וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ המצרי נפגש עם נתניהו: "משבר הומניטרי מאיים על המזרח התיכון"

בהצהרה משותפת של השניים בלשכת ראש הממשלה אמר האחרון כי הסכם השלום בין המדינות הוא "אבן יסוד ליציבות אזורית", וביקש סיוע בהשבת מנגיסטו, שאול וגולדין. סאמח שוכרי הבהיר שהביקור הוא "חלק ממחויבותה העמוקה של מצרים לישראלים ולפלסטינים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי הגיע היום (ראשון) לישראל לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצהרה משותפת שנתנו השניים בלשכת נתניהו בירושלים אמר האחרון כי הוא "מצפה בקוצר רוח לדיון משותף". מדובר בפגישה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לשר חוץ מצרי לאחר תשע שנים. גורמים מדיניים מסרו עם סיומה כי ב-20:30 בערב ייפגשו השניים שוב לארוחה מצומצמת במעון ראש הממשלה בירושלים וכי הפגישה הייתה "באווירה טובה מאוד".

לדברי הגורמים, "הדיון הקיף הרבה נושאים, ובאופן נרחב נדונו סוגיות אזוריות, קידום השלום והביטחון אל מול הרשות הפלסטינית ומדינות האזור. ישנו גם שינוי לטובה מצד מצרים שבא לידי ביטוי בנכונות שלהם להחצין את היחסים הטובים עם ישראל". כמו כן, נתניהו ביקש משר החוץ סיוע בהשבתם של אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין לישראל.

נתניהו אמר בהצהרה משותפת של השניים כי הוא מעריך את מאמציה הדיפלומטיים של מצרים. "אני מברך את ההצעה של א-סיסי ליוזמה בהובלה מצרית להשיג שלום עם הפלסטינים ושלום אזורי", אמר. "אני קורא שוב לפלסטינים ללכת בעקבות מצרים וירדן ולשבת למשא ומתן. זו הדרך היחידה שאנחנו יכולים ליישב את המחלוקות ולהשיג חזון שלום על בסיס פתרון שתי מדינות לשני עמים".

הוא פנה לשוכרי והתייחס להסכם השלום בין ישראל למצרים. "שתי המדינות היו בשלום מאז ההסכם ההיסטורי. השלום בין מצרים וירדן הוא אבן היסוד לשלום אזורי וליציבות אזורית. אני מקבל את ההצעה של הנשיא המצרי א-סיסי לקדם שלום עם הפלסטינים ושלום נרחב באזור", אמר.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
משפחת שאול עתרה לבג"ץ; שב"ס: לא נמנע מאסירי חמאס צפייה ביורו
סקר: כמחצית מהישראלים לא מביעים אמון במשטרה ובממשלה
"הכוח של קליין הוריד עשרה מחבלים": תיעוד הקרב של גולני בבינת ג'בל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של מצרים סמאח שוכרי. 10 ביולי 2016. רויטרס
"הסכם השלום בין המדינות הוא אבן יסוד ליציבות אזורית". נתניהו ושוכרי, היום/רויטרס

שוכרי אמר כי מועד ביקורו משמעותי לעתיד היחסים האזוריים. "הביקור שלי לישראל מגיע בצומת קריטי למזרח התיכון. הסכסוך הישראלי-פלסטיני גבה אלפי קורבנות ומחץ את תקוותיהם של מיליוני פלסטינים ומשאלתם למדינה על בסיס גבולות 67, כמו גם שאיפותיהם של מיליוני ישראלים לחיות בשלום ובביטחון, כאשר הטרור ממשיך ומהווה איום קיומי על אנשי האזור והעולם. איש לא חסין ממנו. הקונפליקטים באזור יצרו משבר הומניטרי חריף ומאיימים על המזרח התיכון".

לדבריו, "הביקור שלי היום הוא המשך האחריות המצרית לשלום בין הישראלים לפלסטינים ובאזור כולו, שסובל מהקונפליקט. זה מגיע בהמשך לחזונו של סיסי שהוא פירט ב-17 במאי, למען שלום בין שני העמים ולסיום הסכסוך, שיביא לשיפור משמעותי במצב המזרח התיכון. מצרים נותרה מוכנה לעזור למען השגת יעד זה, אנחנו מעריכים את האמון של שני הצדדים ושל הקהילה הבינלאומית".

שוכרי הוסיף כי ככל שהסכסוך מתארך, כך גם השלום. "מאז שהדגיש ראש הממשלה את מחויבותו לנושא מאז הפסקת השיחות ב-2014, ההידרדרות באזור נמשכת. מבחינה הומניטרית, ביטחונית. השלום הולך ומתרחק, כאשר הסכסוך נמשך. לא ניתן עוד לומר שהסטטוס קוו הוא הדבר הטוב ביותר שניתן להשיג. המצב הנוכחי אינו יציב ואינו בר קיימא. הוא לא תואם את התקוות של האנשים באזור ובעולם. החזון של שתי המדינות אינו מופרך. יש ריבוי רעיונות שהציעו להפוך אותו למציאות, במיוחד היוזמה הערבית. עם זאת השגתו דורשת צעדים משמעותיים לבניית אמון", אמר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בריאיון לאי-פי בניו יורק, 26 בספטמבר, 2015. AP
"מקבל את הצעתו של א-סיסי"/AP

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) בירכה על ביקורו של שוכרי בישראל. "ביקורו של שר החוץ של מצרים בישראל הוא רצוי וחשוב. יחסינו עם מדינות ערב המתונות ככלל ועם מצרים בפרט הם נכס אסטרטגי וביטחוני", הדגישה, והוסיפה: "אפשר לאהוב את זה או לא, אבל מצב היחסים עם העולם הערבי המתון קשור באופן ישיר להתנהלות של ישראל ביחס לסכסוך עם הפלסטינים. הפעם האחרונה ששר חוץ מצרי הגיע לארץ הייתה כשנפגשתי איתו כשרת חוץ, ופגישות מסוג זה היו עניין שבשגרה"

לטענתה, "ככל שיהיה ברור שישראל כנה בכוונותיה והנהגתה מוכנה לשלם מחירים פוליטיים כדי לקדם משא ומתן ולשנות את המציאות - כך נשפר ונהדק היחסים עם מדינות האזור. זאת חובתה של מנהיגות אחראית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בפגישה בירושלים, 10 ביולי 2016. רויטרס
"ביקור רצוי וחשוב". נתניהו ושוכרי, היום/רויטרס

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס נתניהו לביקור הנדיר ואמר כי הוא מצביע על השינוי שחל ביחסים עם קהיר. "אני שמח לבשר שהיום יגיע לישראל שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי, שאותו אפגוש אחר הצהריים ובערב", אמר נתניהו. "הביקור הקודם של שר חוץ מצרי בישראל היה ב- 2007, כמעט לפני עשור. הביקור היום חשוב מהרבה בחינות, הוא מלמד על השינוי שחל ביחסי ישראל ומצרים, לרבות קריאתו החשובה של הנשיא א-סיסי לקדם את תהליך השלום, גם עם הפלסטינים וגם עם מדינות ערב".

לדבריו, "שר החוץ של מצרים בא בשליחותו של נשיא מצרים. אנו מקדמים אותו בברכה. אני מבקש גם להודות לעורך הדין יצחק מולכו שתרם רבות למימוש הביקור הזה". לפי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, שהסתמך על גורמים מצריים, שוכרי הונחה על ידי הנשיא "לדון בסוגייה הפלסטינית, ולקדם את המשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים".

המקורות המצריים מסרו למען כי ביקור זה עשוי להוות הכנה לביקור של נתניהו במצרים במטרה להביא לשיפור התיאום בין הצדדים. בחודש שעבר ביקר שוכרי ברמאללה, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השניים הסכימו לקדם את היוזמה הצרפתית לכינוס ועידת שלום בינלאומית.

(עדכון ראשון: 10:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully