וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שפוזרו מחשש להתאגדות: מאה אסירי חמאס מאיימים בשביתת רעב

4.8.2016 / 7:30

בימים האחרונים פיזר שב"ס את האסירים הביטחוניים מבתי הכלא נפחא ואשל, כך שחלקם אינם יכולים עוד "לתקשר עם ההנהגה מבחוץ". האסירים החלו בצעדי מחאה שצפויים להחריף ולהפוך לשביתת רעב המונית

עריכה: יאיר דניאל

(משפחת אורון שאול מפגינה נגד אסירי חמאס בכלא נפחא, בחודש שעבר)

יותר ממאה אסירי חמאס בכלא נפחא צפויים לפתוח היום (חמישי) בשביתת רעב על רקע צעד חריג מצד שירות בתי הסוהר. לוואלה! NEWS נודע כי בימים האחרונים פוזרו שני אגפים של אסירים ביטחוניים – בכלא נפחא ובכלא אשל – והועברו לבתי כלא שונים, יחד עם אסירים מאזורים אחרים וחלקם אף נשלח לבידוד.

עם בכירי חמאס שפוזרו נמנה מוחמד ערמאן, הנחשב לבעל סמכות בקרב האסירים והועבר מכלא נפחא לכלא הדרים שבשרון. מקור פלסטיני המעורה בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי כלא הדרים נחשב לבעייתי במיוחד מבחינת האסירים, מאחר שלא ניתן להשתמש בו בטלפונים ניידים, ולכן לא ניתן "לתקשר עם ההנהגה בחוץ".

לקריאה נוספת:
שביתות רעב ו"מצב חירום": תסיסה בקרב האסירים הפלסטינים בבתי הכלא
בכירים בשב"ס: "מפקד כלא נפחא הודח כי אסירי חמאס איימו בשביתת רעב"

חגיגות לרגל שחרור אסירים פלסטינים מהכלא בישראל, דצמבר 2013. GettyImages
"חיפשו על האסירים בעירום וזה לא היה מקובל עליהם". אסירים פלסטינים בכלא ישראלי/GettyImages

לדברי אותו מקור, המתיחות בקרב אסירי חמאס החלה עוד לפני פיזורה של ההנהגה בבתי הכלא נפחא ואשל כתוצאה מחיפושים גופניים. "נערכו שם חיפושים בעירום. הדבר לא היה מקובל על האסירים, ולכן הם החלו בצעדי מחאה", אמר. בימים האחרונים החלו אתרים המזוהים עם חמאס לאיים כי אסירי הארגון מתכוונים בקרוב להתחיל בשביתת רעב ובשורה של הפרות סדר – ואתמול הודיע אתר חמאס על שביתת הרעב שתיפתח היום.

"האסיר מספר אחת" של חמאס

לפני כשנה וחצי נבחר ערמאן להיות נציג אסירי חמאס בכלא בקרב ההנהגה הארצית של הארגון, מה שהופך אותו למעשה ל"אסיר מספר אחת" של הארגון. הוא נשפט ל-54 מאסרי עולם בגין פיגועים שהיה אחראי להם במהלך האינתיפאדה השנייה, כשנחשב למפקד הזרוע הצבאית של הארגון בגזרת רמאללה.

עמו הועברו גם בכירים אחרים כמו ג'מאל אל-הור, חבר חוליית צוריף, שנחשב בעבר אף הוא לראש אסירי חמאס בבתי הכלא. עם בכירי חמאס באגף בכלא אשל נמנים ג'מאל אבו אל-היג'א, מראשי הזרוע הצבאית, תושב ג'נין במקור, וכן מוהנד שרים מטול כרם. שניהם היו מעורבים בפיגועי התאבדות קשים במהלך האינתיפאדה השנייה.

גורם בכיר בשירות בתי הסוהר מסר לוואלה! NEWS כי המתיחות החלה עוד בסוף השנה שעברה כאשר נחשפה תשתית שלמה של הברחת טלפונים ניידים לכלא נפחא בזריקה מעבר לגדר, הברחות באמצעות אסירים פליליים וביקורי בני משפחות. בעקבות זאת, פוזר הכלא כולו. בחודשים האחרונים אוכלס מחדש כלא נפחא עם החמרה משמעותית בנוהלי הפיקוח והבדיקות של האסירים כדי למנוע הברחות נוספות. בין היתר, הופרדו שני אגפי חמאס בכלא נפחא ושב"ס פעל כדי למנוע העברת מסרים כתובים ביניהם.

בית סוהר נפחא. שירות בתי הסוהר, אתר רשמי
מספר אנשי חמאס בשנתיים האחרונות קפץ מ-1,100 ל-1,700. כלא נפחא/אתר רשמי, שירות בתי הסוהר

בעקבות ההחמרה, פתחו האסירים בנפחא בשורה של צעדים שנועדו להקשות על פעילות הסוהרים כמו סירוב להיכנס לתאים לאחר טיולים בחצר או חסימה של כניסת סוהרים. ואולם, לדברי הגורם, ההתפתחות שהביאה להחלטה לפזר את האגפים, הייתה ההבנה שהברחות הטלפונים הניידים לא נעצרו ומידע על המשך הכוונה של תשתיות ארגוניות של חמאס מחוץ לבתי הכלא. לדברי הגורם, הוחלט על צעד דומה בבית הכלא אשל בשל אותן נסיבות.

בשנתיים האחרונות זינק מספרם של אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל לנוכח פעילות אינטנסיבית יותר של כוחות הביטחון. ערב המבצע בעזה וחטיפת שלושת הנערים עמד מספרם על 1,100. כעת, עומד מספרם על כ-1,700.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully