וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ של המזרח הרחוק: המנהיג המפחיד עם הפה הכי מלוכלך בעולם

26.11.2016 / 19:19

הוא קורא לאובמה "בן זונה" על בסיס קבוע, על האיחוד האירופי אמר שהוא "יכול ללכת להזדיין", הוא איים לאכול בחיים את פעילי דאעש ואף שיבח את היטלר וקיבל ממנו השראה. נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה מנקה את ארצו מסוחרי סמים, ובמקביל הופך לדיקטטור שמשנה את פניה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני ויאיר דניאל

מחזה נפוץ בימים אלו במנילה, בירת הפיליפינים, הוא גופה אי שם ברחבי העיר, שאותה מקיפים כוחות הביטחון, וסביבם עיתונאים ואזרחים סקרנים החוששים שמא מדובר בקרוב משפחתם שנפל קורבן למלחמה חסרת הפשרות שמתנהלת בין המשטרה, סוחרי הסמים ומיליציות אזרחיות. זוהי המציאות תחת שלטונו של "המעניש", הנשיא רודריגו דוטרטה, שבשונה מפוליטיקאים רבים אחרים מיישם את הבטחות הבחירות השנויות במחלוקת שלו.

השריף החדש במדינה, שסחף את ההמונים עם לשונו המשוחררת מכל מוסכמה פוליטית או חברתית, הבטיח למגר את הסחר בסמים בארצו בכל מחיר. פחות מחצי שנה חלפה מאז נבחר לנשיאות ברוב קולות ראש עיריית דבאו, עיר בדרום הפיליפינים שהתנסתה ביד הקשה של דוטרטה במשך 20 שנה, ויותר מ-2,400 איש נהרגו אחרי האור הירוק שניתן לכוחות הביטחון להרוג ללא משפט חשודים בסחר בסמים. הביקורת המערבית לא איחרה לבוא, אך לנשיא בן ה-71 אין זה משנה. זה רק מחזק את שלטונו.

לקריאה נוספת בנושא
גם הפיליפינים שוקלת לפרוש מהאג: נצטרף לסדר עולמי רוסי-סיני
נשיא הפיליפינים תקף את ארה"ב על עצירת עסקת נשק: "קופים טיפשים"

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה עושה את מחוות הבחירות שלו לצד חיילים בצבא, 24 באוגוסט 2016. רויטרס
רודריגו דוטרטה במהלך ביקור ביפן, אוקובר 2016/רויטרס

מדינת האיים בדרום-מזרח אסיה אמנם לא חוותה משברים דומים לאלו שפקדו את אירופה ואת ארצות הברית, אך דוטרטה הוא חלק מאותו גל של מנהיגים פופוליסטיים ואנטי-ממסדיים שאינם דוגלים בפוליטקלי קורקט. קמפיין הבחירות שלו היה אפוף התבטאויות שנויות במחלוקת, כולל נגד הממסד הקתולי החזק בפיליפינים. תיירת אוסטרלית שנאנסה ונרצחה הייתה בעיניו מושא לגיטימי ללעג והאליטה השלטונית המושחתת הועלתה על המוקד. הנשיא היוצא בנינו אקינו הזהיר מפניו, אך ללא הועיל. העם בחר בדוטרטה ובשינוי מהקצה אל הקצה.

אם התסריט נשמע מוכר, זה לא במקרה. דוטרטה כונה "דונלד טראמפ של המזרח" עוד בטרם זכה טראמפ של המערב במועמדות של המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית. בדומה למיליארדר מניו יורק, ראש העיר של דבאו ניצל את היותו אאוטסיידר ואת התיעוב כלפי הסדר הקיים. גם חיבתו המופגנת לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין היא נקודת דמיון בין השניים, שעתה יצטרכו לעצב מחדש את היחסים שהידרדרו מאז עלייתו של דוטרטה לשלטון.

אישה מחזיקה את גופת בעלה שנרצח במנילה, הפיליפינים, יולי 2016. רויטרס
חפים מפשע גם משלמים במחיר. אישה מחזיקה בגופת בעלה במנילה/רויטרס
האמריקנים אמנם שחררו את הפיליפינים מהכיבוש היפני, אבל הנשיא הנוכחי רואה בביקורת נגדו התערבות זרה

אחד הנושאים האהובים על נשיא הפיליפינים הוא ביקורתו משולחת הרסן בארצות הברית ובנשיאה ברק אובמה. דוטרטה לא חשש להביע את ביקורתו - ואת גידופיו - כלפי הנשיא שהשקיע משאבים רבים במהלך שמונה שנות שלטונו כדי לחזק את השפעתה של וושינגטון באזור ולהוות משקל נגד לבייג'ינג. "בן זונה" הייתה הברכה שהמטיר דוטרטה על אובמה לפני שהשניים היו אמורים להיפגש בפעם הראשונה לפני כחודשיים, פגישה שלא יצאה אל הפועל. הוא זעם על הביקורת שהשמיע אובמה על הפרת זכויות האדם בפיליפינים, ועמידתה האיתנה של וושינגטון לצד מנילה סביב הסכסוך עם בייג'ינג לא סיפקה אותו.

דוטרטה לא שוכח את ההיסטוריה הקולוניאלית של ארצות הברית בארצו. האמריקנים אמנם שחררו את הפיליפינים מהכיבוש היפני במהלך מלחמת העולם השנייה ומאז עצמאותה ב-1946 הפכו לבעלי ברית קרובים, אבל הנשיא הנוכחי רואה בביקורת נגדו התערבות זרה. עד כדי כך שהוא הכריז לא פעם כי הוא ינתק את הקשרים עמה, אם כי הצהרות אלו זכו מיד לניסיונות הרגעה מצד בכירים בצבא ובממשל הפיליפיני, המנסים לאזן את התפרצויותיו של דוטרטה.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בביקור ביפן. 27 באוקטובר 2016 -. AP
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בביקור ביפן. 27 באוקטובר 2016 -/AP

עם זאת, השינוי במדיניות של הפיליפינים כלפי ארצות הברית כבר נותן את אותותיו בשטח. צבאות שתי המדינות הסכימו על צמצום שיתוף הפעולה ביניהם, והכוח האמריקני שנמצא על אדמת המדינה במטרה לסייע במלחמה בארגוני הטרור האסלאמיים אמור לעזוב בהדרגה. הפיליפינים סובלת מארגון אבו סיאף הקיצוני, שמתמקד בחטיפת תיירים זרים ובהוצאתם להורג במקרים שבהם הוא לא מקבל כופר. דוטרטה כבר איים לאכול בחיים את לוחמי הארגון - "תנו לי רק מלח וחומץ" - והבהיר כי אם דאעש יפציע במדינה, "אפשר לשכוח מזכויות אדם". הוא לא מעוניין בסיוע האמריקני ומעדיף להיעזר בסין או ברוסיה. אלו לא מתעניינות בהוצאות להורג היומיות המתרחשות במדינה, אלא בחשיבות בהרחבת השפעתן על המדינה האסטרטגית.

לנוכח השינויים במפה העולמית, במיוחד עם ניצחונו של טראמפ והנסיגה הצפויה של ארצות הברית מהתעסקות בסוגיות כמו שחיקת הדמוקרטיה באזורים נרחבים בעולם, דוטרטה מרגיש בטוח יותר. הוא בירך על ניצחונו המפתיע של המועמד הרפובליקני, שחרג מהמסורת הפוליטית בארצות הברית, בדומה לנשיא הפיליפינים. דוטרטה הביע אפשרות גם לפרוש מבית הדין הפלילי הבינלאומי, כפי שנהגו לאחרונה רוסיה ועוד שלוש מדינות אפריקניות, ולהקים "סדר עולמי חדש" עם רוסיה ועם סין. הנשיא הלוחמני רואה לאן הרוח נושבת, והיא אינה בכיוון של לעצור אותו.

הפגנה נגד נוכחות חיילי צבא ארצות הברית במדינה, מחוץ לשגרירות ארה"ב במנילה, פיליפינים. אוקטובר 2016. AP
הקו האנטי-אמריקני כבר מורגש בשטח. הפגנה נגד ארה"ב במנילה, אוקטובר/AP
מהלכיו מזכירים את הימים האפלים תחת שרביטו של הרודן פרדיננד מרקוס

סגנונו התוקפני והחריג לא פסח כמעט על אף אחד. דוטרטה כינה את מזכ"ל האו"ם באן קי מון "שטן" ואיים לפרוש מהארגון, על האיחוד האירופי אמר כי הוא "יכול ללכת להזדיין" בעקבות האיום להפסיק את הסיוע לפיליפינים ואת שגריר ארצות הברית במדינה כינה "הומו בן זונה". הוא אף שיבח את אדולף היטלר כשאמר שהיה שמח לחסל מיליוני סוחרי סמים בארצו כפי שהפיהרר השמיד יהודים, ועורר את זעמה של הקהילה היהודית, ישראל וארצות הברית. בהמשך הוא התנצל ואמר כי דבריו לא הובנו כהלכה, האשמה המופנית כלפי "התקשורת הזרה", מטרה נוחה למשטרים אוטוריטריים בימים אלו.

למבקריו הלא רבים - לפחות בשלב זה - מהלכיו של נשיא הפיליפינים מזכירים את הימים האפלים תחת שרביטו של הרודן פרדיננד מרקוס, שבהם נרמסו החוקים. הדיקטטור, ששרד בפיליפינים מ-1965 ועד 1986 ובזז יחד עם אשתו אימלדה את הקופה הציבורית, שב לאחרונה לכותרות ולא רק כתזכורת למצב הנוכחי. אחרי מחלוקות ודיונים ממושכים, הכריע בית המשפט העליון במדינה בעד קבורתו של השליט בחלקת גדולי האומה, למורתם רוחם של ארגוני זכויות אדם.

"זהו צעד אחורה עבור הממשל, שמאבד תמיכה וחברים", טען הנשיא לשעבר פידל רמוס, מפקד המשטרה של הרודן מרקוס שהפנה לו את גבו והפך לשחקן מרכזי במהפכה העממית שגובתה על ידי הצבא והובילה להפלתו. מתנגדי המהלך טוענים כי משפחתו של מרקוס, כולל בנו שהתמודד על תפקיד סגן הנשיא, הפעילה לחץ על גורמים במשטרה ובצבא כדי שאלו יאפשרו את הקבורה המכובדת, השמורה לנשיאים לשעבר ולגדולי האומה של הפיליפינים. ואולם, זה לא היה יכול להתרחש ללא הסכמתו של דוטרטה, שהסביר זאת בפשטות: "הוא היה נשיא וחייל".

הפגנה נגד קבורתו של השליט הצבאי פרדיננד מרקוס, מנילה, הפיליפינים, 14 באוגוסט 2016. רויטרס
"הממשל איבד ידידים". הפגנה נגד קבורתו של מרקוס, אוגוסט/רויטרס

טשטוש תקופות בעייתיות מהעבר הוא מאפיין מוכר של שליטים המנסים ליצור נרטיב חדש לארצם. נשיא הפיליפינים לא נמצא זמן רב בתפקידו, אולם השפעתו הרבה ניכרת היטב. הקו האנטי-אמריקני החל להשתרש וכבר הוביל להפגנות סוערות נגד הנוכחות של ארצות הברית על אדמת המדינה, שעד לא מכבר הייתה פרו-מערבית.

גם סיפוריהם המצמררים שעל אנשים שעבדו בעבר לצדו של דוטרטה, וסיפרו כי הוא חיסל בעצמו יריב פוליטי שלו בעודו ראש העיר של דבאו וכי הוא האכיל תנינים בפושעים שחוסלו, לא פגעו באחוזי התמיכה בו. הוא הצליח ליצור מציאות שבה יריבים פוליטיים מלשינים אלו על אלו ומאשימים אחד את השני בשימוש בסמים, וחפים מפשע נקלעו לקרבות לא להם ושילמו בחייהם.

הבטחת הבחירות של דוטרטה למגר את השימוש בסמים בתוך כמה חודשים בודדים היא כמובן מופרזת, ובכלל קשה להעריך כמה אנשים צורכים, קונים וסוחרים חומרים אסורים שבעיני הנשיא הם האיום הגדול ביותר על החברה. למצב הבלתי-אפשרי הזה נגררים גם הגורמים הבכירים ביותר במדינה, דוגמת מפקד המשטרה שנאלץ להתחנן בפני דוטרטה במהלך שימוע בקונגרס אחרי שראש ארגון פשיעה חשף כי המשטרה מעורבת עמוק בסחר בסמים.

"אני לא אכנע ואטהר את המשטרה הלאומית", הבטיח הגנרל רונלד דלה רוזה, כשהוא פורץ בבכי בשידור חי. "אשאר נאמן לך ולא אנטוש את המאבק גם אם הציבור יאבד את האמון במשטרה". בריאליטי של נשיא הפיליפינים הכוונת אורבת בכל מקום ולכל אחד, ונאמנות מוחלטת היא הכרחית כדי להישאר בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully