וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הצליחה לבלום את צירוף הפלסטינים לארגון השיטור אינטרפול

8.11.2016 / 11:39

עבודה משותפת של משרד החוץ, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה הצליחה לבלום את הניסיון של הפלסטינים להצטרף לארגון הבינלאומי. צוות מומחים יגבש קריטריונים לבחינת הצטרפותן של מדינות חדשות לארגון

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: תגובת משרד החוץ להחלטת אונסק"ו)

ישראל הצליחה לסכל את בקשת הפלסטינים להצטרף לאינטרפול, ארגון השיטור הבינלאומי. העצרת הכללית של הארגון, שהתכנסה באי באלי שבאינדונזיה בימים האחרונים, הצביעה נגד בקשת ההצטרפות של הפלסטינים, והחליטה לדחות כל דיון על הצטרפות חברים חדשים לארגון – עד לסיום עבודתה של ועדת מומחים מיוחדת שהוקמה לגיבוש קריטריונים אחידים בנושא. בירושלים הביעו הבוקר שביעות רצון גדולה מסיכול המהלך, שנעשה בעבודה משותפת של משרד החוץ, המשרד לביטחון הפנים ומשלחת המשטרה לעצרת הארגון בראשות ראש אגף החקירות מני יצחקי.

האינטרפול, ששמו הרשמי הוא "הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי", הוא הארגון הבינלאומי השני בגודלו בעולם אחרי האו"ם, וחברים בו נציגים מכ-190 מדינות. הארגון מאפשר חילופי מידע ושיתופי פעולה מודיעיניים בין המדינות החברות בו ומהווה פלטפורמה להתמודדות עם פשיעה בינלאומית. הארגון מתמקד בטרור, בפשע מאורגן, בסחר בבני אדם, בנשק וסמים, בהלבנת הון ובפשיעת סייבר ומחשבים. הוא אוסף, מעבד ומשתף מידע מודיעיני בינלאומי לשימוש המשטרות במדינות השונות.

מזה שנתיים מנסה הרשות הפלסטינית להצטרף לארגון, אך ללא הצלחה. בחודש יוני האחרון קבע הוועד המנהל של האינטרפול כי תוקם ועדת מומחים שתבחן את כל בקשות ההצטרפות החדשות לארגון – שכן גם קוסובו ואיי שלמה מקדמות מהלכים דומים - אך הפלסטינים קיוו לנצל את העצרת הכללית של הארגון בכדי להפוך את ההחלטה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארץ האפשרויות הבלתי אפשריות: אמריקה בוחרת וחבולה
למרות מיעוט הרופאים: יבוטלו המענקים למתמחים בפריפריה
דרעי על הרפורמים והקונסרבטיבים: "אם זו היהדות – אני מוותר עליה"

גלעד ארדן בטקס החלפת פיקוד של מפקד אגף התנועה, בית דגן. נובמבר 2016. מור שאולי
גייס את הקרמלין. גלעד ארדן/מור שאולי

בימים האחרונים הפעילה ירושלים לחץ אינטנסיבי על המדינות החברות בארגון בניסיון לבלום את המהלך הפלסטיני, שעלול להוביל ל"השלכות חמורות", כדברי גורם מדיני בכיר. בישראל חוששים כי החברות באינטרפול תפתח בפני הפלסטינים נגישות למאגרי מידע בינלאומיים עם מידע משטרתי מודיעיני רגיש שעשוי לזלוג לידי ארגוני טרור, ותאפשר לפלסטינים גישה לכלים אופרטיביים – כמו בקשות הסגרה וצווי מעצר – שעשויים להזיק לישראל בהיבט המדיני. במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה – האמונים על הקשר עם האינטרפול, נערכו למהלך בחודשים האחרונים. מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך שיגר מכתב לכל המדינות החברות בארגון בו הסביר את עמדתה של ישראל, ומשלחת מורחבת של המשטרה בראשות ראש אגף החקירות שוגרה לעצרת הכללית שהתכנסה השבוע.

במקביל, משרד החוץ הנחה את נציגויות ישראל בעולם ללחוץ על משרדי החוץ השונים להתנגד לבקשת הפלסטינים ולתמוך בהמשך עבודת ועדת המומחים. הפקידים הישראלים הסבירו בפגישות כי הפלסטינים אינם מקיימים את התנאים להצטרפות לארגון אבל גם שלמשטרה הפלסטינית אין את הסמכות או היכולת להוציא לפועל פעילויות של האינטרפול כמו הסכמי הסגרה לדוגמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הבקשה נדחתה, לפחות עד שנה הבאה. תוצאות ההצבעה על ההצעה הפלסטינית/מערכת וואלה, צילום מסך

המאמץ המדיני השתלם, ובפתח העצרת, שהחלה אתמול, הגישה עיראק בשמם של הפלסטינים הצעה להוספת בקשת החברות של הפלסטינים לסדר היום, שנדחתה ברוב קולות. 56 מדינות תמכו בבקשה הפלסטינית – בהן מדינות ערב כמו מצרים, ירדן, סעודיה, טורקיה ומרוקו, לעומת 62 שהתנגדו – בהן רוסיה, ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה ומקסיקו. היום לפנות בוקר התקיימה הצבעה נוספת בעצרת הכללית, על המשך עבודת ועדת המומחים לגיבוש קריטריונים ברורים לקבלה לארגון, וההחלטה אושרה ברוב של 84 מדינות בעד ו-32 נגד. משמעות הדבר היא שבקשת הפלסטינים להצטרף לאינטרפול תידחה לפחות בשנה, עד לכינוס הבא של עצרת הארגון בשנה הבאה.

מי שהובילה את חזית ההתנגדות למהלך הפלסטיני באינטרפול הייתה רוסיה, שדווקא תמכה בפלסטינים במהלך הבינלאומי האחרון שלהם – ההצבעה באונסק"ו בחודש שעבר. בשבוע שעבר, ביקר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן במוסקבה, והנושא עמד בראש סדר היום של הפגישות שקיים עם מקביליו בקרמלין ובמשטרה. רוסיה זוהתה כשחקן מפתח בשל ההתנגדות הנחרצת שלה לצירופה של קוסובו לארגון והחשש שקבלת הפלסטינים עשויה לגרור מהלך דומה, וארדן גייס את הקרמלין שהיתה אקטיבית במיוחד בדיון בעצרת הכללית. כשהבקשה הפלסטינית עלתה על סדר היום, קרא ראש המשלחת הרוסית לאינטרפול לתמוך בהמשך עבודת הוועד המנהל ולדון בנושא רק באסיפה הכללית בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully