וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטרס משותף: מצרים מנסה לחדש את השיחות בין ישראל לפלסטינים

12.7.2016 / 6:30

לאחר ביקור שר החוץ ברמאללה ובירושלים, גורם בקהיר הבהיר לוואלה! NEWS כי "הצדדים צריכים לקבל החלטות", אולם המגעים חיוביים. "זו בהחלט בשורה לגבי אופי היחסים", אמר הבכיר

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

גורם מצרי בכיר אמר לוואלה! NEWS כי השיחות שהתנהלו בירושלים ביום ראשון, בין שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי לראש הממשלה בנימין נתניהו, התמקדו במציאת נוסחה לחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים. לדברי הגורם, אין עדיין דיונים ספציפיים באשר לפסגה משולשת, ולקהיר אין כל רצון להקדים את המאוחר ולהכריז על פסגה כזאת כל עוד אין הבנה בין הצדדים בנוגע לחידוש השיחות.

בנוסף לכך, גורמים פלסטינים מסרו לוואלה! NEWS כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציג לשוכרי, במהלך פגישתם ברמאללה בשבוע שעבר, רשימת דרישות לפני קיום ועידת פסגה במצרים. לדברי הגורמים, יו"ר הרשות דרש מהמצרים להשיג התחייבות להקפאת הבנייה בהתנחלויות, לקבוע לוח זמנים ברור למשא ומתן ולדרוש מישראל להסכים על קווי 67 כבסיס המוסכם למגעים.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: גורם בכיר לשעבר אישר כי ישראל תקפה בסיני בשנים האחרונות
הרומן יוצא לאור: הביקור שמלמד על הברית האסטרטגית בין ישראל ומצרים
שר החוץ המצרי נפגש עם נתניהו: "משבר הומניטרי מאיים על המזרח התיכון"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בפגישה בירושלים, 10 ביולי 2016. רויטרס
נתניהו ושוכרי, שלשום/רויטרס

הגורם המצרי הוסיף כי לקהיר יש רצון כן לחדש את תהליך השלום, אולם "יש כאן צדדים נוספים המעורבים ועליהם לקבל החלטות". לדבריו, המפגש בירושלים היה חיובי ומהווה המשך לשיחות שניהל שוכרי עם אבו מאזן. זאת, בהמשך לדיווחים רבים בתקשורת הערבית והישראלית על כוונתה של קהיר להביא לפסגת פגישה משולשת, או לאפשרות של פגישה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לנתניהו במצרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מי זוכר את הסכסוך הישראלי-ערבי?

"זו בהחלט בשורה לגבי אופי היחסים בין ישראל למצרים", הבהיר הגורם. אותה בשורה מצטרפת לעצם ביקורו של שוכרי בירושלים, ש"הוציא מהארון" את היחסים הדיפלומטיים ההדוקים בין ישראל למצרים, ולדיווח שלשום באתר האמריקני "בלומברג" על כך שישראל תקפה בחצי האי סיני בשנים האחרונות בברכת מצרים, אשר יש בו כדי להעיד על טיב היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות.

דבריו של הגורם הישראלי הבכיר לשעבר שצוטט באתר האמריקני הוסתרו, במכוון או שלא, במאמר ארוך שעסק בחשיבות הגז בהתקרבות בין שתי המדינות. טענותיו של אותו גורם עלו תוך זמן קצר לידיעות הראשיות באתרי האינטרנט הישראליים, מפאת החשיבות העצומה של שיתוף פעולה כזה. על פי הדיווח, צה"ל מסייע באופן פיזי – לא בייעוץ או במודיעין – לצבא של מדינה ערבית במלחמתו נגד גורם ערבי אחר, במקרה הזה השלוחה המקומית של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בריאיון לאי-פי בניו יורק, 26 בספטמבר, 2015. AP
"בשורה לגבי אופי היחסים בין ישראל למצרים". נשיא מצרים א-סיסי/AP

המסקנה המתבקשת מכך היא שהסכסוך הישראלי-ערבי, זה שהכרנו כאן במשך עשרות שנים ועיצב את תפיסת הביטחון של מדינת ישראל, זה שלפיו התאמנו דורות של חיילים בצה"ל, הפך להיסטוריה "עתיקה". כעת ניתן לדבר כבר על האזור במונחים של זהות האינטרסים בין הסונים המתונים, שאליהם חברה ישראל, נגד הגורמים השיעים והסונים הקיצוניים.

לא אחת נשמעו דיווחים אודות מל"טים (מטוסים ללא טייס) ישראליים בשמי סיני. פעילי דאעש בחצי האי, וכמוהם גם תושבי רצועת עזה, מכירים זאת היטב. עם הסיוע הישראלי או בלעדיו, צבא מצרים מנהל כבר כמה שנים מלחמה קשה ובלתי-נגמרת נגד ארגוני הטרור בסיני. רק שלשום התבשרנו על חיסולו של מפקד דאעש במרכז סיני בתקיפה מהאוויר – שכבר לא ניתן לדעת מי אחראי לה. בחלוף כמה שעות בלבד, הגיעה תגובתם של פעילי הטרור, בדמות מארב של פעילי דאעש, שבו נפצעו ונהרגו כ-20 חיילים של צבא מצרים.

אימונים של דאעש בסיני 06 פברואר 2016. חצי האי סיני מצרים דאעש, צילום מסך
הצבא המצרי עושה מאמצים גדולים כדי להביס את ארגוני הטרור. אנשי דאעש בסיני/צילום מסך, חצי האי סיני מצרים דאעש

הצבא המצרי אמנם עושה מאמצים גדולים כדי להביס את ארגוני הטרור, אולם לעת עתה הוא אינו מצליח לסלקם מסיני. יש להם עדיין נוכחות מרשימה בצפון-מזרח חצי האי, במשולש רפיח-אל-עריש-שייח זוויד, ולעתים גם במרכז סיני. גם בחזית הפנימית, מצרים מנהלת מלחמה מול ארגוני הטרור, שפעם אחר פעם מצליחים לבצע פיגועים קשים.

לא ברור כיצד יתייחסו הרשויות במצרים ובישראל לדיווח ב"בלומברג", ובהחלט ייתכן שיעדיפו להתעלם ממנו. אולם דבר אחד ברור: מצרים וישראל הן שותפות לאותם אינטרסים אסטרטגיים במזרח התיכון, שהפך כעת לנחלת הכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully