וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר רוסיה באו"ם: "המתיחות בין רוסיה לארה"ב - הקשה מאז 1973"

המתיחות סביב התערבות המעצמות בסכסוך בסוריה מחריפה, אולם השגריר ויטלי צ'ורקין הבהיר כי היחסים בין המדינות שונים מתקופת מלחמת יום הכיפורים. היום ייפגשו שרי החוץ של רוסיה וארה"ב בשוויץ כדי לדון במשבר הסורי

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: שר החוץ האמריקני תוקף: "רוסיה דחתה את דרך הדיפלומטיה")

שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין אמר היום (שבת) כי המתיחות עם ארצות הברית הגיעה לרמה גבוהה יותר מהמתיחות שהייתה בין המעצמות במהלך מלחמת יום כיפור. "המצב הכללי, לדעתי, די גרוע בשלב זה", אמר צ'ורקין בראיון שנערך עמו, "ככל הנראה הגרוע ביותר מאז שנת 1973". הוא הוסיף כי למרות המתיחות הרבה, היחסים בין רוסיה לארצות הברית בימינו שונה מאלה שהיו בין ברית המועצות לארצות הברית באותם ימים. במהלך המלחמה תמכה ברית המועצות בצבאות ערב וארצות הברית תמכה בישראל. באותם ימים היה חשש כבד ביותר כי המלחמה האזורית במזרח התיכון תהפוך למלחמה עולמית בין המעצמות.

כמו אז, גם המתיחות כיום נסובה סביב המזרח התיכון. היום ייפגשו שרי החוץ של ארצות הברית ושל רוסיה בלוזאן שבשוויץ כדי לדון בצעדים לפיתרון הסכסוך בסוריה. גם שרי החוץ של טורקיה, קטאר, ערב הסעודית ואיראן ישתתפו במפגש. עם זאת, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי אין לו "ציפיות מיוחדות" מהפגישה, משום שלדבריו מוסקבה לא ראתה שמדינות המערב ביצעו צעדים הדדיים בנושא.

עוד באותו עניין:
המתיחות גוברת: רוסיה העבירה טילים גרעיניים למובלעת שלה באירופה
רוסיה האריכה נוכחותה בסוריה, אך המערב לוחץ: "יש לחקור פשעי מלחמה"

מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי su-25 שבים לרוסיה מבסיסם בסוריה, 16 מרץ 2016. AP
מטוסי קרב רוסיים שבים לארצם מסוריה/AP

השגריר הרוסי ציין גם כמה סיבות לשפל ביחסים בין המעצמות. "יש חוסר כבוד בסיסי וחוסר בדיוני עומק על נושאים פוליטיים", אמר והוסיף כי ארצות הברית ונאט"ו החליטו לחזק את הביטחון שלהן על חשבונה של רוסיה בכך שהן קיבלו לשורות נאט"ו מדינות רבות שהיו בעבר חברות בברית המועצות. הוא הזכיר גם את פרישתה החד-צדדית של ארצות הברית מהאמנה נגד טילים בליסטיים לפני כ-15 שנים.

בנוסף, צ'ורקין התייחס גם לסכסוך שפרץ באוקראינה לפני כשנתיים לאחר שהנשיא הידידותי למוסקבה ויקטור ינוקוביץ' נאלץ להימלט מהמדינה בעקבות הפגנות המוניות. השגריר הרוסי כינה את ההפגנות "הפיכה" וטען כי היא נתמכה בידי ארצות הברית. זמן קצר לאחר מכן, רוסיה תפסה את חצי האי קרים, דבר שהוביל למדינות המערב לנקוט עיצומים נגדה.

שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין. AP
"המצב הכללי די גרוע". ויטלי צ'ורקין/AP

לפני שבוע אמר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי יש לחקור את התקיפות האוויריות של רוסיה ושל סוריה על בתי החולים במדינה כפשע מלחמה אפשרי. בגרמניה אמרו כי הם לא שוללים להטיל סנקציות על רוסיה בשל מהלכיה האחרונים. בתחילת השבוע אמר לברוב כי ארצות הברית נקטה צעדים תוקפניים נגד מדינתו ואיימה על ביטחונה הלאומי. "חלה החרפה מהותית בעוינות ובתוקפנות של ארצות הברית כלפי רוסיה", אמר לברוב.

ולדימיר ז'ירינובסקי, מחוקק רוסי לשעבר ומקורב לפוטין, אמר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי "היחסים בין ארצות הברית לרוסיה לא יכולים להיות גרועים יותר. הדרך היחידה שבה הם יכולים להידרדר היא אם תפרוץ מלחמה".

גם ראש סוכנות הביון הבריטית MI6 לשעבר ג'ון סאוורס התייחס השבוע ליחסי הכוחות מול רוסיה ואמר כי העובדה שמדינות המערב אינן מעורבות באופן ישיר במתרחש בסוריה, לצד צמיחת הכוח הצבאי הרוסי בשני העשורים האחרונים, דורשים כינון יחסים אסטרטגיים חדשים עם מוסקבה. "אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת באותה מידה, אם לא יותר, כמו המלחמה הקרה, כי אנחנו לא מתמקדים במערכת היחסים האסטרטגית בין מוסקבה לוושינגטון", הזהיר. הוא הוסיף כי מדינות המערב חייבות להכיר בכך שמאזן הכוחות השתנה, בין היתר בשל ההתחמשות הרוסית והנכונות של מוסקבה להשתמש בכוחה הצבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully