וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוי סתום: "אובמה חושש מרוסיה - ולא מחמש את המורדים בחאלב"

על פי "וושינגטון פוסט", הצעה לחימוש האופוזיציה הסורית לא אושרה, בין היתר בשל האפשרות שהיא תגרור תגובה קשה מצד מוסקבה. "למה הפכה תכנית הסיוע?", תהה גורם בכיר. המורדים שומרים על תקווה, אך באנקרה זועמים: "אם חאלב נופלת, אסד מנצח"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בעוד האזורים שבשליטת ארגוני המורדים בעיר הסורית חאלב הופצצו על ידי חיל האוויר הרוסי, הממשל האמריקני נכשל בקידום תכנית חירום לחימוש נרחב של כוחות המורדים בסוריה – כך נחשף אתמול (שני) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט". ההצעה שהובאה בפני צוות הביטחון הלאומי של הנשיא ברק אובמה כללה אספקת נשק מתקדם לארגוני המורדים שזוכים לתמיכה או להכשרה מהביון האמריקני, אולם היא כלל לא אושרה – וגם לא נדחתה באופן רשמי.

ההצעה להרחבת תכנית התמיכה בארגוני המורדים, שזכתה בוושינגטון לכינוי "תכנית ב'", מכיוון שהופעלה עקב כישלון המאמצים הדיפלומטיים, אמנם זוכה לתמיכת גורמים בכירים, בהם ראש ה-CIA ג'ון ברנן ושר ההגנה אשטון קרטר, אולם גורמים רבים בממשל האמריקני מביעים ספק הולך וגובר בנוגע ליעילותה של התכנית ולכדאיותה. לטענת המתנגדים, משלוח נשק נוסף עלול להחריף את המצב בסוריה, מבלי באמת להביא להכרעה בקרב, ואולי אף להרג אנשי צבא רוסיים ובכך לגרור את מוסקבה לעימות קשה יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי שלושה ימי שקט: קרבות עזים בחאלב עם תום ההפוגה הרוסית
חאלב זכתה בעוד יממה של שקט - אך באו"ם כבר מוכנים לחקור פשעי מלחמה
ההפוגה בחאלב הוארכה למרות הלחימה: "קצינים רוסים נפצעו במתקפה"

אשטון קרטר וג'ון ברנן בביקור נשיא ארצות הברית ברק אובמה בריאד, 20 באפריל 2016. AP
"אור ירוק למוסקבה". שר ההגנה קרטר וראש ה-CIA ברנן בריאד/AP

גורם אמריקני בכיר טען כי הגיע הזמן לבחינה "חסרת רחמים" של תכנית הסיוע, כולל חשיבה מחודשת אם ארגוני המורדים אכן יכולים להיחשב "מתונים", ואם התכנית יכולה להשיג דבר מלבד זריעת הרס בסוריה. לדבריו, "הביצועים שלהם בשדה הקרב לא טובים יותר, והם נשלטים יותר ויותר בידי קיצונים. למה התכנית הזאת הפכה, ואיך ההיסטוריה תזכור את המאמץ הזה?".

מנגד, תומכי התכנית ממשיכים לטעון כי מאמץ ה-CIA הצליח להביא להקמת כוח מתון שמציב איום של ממש למשטרו של הנשיא בשאר אסד. "'צבא סוריה החופשי' נותר הגורם היחיד שיכול למלא את מטרותינו", טען גורם אמריקני בכיר אחר, בהתייחסות לקואליציית הארגונים המרכזית שזוכה לתמיכת ארצות הברית. הבית הלבן וה-CIA סירבו למסור תגובה רשמית לדיווח, אולם גורמים בממשל מסרו כי ממשיכים לבחון אפשרויות פעולה שונות.

גורמים ב"צבא סוריה החופשי" ובארגונים נוספים המקושרים עם הממשל האמריקני באזור חאלב הסבירו כי הם כבר עברו תקופות ארוכות ללא משלוחי נשק חדשים, לאחר שאגרו כמויות נשק גדולות החל משנת 2014. מולחם אקאידי, סגן מפקד יחידה של "צבא סוריה החופשי" בעיר, טען מצדו כי עיכוב המשלוחים האמריקניים הוא "אור ירוק" למוסקבה לתקוף את חאלב. עם זאת, הוסיף: "הם לא יוכלו לפתור את חאלב באמצעים צבאיים. המשטר חלש בכל הנוגע ללוחמה בשטח בנוי, וההפצצות האוויריות לא יהיו מספיקות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הריסות בחאלב, סוריה, 17 באוקטובר 2016. רויטרס
"הקואליציה לא עשתה את מה שהבטיחה". הריסות בחאלב, בשבוע שעבר/רויטרס

בתוך כך, גורמים בממשל האמריקני קראו להתמקד במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בלבד, במקום בלחימה במשטר אסד. אולם גורמים ב-CIA יצאו נגד גישה זו, וטענו כי דאעש לא יובש ללא חילוף שלטון שיוכל להשתלט על האזורים שכעת נמצאים תחת שליטת הארגון האסלאמיסטי. "כל עוד יש ממשל כושל בסוריה, לדאעש תהיה שם מולדת", גרס אחד הגורמים.

יתרה מכך, גורם טורקי בכיר טען כי ממשלתו חשה כי הונתה על ידי ארצות הברית בנוגע לכוונותיה, והבהיר כי אנקרה החלה לבחון הסדרים שונים לחימוש ארגוני מורדים. "הם הבטיחו לתת יותר תמיכה", אמר, "אבל עכשיו זה נראה כאילו שום דבר מזה הולך לקרות. הקואליציה לא עשתה את מה שהבטיחה, אבד עליה הכלח". הוא סיכם: "אנחנו הולכים לבחון את האפשרויות שלנו כעת. אם חאלב נופלת, אסד מנצח".

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully