וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל התלמוד": פרופ' אומן על היהודים הזוכים בפרס נובל

6.10.2016 / 20:29

זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2005 הסביר לוואלה! NEWS מדוע בכל שנה ישנם זוכים יהודים בפרס היוקרתי, ומדוע רובם בתחום המדעים. "אלפי שנים שהשאיפה של היהודים היא להיות תלמידים חכמים"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

האוכלוסייה היהודית מהווה פחות מרבע אחוז מתוך אוכלוסיית העולם, ואין שנה שאין נציג יהודי בין חתני פרס נובל. המתמטיקאי זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2005 פרופ' ישראל אומן התראיין היום (חמישי) לאולפן וואלה! NEWS על זכייתו של פרופ' מייקל קוסטרליץ, יהודי מאוניברסיטת בראון שבארה"ב. פרופ' אומן פתח את דבריו בנימה משועשעת וניסה לברר אם הזוכה השנה אכן יהודי. "את בטוחה שקוסטרליץ הוא יהודי? השם הוא קצת יהודי אבל בדקת את הנושא הזה?". בהמשך הסביר פרופ' אומן כיצד מחולקים פרסי הנובל ברחבי העולם ואת הסיבה להימצאותם של יהודים רבים ברשימת הזוכים. "אוכלוסיית העולם בדרך כלל לא זוכה בפרס נובל", אמר פרופ' אומן, "פרס נובל זה פחות או יותר לעולם המפותח, העולם המערבי. אומנם בפיזיולוגיה עכשיו זכה יפני אבל סך הכל מדובר בעולם המערבי. גם האחוז בתוך העולם המערבי, שזה אולי רבע מאוכלוסיית העולם מקסימום, גם שם האחוז של יהודים הוא גבוה מאוד".

פרופ' אומן טוען כי ההתבלטות של יהודים בעולם המדע החלה לפני דורות רבים, בתקופת התלמוד והתורה. "אני חושב שבתרבות היהודית, תלמוד תורה הוא הערך העליון", אמר פרופ' אומן, "אין משהו חשוב יותר מתלמוד תורה. בכל המאיות ואלפי השנים, התלמיד החכם היה הדבר שהכי שאפו אליו". הוא הוסיף כי "גבירים וגם פשוטי העם ניסו תמיד לחפש תלמיד חכם כדי לחתן איתו את בנותיהם". לדבריו, "תלמוד תורה זה ערך ולא קיים בשום תרבות אחרת. עיסוק אינטלקטואלי אצל יהודים זה הדבר הכי נחשב". זוכה פרס הנובל אמר כי העיסוק האינטלקטואלי ביהדות מגיע גם לנושאים אחרים, כגון פיזיקה.

עוד בוואלה! NEWS:
"הסופה תהרוג אתכם": הוריקן "מתיו" מתקרב בעוצמה לפלורידה
ליברמן במסר לחמאס: "כל ירי מהרצועה ייענה בתגובה עוצמתית"
"אם הנווט נטש - הוא יודע את הסיבה": השאלות סביב תאונת המטוס

פרופסור ישראל אומן, אוניברסיטה העברית, יולי 2011. עומר מירון
"בטוחה שקוסטרליץ יהודי?" פרופ' אומן/עומר מירון

בהמשך הסביר פרופ' אומן כי רוב הזוכים היהודים בפרסי נובל מקבלים את הפרס דווקא במקצועות המדעיים, פשוט משום שיש יותר פרסים בתחום הזה. "יש לנו את עגנון בספרות, יש את בגין, פרס ורבין בשלום. זה לאו דווקא במדעים", אמר פרופ' אומן, "יש יותר זוכים במדעים, אבל יש גם יותר פרסים במדעים. הייצוג שלנו בסך הכל הוא לא רע, ואני חושב שזה בגלל העיסוק האינטלקטואלי".

פרופ' אומן סירב להעריך אם המגמה הזו תימשך. "אני לא נביא ולא בן של נביא", אמר פרופ' אומן, "כששואלים אותי שאלות כאלה על מה יהיה בעתיד אני אומר - מה שיהיה, יהיה". עם זאת, הוא הוסיף כי "אין שום סיבה להניח שהמגמה תיפסק. זה לא עניין של עשרות שנים, זה מאז שנוסד פרס נובל".

כשנשאל פרופ' אומן על חייו של זוכה פרס נובל לאחר קבלת הפרס, העיר הפרופסור כי הוא מנסה לעבוד, אך מפריעים לו. "ביקשתם ממני להופיע ולדבר על פרסי נובל. חלק ניכר מזמני מוקדש לדבר על פרסי נובל שלי ושל אחרים", אמר פרופ' אומן וציין כי לאחר הראיון הוא יעבוד קצת, יאכל ארוחת צהריים ובהמשך היום יערוך שיעור תלמוד עם הנכד שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully