וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: מבצע על החלפת גלגל בחינם לנשים - אפליה

4.9.2016 / 17:15

חברות הביטוח "תשעה מיליון" ו"ביטוח ישיר", שנגדן הוגשה תובענה ייצוגית, הסבירו כי "נשים מתקשות להחליף גלגל ויזדקקו לעזרת גבר". בית המשפט קיבל את הטענה וציין: "המבצע מנציח סטריאוטיפים פוגעניים"

מחליפים גלגל. ShutterStock
"היה צריך לברך על בחירתנו לתת שירות בחינם לנשים"/ShutterStock

בית המשפט המחוזי בלוד אישר תובענה ייצוגית נגד חברות הביטוח "תשעה מיליון" ו"ביטוח ישיר", השייכות לחברת IDI חברה לביטוח, בגין הפרת חוק איסור הפליה. זאת, משום שהתחייבו לתת שירותי החלפת גלגל למבוטחי ביטוח מקיף ב-80 שקלים אם המבוטח הוא גבר, אך הציעו את אותו השירות בחינם אם המבוטחת היא אישה.

לקוח שנחשף למדיניות ופנה אל החברה נענה בכך ש"הסיבה לוויתור על השתתפות עצמית לנשים היא הרצון להעניק יחס שונה לשונים, על בסיס שונותם הרלוונטית". הממונה על פניות הציבור אף הרחיבה בנושא: "אם בכלל הפיקוח (על הביטוח, ג"ג) היה צריך לברך על בחירתנו זו לתת שירות זה בחינם לנשים, שככלל (ומדובר בחזקה שהיא בידיעת הציבור כולו) מתקשות להחליף גלגל בכוחות עצמן ויזדקקו על פי רוב לעזרת גבר בשל המאמץ הכרוך בכך".

"בנסיבות אלה סברנו שראוי לוותר על ההשתתפות העצמית לנשים ולחסוך מהן את ההתלבטות אם להזמין את השירות ולשלם השתתפות עצמית, או לפנות לעזרת עוברי אורח שאין יודע איזו סכנה אחרת הם עלולים לטמון לאישה הנמצאת במצוקה לבדה על אם הדרך. לשון אחרת: בעוד נשים (ככלל) חוות קושי משמעותי בהחלפת גלגל ולפיכך השירות הזה נחוץ להן ואינו בגדר מותרות, הרי שגברים מסוגלים (לרוב) לבצע את החלפת הגלגל בעצמם ואינם זקוקים לשירות הזה אלא כסוג של מותרות".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
חליפות צלילה ובגדי ספורט: סוחר מעזה מואשם בהברחת ציוד לחמאס
בתום מצוד: המשטרה עצרה חשודה בשורת תקיפות ילדים בקריית אתא
דוח הסנגוריה הציבורית: המשטרה עורכת חיפושים בעירום על עצורים ברחוב

אילוסטרציה. ShutterStock
"גישה פטרונית ביחס לנשים מרחיקה אותנו מלהיות חברה שוויונית"/ShutterStock

השופט עופר גרוסקופף לא קיבל את טענות IDI וקבע כי טענת החברה כאילו הבדלים בין המינים מצדיקים יחס שונה, לא רק שאין לה בסיס אלא שהיא נשענת על סטריאוטיפים פסולים ומחזקת אותם. "צעדים הננקטים במסגרת העדפה מתקנת צריכים להביא לשיפור מצבה של הקבוצה הנמצאת בעמדת נחיתות, אולם הפרקטיקה שבה בחרה המשיבה אולי מטיבה את מצבן של מקבלות השירות בטווח הקצר אך היא מרעה את מצבן של הנשים ומנציחה סטריאוטיפים פוגעניים ביחס ליכולותיהן", קבע.

"גישה פטרונית ביחס לנשים, המשדרת את המסר כי אינן מסוגלות ואינן צריכות לבצע עבודות שמוגדרות כ'גבריות' מרחיקה אותנו מלהיות חברה שוויונית ולא מקדמת אותנו להשגת יעד השוויון המגדרי", הסביר השופט גרוסקופף וקבע נחרצות: "מדובר ב'אכיפה מקלקלת' ולא אכיפה מתקנת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

למי מגיע כסף מאישור התובענה?

לנוכח אישור התובענה, כל לקוח של אחת החברות, "תשעה מיליון" או "ביטוח ישיר", שהזמין החלפת גלגל ונאמר לו שהעלות היא 80 שקלים, גם אם לא הזמין לבסוף את השירות, זכאי לכסף. יתרה מכך, כסף מגיע גם לכל מבוטח או מישהו שרצה להיות מבוטח ביטוח רכב מקיף באחת החברות, ונחשף לסעיף שגרם לו "נזק נפשי סובייקטיבי של השפלה ופגיעה בכבוד בגין האפליה", לשון בית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully