וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלבים ילקקו את דמם: בית הקברות שבו ייטמנו "הבוגדים" בטורקיה

29.7.2016 / 9:45

במקלט לחיות בפאתי איסטנבול, מוקם אתר שבו ייקברו מורדים שנהרגו בניסיון ההפיכה. הם לא יזכו לתפילה וראש העיר הבהיר: "לא תהיה להם מנוחה גם בקבר". המתנדבים במקלט זועמים: "לשרוף את הגופות"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

כשהם מכוסים בפינה אחורית באתר בנייה למקלט כלבים חדש במזרח איסטנבול, נמצא קבר טרי ולא מסומן - הראשון ב"בית הקברות לבוגדים" החדש שהוקם במיוחד כדי לקלוט את גופותיהם של המורדים שנהרגו בניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה.

לאחר המרד, שבו נהרגו כ-290 איש, העירייה הודיעה על כוונה להקים בית קברות מיוחד לאלו שהיו מעורבים בניסיון ההפיכה - אלו שסומנו בידי הרשויות כבוגדים אינם זכאים לקבורה הולמת. לפי ההערכות, כ-24 קושרים נהרגו בלילה שבין 15 ביולי ל-16 ביולי.

לפי ראש עיריית איסטנבול, קדיר טופבאס, שצוטט בידי סוכנות הידיעות דואן, הרשויות "ישמרו מקום ויקראו לו בית קברות לבוגדים. עוברי אורח יקללו אותם". לדבריו, "מי ייתן שכל עובר אורח יקלל אותם וימנע מהם מנוחה בקבריהם".

הקמת בית הקברות מגיעה במהלך גל הטיהורים שהחל עם דיכוי ההפיכה. כ-16 אלף איש נעצרו מאז, בהם כ-10 אלף חיילים וקצינים, רגשות פטריוטיים שוטפים את המדינה כשרבים מנופפים בדגל הלאום מהחלונות או מהמכוניות ובהפגנות פרו-ממשלתיות מתקיימות מדי לילה בערים שונות.

עוד על ניסיון ההפיכה
ארדואן: המודיעין והצבא בטורקיה צריכים להיות כפופים לנשיא
טורקיה: גשר הבוספורוס ייקרא מעתה "גשר השהידים של ה-15 ביולי"
המשחק המסוכן של העולם: כוח העל שהמעצמות מחזיקות במדינות בעייתיות

בית קברות לבוגדים באיסטנבול, טורקיה, יולי 2016. AP
"בית קברות לבוגדים". האתר החדש שמוקם בפאתי איסטנבול/AP
בית קברות לבוגדים באיסטנבול, טורקיה, יולי 2016. AP
הפועלים התבקשו להקים חומת אבן ולחפור קברים/AP

המנהל לענייני דת פרסם צו האוסר על קיום טקסי קבורה לאלו שנהרגו במהלך הניסיון להפיל את הממשלה. תפילות למען הרוגים, נטען, מתקיימות למען המאמינים כדי לטהר אותם, "ואולם, מה שעשו האנשים הללו לא פגע רק באנשים מסוימים אלא בחוק של אומה שלמה ולכן הם לא ראויים לטיהור מצד המאמינים".

אנדרו גרדנר, האחראי על טורקיה בארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי, אמר כי מהלכים כאלו "תורמים לאווירה הרעילה והמסוכנת" השוררת לאחר ניסיון ההפיכה. "מניעת שירותי דת וקבורה הולמת מאנשים היא פגיעה בזכויות אדם בסיסיות. בכל נסיבות נורמליות הצהרות כאלו לא היו עולות על הדעת", אמר.

בית קברות לבוגדים באיסטנבול, טורקיה, יולי 2016. AP
עד כה הגיעה לבית הקברות גופה אחת - קצין ואב לשניים/AP

תהליך ההקמה היה מהיר. בתוך יומיים, פועלים בנו חומת אבן נמוכה סביב חלקת אדמה באתר שבו יוקם מקלט חדש לרבים מכלבי הרחוב של איסטנבול. בשלט שחור שנתלה במקום ביום שני נכתב בלבן "בית קברות לבוגדים".

הגופה הראשונה - ועד כה היחידה - הגיעה באמבולנס ביום שני, סיפרו הפועלים. הם אמרו כי לא התקיימו תפילות או טקס קבורה לאדם שנטמן תחת עץ אורן קמל. הם לא היו בטוחים מי שוכב מתחת לערימת האדמה, החץ והענפים השבורים, אולם כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי מדובר במהמט קרבקיר - קצין בדרגת סרן בן 34 ואב לשני ילדים. אמו, כך דווח, סירבה לדרוש את גופתו, ולכן הוא נשלח לבית הקברות החדש.

ליד הקבר שלו נחפרו שלושה קברים נוספים - עמוקים ופתוחים שנחפרו באמצעות מכונות כבדות, כשהם מחכים לגופות נוספות. לפועלים לא סיפרו מתי הן יגיעו. כל מה שנאמר להם הוא לבנות חומת אבן ולחפור כמה קברים. "אלו שלא כיבדו את האומה לא יזכו למנוחה אפילו בקבריהם", אמר ראש עיריית איסטנבול בנאום שנשא ביום שני בלילה.

"הם היו צריכים להיקבר במקום רחוק מהחיות שלנו. לא רוצים אותם כאן"

בית הקברות אינו נגיש לציבור, אולם מתנדבים במקלט החיות החדש זעמו לשמוע על מה שמוקם בשטח שלהם. "הם היו צריכים להיקבר במקום רחוק מהחיות שלנו. הלוואי שלא היינו יודעים שהבוגדים האלו כאן. אנחנו לא רוצים אותם", אמרה סרהאן בטוריי, מתנדבת בן 57 שגם עומדת בראש כמה ארגונים למען זכויות בעלי חיים.

"לא היו צריכים לשים אותם ליד הכלבים שלנו, הם לא צריכים להיות בשום מקום בטורקיה", אמרה. "צריכים לשרוף אותם ולהשליך את האפר שלהם לאוקיינוס. לא צריך להיות להם שום זכר במדינה. כאזרחית טורקית, אני לא רוצה בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully