וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסור לקבל ציוד חינם ואוכל ל"על האש": הרמטכ"ל נלחם בתרומות

30.8.2016 / 0:34

בניסיון להיאבק ב"תרומות האפורות" ועצימת עין של מפקדים, ועל רקע דוח המבקר על מערך ההתרמה, הפיץ איזנקוט איגרת למפקדים עם שורת איסורים לגבי קבלת תרומות. "אפס סובלנות", ציין בדבריו

עריכה: ניר חן

(המבקר, לפני חמישה חודשים: "תרומות מועברות ישירות לחיילים ויוצרות פערים ותחרות")

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, הפיץ ביומיים האחרונים איגרת בניסיון להיאבק ב"תרומות האפורות" לצה"ל תוך עצימת עין של המפקדים, הכוללת שורת איסורים ברורים לגבי תרומות. ההנחיות כוללות איסור על תרומות לקיום ארוחות או "על האש"; איסור על תרומות לציוד צבאי וציוד אישי, בדגש על סיום מסלול; איסור על קיום קשר לתרומה או עם תורם; אישור הרמטכ"ל בלבד לכל ביקור אזרחים במחנות צה"ל.

בשנים האחרונות הלך וגדל מנגנון התרומות מאזרחים פרטיים לצה"ל. הוא כולל בין היתר מימון ציוד צבאי כמו קסדות ואפודים, פריטים משלימים לכלי נשק, תיקים, מזון, ביגוד והנעלה, מכשירים אלקטרוניים כמו מצלמות שטח וכן ערבי הווי יחידה. בחלק מהמקרים אירחו מפקדים בניגוד לפקודות את התורמים בבסיסי צה"ל וערכו בפניהם תצוגת יכולות צבאיות אף שהפקודות אוסרות על קשר ישיר בין תורם ליחידה הצבאית.

בצה"ל ניסו להתמודד עם התנהלות זו והיו מפקדים וחיילים שהועלו למשפט בנושאים אלה. הרמטכ"ל ציין באגרת כי בכוונתו לנקוט מדיניות של "אפס סובלנות" לתרומות שאינן על פי הפקודות ודרש להעביר את המסר לכלל החיילים ביחידות השונות. על פי הפקודות, על הקשר בין התורם ליחידה הצבאית להתקיים אך ורק בידיעה ותיאום של "יחד למען החייל", הגוף שמאגד יחד את האגודה למען החייל וקרן ליבי, בראשות האלוף במיל' יורם יאיר.

לקריאה נוספת:
המבקר: "תרומות מועברות ישירות לחיילים ויוצרות פערים ותחרות"
הוראה בצה"ל: תורמים ואזרחים לא ישתתפו בהכנסת ספרי תורה בבסיסים

חג ההודיה לכ- 30 חיילים בודדים מארה"ב. הארוחה התקיימה במשרדי הוועד היהודי האמריקני, ירושלים נובמבר 2009. מגד גוזני
"חשיבות רבה במיקוד התרומות"/מגד גוזני

לאחרונה התייחס הרמטכ"ל לנושא התרומות בפני מפקדים ואמר כי "תופעת התרומות כפי שמתקיימת במקרים רבים היא תופעה פסולה ואסור לאפשר אותה. על המפקדים לוודא שאין תרומות שאינן מוסדרות מכל סוג ובעיקר תרומות של ציוד צבאי. ודאי שאין לאפשר תרומות מסוג זה תוך 'עצימת עין' או לאשר תרומות 'אפורות'. כפי שכבר ציינתי, אני רואה חשיבות רבה במיקוד התרומות לשם העצמת החיילים עם שחרורם באמצעות מתן תואר ומקצוע לכל חייל".

הטיפול בנושא התרומות נובע בין היתר מהביקורת שעלתה מדוח המבקר בנושא שפורסם במרץ השנה. מבקר המדינה יוסף שפירא התייחס בדוח על מערכת ביטחון למערך ההתרמה לחיילי צה"ל. דוח המבקר, שבדק את התקופה שבין ינואר 2014 לינואר 2015, גילה כי הפקודות והנהלים בצה"ל חסרים בכל הקשור לנושא התרומות. מצב זה, טוען המבקר, עלול לגרום לאי-ודאות בקרב הגורמים העוסקים בגיוס תרומות ולהקשות על גיוס התרומות ועל חלוקתן בין היחידות.

בדוח נכתב כי נמצאו מקרים רבים בין השנים 2014-2012 שמעידים על תופעה רחבת היקף, שבמסגרתה קצינים וחיילים היו מעורבים בגיוס עצמאי של תרומות ברשת, וקיבלו תרומות בניגוד לפקודות ולהוראות צה"ל - לרבות כסף ופריטים שונים, כולל ציוד לחימה. תופעה זו, קובע המבקר, גורמת לפערים באיכות הציוד בין יחידות בעלות צביון שירות זהה, מה שעלול לפגוע במורל החיילים ולגרום לתחרות מזיקה בין היחידות השונות בצה"ל.

(עדכון ראשון: 20:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully