וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאי אתיופיה דורשים התנצלות מאלשיך: "נותן לגיטימציה לגזענות"

דבריו של המפכ"ל, שאמר כי טבעי שהשוטרים יחשדו יותר בבני העדה, מעוררים סערה ציבורית. יוצאי אתיופיה: "התבטאות גזענית ופוגענית". במשטרה תקפו: "הדברים לא צוטטו נכון, הוא לא התכוון לפגוע"

צילום: באדיבות המרואיין, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט, הפקה: תום רוכלין.

(בווידאו: ראיון באולפן וואלה! NEWS על אלימות נגד אתיופים, בחודש שעבר)

"התבטאות המפכ"ל אומללה, פוגענית, פסולה ואף גזענית", אמר אמש (שלישי) מנכ"ל עמותת טבקה – צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה, פנטהון אספה דויט, בתגובה לדברי רוני אלשיך שאמר כי מטבע הדברים השוטרים חושדים יותר בבני העדה האתיופית. "המפכ"ל בדבריו הכתים את קהילת יוצאי אתיופיה, ולמעשה כינה אותה כקהילה פושעת, ויותר מזה, המפכ"ל נתן לגיטימציה והכשר להתנהגות הגזענית של המשטרה כלפי יוצאי אתיופיה וקבוצות אחרות", אמר.

דויט סיפר כי "במשך קרוב לשנה וחצי עבדנו עם המשטרה במטרה לשפר ולשקם את היחס של המשטרה עם הקהילה. בתקופה הזאת היה נדמה שלמשטרה נפל האסימון ונכנסו איתנו לתהליך כנה ואמיתי, למגר את תופעת האלימות המשטרתית ושיטור היתר כלפי יוצאי אתיופיה אך לצערי בהתבטאות שלו היום המפכ"ל החזיר אותנו שנה אחרונה". בעמותה דורשים מהמפכ"ל להתנצל בפומבי ובצורה ברורה על האמירות הפוגעניות והגזעניות.

עוד בוואלה! NEWS:
הפצ"ר על משפט אזריה: "חובה להעמיד לדין גם כשהרוחות סוערות"
ביטון נגד משרד החינוך: "לשנות את שיטת ההוראה, לא להוריד פרקים"
הנהג שפגע בתחנת אוטובוס וחשוד בהרג: "נסעתי תחת השפעת סמים ונרדמתי"

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"מקדישים חשיבה מעמיקה להבנת הפער בין שוטרים לישראלים יוצאי אתיופיה". אלשיך/נועם מושקוביץ

הבוקר צפויה להתקיים משמרת מחאה מול ביתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מטעם קבוצת "אמהות על המשמר", קבוצת אמהות מהעדה האתיופית. המוחות יקראו לפיטוריו לאלתר של אלשיך, זאת, לאור "התבטאויותיו הגזעניות וכבדות המשקל". "פניו של המפכ"ל הנבחר, הן כנראה לחרב את פני החברה עד לכדי גרימה למלחמת אזרחים מתוך מגמתו לפילוג ויחס מפלה", נמסר מהקבוצה.

במשטרה התייחסו לסערה, ואמרו כי "למען הסר ספק, הדברים שנאמרו על ידי המפכ"ל, ולא צוטטו במדויק בתקשורת, אין ולא הייתה בהם כל כוונה לפגוע בישראלים יוצאי אתיופיה, אלא נאמרו מתוך גילוי לב שנועד לאפשר תיקון ושיפור הממשקים".

מהמשטרה נמסר כי הם מקדישים "חשיבה מעמיקה להבנת הפער הקיים בין שוטרים לבין ישראלים יוצאי אתיופיה בישראל". לטענתם, "מפכ"ל המשטרה הודה בגילוי לב כי לאחר בדיקה עצמית מעמיקה גילינו כי אכן ישנו שיטור יתר בכל הנוגע לממשק שבין שוטרים ליוצאי קהילת אתיופיה בישראל".

"דברי המפכ"ל נאמרו מתוך גילוי לב שנועד לאפשר תיקון ושיפור הממשקים"

"לפיכך, אנו פועלים בכמה מישורים ובראשם הקמנו צוות היגוי שפועל זה כשנה ביחד עם מנהיגים מקרב הקהילה על מנת לגבש תהליכים שיובילו להבנה טובה יותר של צורכי הקהילה ולתאום עמדות. בין היתר, אנו בוחנים תיקים שלהבנתנו הם תוצאה של שיטור יתר וככל שניתן מאפשרים לסגור תיקים באופן רטרואקטיבי. כמו כן, המשטרה מפעילה תוכנית להסברה לשוטרים בדבר רב-תרבותיות על מנת לקדם את הסובלנות והטיפול הראוי בכל רבדי החברה הישראלית. ביחד עם הנהגת הקהילה אנחנו ממשיכים בעשייה ממשית וערכית למען החברה הישראלית כולה".

המפכ"ל אלשיך אמר היום בכנס בתל אביב כי "בכל המחקרים הקרימינולוגים בעולם, ללא יוצא מן הכלל, הוכח כי מהגרים מעורבים בפשיעה יותר מאחרים וצעירים מעורבים בפשיעה יותר מאחרים. כאשר הדברים מתלכדים יחד, נוצר מצב שבו סטטיסטית יש קהילה שמעורבת יותר בפשיעה".

לדבריו, המשטרה הבינה כי היא ניצבת בפני בעיה. "כאשר שוטר פוגש חשוד מהקהילה המעורבת בפשיעה, מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מבאחר. הבנו את זה באיחור. יש תכנית שמטרתה לצמצם את הבעיה. אנחנו היום מנסים להחזיר את אמון הקהילה האתיופית בשוטרים, הדרך עוד ארוכה".

ח"כ הרצוג: "דברי המפכ"ל שופכים אור על תופעה חמורה"

דבריו של המפכ"ל עוררו סערה פוליטית, ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הביע התנגדות לדברי אלשיך, וכתב בטוויטר כי "דבריו שופכים אור על תופעה חמורה. אני קורא לו לתקן ולהבהיר את דבריו, כי אסור שמישהו יבין מהם שזה לגיטימי לחשוד יותר באזרח אתיופי או ערבי". הוא הוסיף כי "כל בעל עמדה משפיעה חייב להתגייס למיגור שיח גזעני או פרופיילינג מכל סוג שהוא".

גם יו"ר הסיעה המשותפת, ח"כ איימן עודה, יצא נגד הדברים. "לא מפתיע ואפילו מתבקש לשמוע שמפכ"ל המשטרה חושב שיחס גזעני ומפלה כלפי האוכלוסייה יוצאת אתיופיה היא טבעית", מסר. "המשטרה הפקירה לחלוטין את הביטחון האישי של האזרחים הערבים, בכך שסימנה אותנו כאויבים ולא כאזרחים, אך המשטרה גם פוגעת באופן שיטתי בכלל האוכלוסיות המוחלשות במדינה".

הפגנת בני העדה האתיופית, 3 ביוני 2015. מגד גוזני
"הם אזרחים שווי זכויות". הפגנת יוצאי אתיופיה ביוני 2015/מגד גוזני

"יוצאי אתיופיה הם אזרחים שווי זכויות", הדגיש ח"כ חיים ילין (יש עתיד), לא מהגרים, ולא מספרים במחקר. כמנהיגי ציבור עלינו להנחיל ערכי שילוב, הכלה וקבלת האחר, לפעול למיגור גזענות ואלימות, ולחיים משותפים של שכבות האוכלוסייה במדינת ישראל, ללא הבדל דת, גזע, מין, מוגבלות או זהות מינית. אני קורא למפכ"ל המשטרה להבהיר את דבריו ולשים סוף לדעות קדומות וגזענות. כולם אזרחים, כולם שווים בפני החוק".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) טען כי "המפכ"ל מכריז כי כל מי שאינו גבר יהודי ולבן במדינת ישראל בגדר חשוד מיידי". הוא הוסיף כי, "דברי המפכ"ל שמונעים מדעות קדומות וסטיגמטיות, מעוררים שאט נפש. במקום להכריז על מאבק במעצרי שווא ושיטור יתר כלפי מיעוטים, מכריז המפכ"ל כי עלינו לקבל בהבנה רדיפת צעירים שלא נראים טוב בעין של כל שוטר מצוי, תוך שימוש במסך עשן של סטטיסטיקות ומחקרים.

גם לנו יש מחקרים שמראים שמיעוטים הם שסובלים מאלימות ורדיפה מיותרת מידי המשטרה. במקום להירתם למאבק בגזענות ורדיפת מיעוטים, אלשיך מחזיר אותנו שנים אחורה.
אני קורא לו לחזור מיד מדבריו ולהתנצל בפומבי".

"אלשיך חסר הבנה בסיסית ביחסי אנוש שנדרש ממפקד המשטרה"

"מקומם שראש הארגון שאמון על אכיפת החוק והסדר במדינה מפגין סובלנות חסרת תקדים לגזענות ואפליה נגד אזרחים ישראלים", אמרה ח''כ מיכל רוזין (מרצ), "הלך הרוח שמשתקף מדבריו אינם ראויים להישמע מהאדם שתפקידו להוות מגדלור לכלל השוטרים והשוטרות. משטרת ישראל היא המשטרה של כל האזרחים גם אלה ממוצא אתיופי וגם של האזרחים הערבים. אני מצפה ממפכ"ל המשטרה לפעול נגד הפרופיילינג והסטריאוטיפים בחברה הישראלית ולא להבין אותם ובכך לחזק אותם. הגיע הזמן לתוכנית הכשרה לשוטרים נגד גזענות סטריאוטיפים ותיוג על בסיס אתני".

"עצם הכינוי של יוצאי אתיופיה כמהגרים מדגישה את האפליה"

גם ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) יצאה נגד ההתבטאות של המפכ"ל. "אלשייך מוכיח כל פעם מחדש שאולי הוא מתאים לארגון צללים כמו השב"כ, אך חסר את ההבנה הבסיסית ביחסי אנוש ובשירות הציבור שנדרשת מכל שוטר, בוודאי ממפקד המשטרה. אלשייך הוא ההוכחה הברורה שמפקד המשטרה צריך לבוא משורותיה".

"יוצאי אתיופיה הם אזרחי מדינת ישראל שגדלו כאן ונולדו כאן וכל הבדל ביני ובינם הוא צבע עורנו", אמרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). "עצם הכינוי של יוצאי אתיופיה כמהגרים על ידי מפכ"ל המשטרה היא מבישה ומדגישה את האפליה ביחס ובהתנהלות מצד משטרת ישראל כלפי אוכלוסיות שונות. אני מלאת הערכה כלפי המפכ"ל ולכן האמירה הזו מזעזעת במיוחד. כולנו היגרנו לכאן מאיפה שהוא. זה לא מצדיק את ההתנהלות של המשטרה כלפיי האוכלוסייה הזו ומחובתו של המפכ"ל לעשות בדק בית ולבחון את ההתנהגות המפלה. דנתי רבות בסוגיה בוועדה לביקורת המדינה ולצערי אני לא רואה שינוי אמיתי מהיסוד".

ראשוני. הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרתית. מאצ'י הוף
מחאת העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית, יולי/מאצ'י הוף

"המפכ"ל ממשיך לנפק אמירות מעוררות חלחלה המוכיחות כי אינו מבין את מהות הארגון שבראשו הוא עומד", טען ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני). "אין הצדקה לאלימות משטרתית כלפי אזרחים ואין אוכלוסיה בחברה הישראלית כלפיה 'טבעי' יותר להפנותה. כל אזרח ישראלי, כל תושב בארץ הזו נהנה מחזקת החפות. על המשטרה לפעול במקצועיות, בהגינות וללא אלימות כדי להוכיח אחרת. מוטב למפכ"ל שיחזור בו מדבריו ובהקדם ויפעל לחנך את פקודיו בנושא שוויון זכויות וזכויות אזרח".

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully