013 היה יובש קיצוני ורוחות עזות ובעקבותיו, הגיע אירוע השלג הגדול שגרם לתושבים רבים בהרי הגליל, הגולן וירושלים להיות נצורים בעירם.

שריפה באזור שכונת רמות, ירושלים. 26 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"הגשמים מגיעים מאוחר, הסתיו נשאר זמן רב יותר"/נועם מושקוביץ
"מדאיג לראות שבעבר אירועים כאלה היו נדירים, והפעם היו לנו שלושה עוד לפני סוף העשור"

"אז יש פה מסורת ולפי התחזיות, גם הפעם צפויה לנו סערת גשמים רצינית", סיכם זיו. "אבל מדאיג לראות שבעוד בעבר אירועים כאלה היו נדירים יחסית, הפעם היו לנו שלושה כאלה עוד לפני שהגענו לסוף העשור, ואני מתכוון בעיקר לאירועי היובש. זה אומר שיש כאן מגמה של התקצרות החורף. יש כל הזמן עדויות לכך שהחורף מתקצר וזאת דוגמה מאוד קיצונית שמצביעה על הדבר הזה. הגשמים העיקריים מגיעים מאוחר, ואנחנו נשארים עם הסתיו יותר זמן. המשמעויות הן כלכליות, בעיקר לחקלאים שנאלצים להמשיך להשקות למשך תקופות ממושכות יותר".

(עדכון ראשון: 19:00)

בניינים חרוכים לאחר גל השריפות שפקד את חיפה בשבוע שעבר, 27 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
בניינים חרוכים לאחר השריפה בחיפה/שלומי גבאי
שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
הריסות השריפה בחלמיש/שלומי גבאי
שריפה בנטף. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
שריפה בנטף/נועם מושקוביץ
שריפה בנטף. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
מטוס כיבוי בנטף/נועם מושקוביץ
שריפה בנטף. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
שריפה בנטף/נועם מושקוביץ
נזקי השריפה בחיפה, 25 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
נזקי השריפה בחיפה/ראובן קסטרו
שריפה בין שלומי לקיבוץ מצובה. הגליל המערבי, 26 באפריל 2016. ערן גילווארג
שריפה בגליל המערבי/ערן גילווארג
שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
שריפה בחלמיש/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully