וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת ועדת ביטון: "ההמלצה שמחצית מחברי המל"ג יהיו מזרחים - פרובוקציה"

14.8.2016 / 7:36

פרופ' חביבה פדיה, יו"ר מרכז לחקר יהדות ספרד, התבטאה על אחת ההמלצות העיקריות של הוועדה בראשה עמד המשורר ארז ביטון. "לא כל מזרחי מוסמך מעצם האתניות שלו לחוות את דעתו על הייצוג", אמרה

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

(בנט מיישם את מסקנות ועדת ביטון: "בשנה הבאה תלמידים יסיירו בעיירות פיתוח", בחודש שעבר)

פרופ' חביבה פדיה, ששימשה חברה בוועדת ביטון, טוענת כי המלצת הוועדה, שלפיה מחצית מחברי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) יהיו מזרחים, היא "פרובוקציה מכוונת". חברת הוועדה הוסיפה כי במקום נציגים שמוצאם מעדות המזרח, ניתן יהיה למלא את שורות המל"ג גם בחברים ממוצא אשכנזי, שייצגו את האינטרס המזרחי באופן דומה.

פרופ' פדיה, יו"ר מרכז אלישר לחקר יהדות ספרד והמזרח באוניברסיטת בן גוריון, הגיבה לפני כמה ימים ברשת "אקדמיה לישראל" למבקרים את המלצת הוועדה "להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך", שטענו כי במקביל לסעיף הייצוג במל"ג, יש לדאוג גם לייצוג של נשים, של ערבים ושל טרנסג'נדרים על פי חלקם היחסי באוכלוסיה. לדבריה, המל"ג "אמור לייצג את האוכלוסיה כולה, ומן הראוי שיהיה ביטוי לייצוג זה. המציאות היא שכיום מדובר בהדרה כוללת".

לטענתה, מדובר בניסיון הגחכה הנפוץ ב"סוג של מתקפות זהות הנובעות מחוסר ידע. לא כל אישה יכולה לייצג בעיות של נשים ולקדם דיון מגזרי, ולא כל יהודי יכול לקיים דיון בהיסטוריה היהודית. כך גם לא כל מזרחי מוסמך מעצם האתניות שלו, או על סמך תמהיל הדם שלו, להציג אופנים לקידום ההשכלה בנושא היהודים לפזורותיהם או לחוות דעתו על הייצוג הנכון בתוך לימודי ההשכלה הגבוהה".

לקריאה נוספת:
רק מקרים דחופים יטופלו: כך תיראה השביתה הצפויה במערכת הבריאות
רכבת ישראל מסבירה למה אין נסיעות בשבת: "אנחנו במדינת הלכה"
"היינו בשר תותחים": שכירי החרב של רוסיה בסוריה נחשפים

השר נפתלי בנט והמשורר ארז ביטון, כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
"המל"ג אמור לייצג את האוכלוסיה כולה". השר בנט ויו"ר הוועדה ארז ביטון/מגד גוזני

פרופ' פדיה הוסיפה כי גם חברי מל"ג ממוצא אשכנזי יכולים באופן תיאורטי לייצג מזרחים כל עוד הם מסוגלים "לתמלל ולהמשיג את המזרח בכל הדיסציפלינות של מדעי הרוח והחברה".

בחודש שעבר הגישה ועדת ביטון את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט, לאחר כארבעה חודשי עבודה. דוח הוועדה, שנפרס על פני 300 עמודים, ממליץ בין היתר כי שליש מתכנית הלימודים בתואר למדעי הרוח יעסוק ביהדות המזרח וכי בתי הספר יחויבו לבקר בקברי צדיקים וללמוד תכנים על יהדות ספרד.

בראש ההמלצות נמצאת דרישת הוועדה להכניס למערכת החינוך "לימודי חובה של סופרים ומשוררים מזרחים" וכן "לימוד חובה של היסטוריית יהודי ספרד והמזרח", בתכניות הלימוד ובמקצועות השונים הנלמדים במערכת החינוך. כך, למשל, ועדת המשנה להיסטוריה דורשת "לבצע שינוי מקיף בנרטיב הכולל של תכניות הלימוד ולבחור נרטיב רחב יותר מבחינה גיאוגרפית ועמוק יותר מבחינה היסטורית. בנרטיב זה יוצג מקומם המרכזי של יהודי ספרד והמזרח בתחומים שונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully