וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: מותרת הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב

11.9.2016 / 14:18

הרכב של שלושה שופטים דחה את עתירת ההסתדרות הרפואית וארגוני זכויות אדם נגד החוק. לפי השופטים, החוק מקיים "איזון עדין" בין ערכי קדושת החיים, זכויות הפרט והאינטרס הציבורי. "שובת רעב אינו 'חולה רגיל', אלא מכניס את עצמו מרצון לסיכון כדי לבטא מחאה", קבעו

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בווידאו: ד"ר ליאוניד אידלמן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על הזנה בכפייה)

בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את עתירת ההסתדרות הרפואית בישראל וארגונים שונים לזכויות אדם נגד חוק ההזנה בכפייה, ובכך אישר אותו וקבע כי ניתן להזין בכפייה אסירים שובתי רעב. החוק עוסק ב"מניעת נזקים בריאותיים לאסיר שובת רעב" ומאפשר, במקרים מסוימים, לכפות טיפול רפואי על אסירים שובתי רעב חרף סירובם.

הסעיף הבעייתי בחוק קובע כי במסגרת בקשת היתר לטיפול רפואי, ישקול בית המשפט "שיקולים של חשש לחיי אדם או חשש ממשי לפגיעה חמורה בביטחון המדינה, ככל שהובאו לפניו ראיות לעניין זה".

עם זאת, שלושת שופטי בג"ץ, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופטים נעם סולברג ומני מזוז, קבעו כי החוק צולח את מבחני החוקתיות בכך שהוא מקיים "איזון עדין" בין הערכים השונים על הפרק - קדושת החיים, האינטרס הציבורי, זכות הפרט לכבוד והזכות לאטונומיה ולחופש ביטוי. זאת, לאחר בחינת העתירה בהתאם לדין הישראלי, הבינלאומי והעברי.

עוד בנושא:
לאחר 72 ימים: בג"ץ הורה על הקפאת המעצר המנהלי של שובת הרעב
המדינה מצדיקה את ההזנה בכפייה: "לא כל שובת רעב רוצה למות"
יו"ר ההסתדרות הרפואית: "דברי השר ארדן - הסתה פרועה נגדי"

דיון בבג"ץ על ייצוא הגז, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"שובת הרעב מכניס את עצמו מרצון ומדעת לסיכון בריאותו"/נועם מושקוביץ

בפסיקה נכתב כי החוק מקיים את האיזון "בהינתן הערך המרכזי של קדושת החיים וכיוון ששובת רעב אינו 'חולה' במובנו הרגיל, אלא אדם המכניס עצמו מרצון ומדעת לסיכון בריאותו כדי לבטא מחאה או להפעיל לחץ להשגת מטרה אישית או ציבורית". עוד נכתב כי כשמדובר בשובת רעב כחלק מקבוצה, לא ברור אם מדובר בבחירה אוטונומית אישית של האסיר או שמא מדובר בתוצאה של לחץ או אילוץ קבוצתי.

בנוסף לכך, קבע בית המשפט כי לקיומה של שביתת רעב של אסירים ולתוצאותיה יש השלכות החורגות מעניינו האישי של שובת הערב. "כאשר מדובר באסיר או עציר המוחזק במשמורת המדינה, יש למדינה אחריות ישירה על שמירת חייו ובריאותו", נכתב.

"כמו כן, למדינה יש אחריות גם על שמירת ביטחון בית הסוהר ועל שמירת שלומם של האסירים האחרים בבית הסוהר, וכמובן גם חובה ואחריות לשמירת שלום הציבור הרחב וביטחונו, העלולים להיות מושפעים מאירועים הכרוכים בשביתת רעב של קבוצת אסירים כזו או אחרת".

ח"כ תמר זנדברג התייחסה להחלטת בג"ץ ואמרה כי "לא צריך את בג"ץ כדי לדעת שמדובר בחוק אכזרי, לא מוסרי, לא אתי ושלא יבוצע על ידי אף רופא". היא הוסיפה כי "הזנה בכפייה מוגדרת התעללות ומנוגדת לשבועת הרופא. החוק הזה נועד להלך אימים ולהתריס ולא להתבצע בפועל. אלה שכל כך דואגים לתדמיתה של ישראל בעולם הכתימו אותה בכתם שחור בחוק הזה, חוק שלא היה צריך לבוא לעולם מתוך מערכת פוליטית שנזקקה לבג"ץ, שהפעם לא הציל אותה מהבושות של עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully