וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכל האמוניה נשאר בחיפה: המכרז למפעל חלופי נסגר ללא הצעות

המפעל החלופי היה אמור לקום במישור רותם בנגב במקום זה הקיים כיום במפרץ חיפה. השר להגנת הסביבה: "לא נשלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה". עמותת "צלול": "כשל בניהול המכרז"

צילום: יותם רונן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן .

(בווידאו: ראש עיריית חיפה יונה יהב בריאיון לוואלה! NEWS על מכל האמוניה, ביוני)

המכרז להקמה של מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב נסגר ללא הצעות – כך הודיע היום (שני) המשרד להגנת הסביבה. המכרז נפתח בהמשך להחלטת הממשלה לקדם במהירות האפשרית הקמת מפעל חלופי ולסגור את המפעל הקיים היום במפרץ חיפה. במסגרת התכנית הוצעו לזוכה הטבות פיננסיות, אך עד היום בשעה 14:00, מועד סגירת המכרז, לא התקבלה כל הצעה.

בין היתר, הציעה הממשלה מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של עד 240 מיליון שקלים. בנוסף הציעה המדינה לספק פיצוי למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל, בגובה מקסימלי של עד 480 מיליון שקלים. כעת, תדון הממשלה בחלופות הקיימות.

לקריאה נוספת:
"פצצת הגרעין של נסראללה": צעד נוסף לסגירת מיכל האמוניה בחיפה
ליצמן: "פועלים לפנות את מכלי האמוניה עוד לפני דברי נסראללה טרללה"
"הפצצה המתקתקת של חיפה": נסראללה מגבה את תרחישי הבלהות

מפעלים בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
"על הממשלה להוכיח לתושבי הצפון שחייהם אינם הפקר". מכל האמוניה במפרץ חיפה/ערן גילווארג

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר הערב כי "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, ויעשה את כל המאמצים על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי".

בשנת 2012 הכריזו בחגיגיות השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן ושר הכלכלה לשעבר שלום שמחון על כוונתם לפנות את מכל האמוניה מחיפה, ולקדם הקמה של מפעל אמוניה בנגב, הרחק מאזורים צפופי אוכלוסין. בתחילה הוצהר כי המפעל יעמוד על תלו כבר בשנת 2015, וכעבור זמן קצר נדחה המועד המיוחל ל-2017. על פי הערכות נוספות לאחר הוצאת המכרז, מפעל האמוניה החלופי היה אמור להיכנס לפעילות מלאה ב-20121.

הפגנה של תושבי חיפה במחאה על התכנית להרחבת מפעלי בתי הזיקוק, ספטמבר 2016. עמותת "מגמה ירוקה" חיפה, אתר רשמי
הפגנה נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה, ספטמבר/אתר רשמי, עמותת "מגמה ירוקה" חיפה

על פי התכנית בנגב היה אמור לקום מפעל לייצור אמוניה ולא לאחסונה, מה שהיה צפוי להפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן כזה, לעומת מכל האמוניה במפרץ חיפה, שכן כמויות החומר המסוכן במפעל במישור רותם היו אמורות להיות נמוכות יותר. המפעל החלופי היה אמור לספק את כל צרכי השוק המקומי, העומדים כיום על 120 אלף טון בשנה, אולם כמות פחותה של חומר היה צפויה להתאחסן בו.

בפברואר האחרון אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי "מכל האמוניה בחיפה הוא הפצצה הגרעינית שלי". אכן, פגיעה במכל האמוניה שבמסוף הקישון, בלב אזור צפוף אוכלוסין, עלולה להביא לפגיעה חמורה באזור.

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות". אלקין/פול צלמים, אוהד צויגנברג

מעמותת "צלול", שמובילה את המאבק לסגירת מכל האמוניה בחיפה, נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה כשל בניהול המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם. ממשלת ישראל שהבטיחה שמכל האמוניה הישן והמסוכן בחיפה ייסגר בראשית 2017, לא עמדה בהבטחתה ולא הסירה את האיום המרחף על חייהם של תושבי הצפון. עמותת צלול דורשת מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת את הנושא תחת אחריותו ולהורות על סגירת המכל בהקדם האפשרי.

"עד למועד הסגירה על חברת חיפה כימיקלים ועל חברת דשנים, ש-96% מהגז המסוכן מיועד לשימושן, למצוא פתרון לאספקת האמוניה. 'צלול' תתנגד בכל תוקף לכל ניסיון לחדש את היתר הרעלים למכל, שתוקפו יפוג בראשית 2017. לאחר גרירת הרגליים, שנמשכה במשך שנים, על הממשלה להוכיח לתושבי הצפון שחייהם אינם הפקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully