וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים לא יועברו אוטומטית לאם: ועדת השרים ביטלה את חזקת הגיל הרך

הצעת החוק שאושרה קובעת כי ילד בן שש ומטה שהוריו התגרשו יועבר לחזקת אחד מהם לפי החלטת בית המשפט, ללא העדפה מוקדמת של האם או האב. החוק אמור לעלות למליאה השבוע, אך בשל ההתנגדות החריפה מימין ומשמאל המשך קידומו הותנה בהקמת ועדה מיוחדת. דיווח באולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: יותם רונן ורוני כנפו

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כים נוספים, הקובעת רפורמה במשמורת של ילדים להורים גרושים, ומבטלת למעשה את חזקת הגיל הרך - לפיה ילדים עד גיל שש בתהליך גירושים נשארים אוטומטית במשמורת האם, אלא אם כן בית המשפט מחליט אחרת.

הצעת החוק, שמעוררת התנגדות נחרצת בקרב ארגוני נשים וח"כיות מהאופוזיציה והקואליציה כאחד, צפויה לעלות ביום רביעי הקרוב בקריאה טרומית במליאה. עם זאת, בשל המחלוקות הקשות שהנושא מעורר בתוך הקואליציה ובתוך המפלגות עצמן, שרת המשפטים איילת שקד התנתה את המשך קידומו בהקמת ועדה של משרד המשפטים, שתגבש המלצות מקיפות בנושא בין כלל משרדי הממשלה בארבעת החודשים הקרובים. במידה ולא יושגו הסכמות, החוק יחזור לדיון נוסף בוועדת שרים לחקיקה.

עוד כתבות בנושא:
"נמאס מגרירת הרגליים": נדחה הדיון בחוק ביטול חזקת הגיל הרך
אחרי שלושה חודשים: אותר ילד בן ארבע שנחטף על ידי אביו
החוק שהפילה האופוזיציה: "רק עורכי דין ופסיכולוגים היו מרוויחים"

גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים. מגד גוזני
בית המשפט יתחש בגילו של הילד ובקשריו עם כל אחד מההורים"/מגד גוזני

כיום, משמורת ילדים להורים גרושים נקבעת על פי חוק הכשרות והאפוטרופסות מ-1962, שבה מושרש עקרון חזקת הגיל הרך, הקובעת כי טובתו של קטין עד גיל שש תהיה ברוב המקרים אצל האם ולכן המשמורת עד גיל זה תהיה אוטומטית בידי האם. לפי הצעת החוק שאושרה היום, הסעיף המכונן את חזקת הגיל הרך יבוטל, ובמקומו ייקבע כי בית המשפט יתחשב בשני שיקולים בקביעת משמורת: טובת הילד, ומימוש מקסימלי של הורות משותפת, ללא העדפה מוקדמת של אחד ההורים.

"בכלל טובת הילד ישקול בית המשפט את גילו, את קשריו עם כל אחד מההורים, את רצונו, את מסוגלותו של כל אחד מההורים ואת נכונותו להשקיע בגידול הילדים ועוד שיקולים רלבנטיים", נכתב בדברי ההסבר להצעה, שאותה כאמור יזם ח"כ קיש בעידודה של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, ועליה חתומים גם ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), יוליה מלינבוסקי (ישראל ביתנו), יפעת שאשא ביטון וטלי פלוסקוב (כולנו).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אישור החוק היום הוא בשורה משמחת לעשרות אלפי ילדים להורים גרושים שסבלו במשך שנים בגלל חוק ארכאי ולא צודק", אמרה גמליאל והוסיפה: "ככל שנמהר להעביר את החוק בקריאה שלישית בכנסת כך ייטב לכולם ובעיקר לילדים אלו. כולי תקווה שבקרוב מאוד תיפסק האפליה בקרב הורים גרושים ובזכות ביטולו של החוק תהיה הורות שוויונית מלאה". קיש אמר שמדובר "בבשורה לילדי ישראל. ועדת השרים מבינה יחד עם רוב עם ישראל שלילדים מגיע שני הורים", ואמר כי הוא מצפה מכל סיעות הקואליציה לתמול בהסכם בקריאה הטרומית".

הצעת חוק דומה המבטלת את חזקת הגיל הרך כבר קיבלה את תמיכת ועדת שרים לחקיקה במושב הקודם של הכנסת, אך נפלה בהצבעה במליאה בקריאה טרומית במהלך משותף של ח"כיות משני צדי המתרס, במה שנחשב לאחד ההפסדים הצורבים של הקואליציה. עם שוב הכנסת מפגרה, החלו קיש וגמליאל לשוב ולקדם את הנושא ושניהם בירכו על האישור בוועדת שרים לחקיקה.

אולם בית משפט השלום, תל אביב. ראובן קסטרו
בית המשפט יקבע מהי טובת הילד/ראובן קסטרו

הצעת החוק המקורית ביקשה לבטל את החזקה, ולהסדיר במקומה מערך זכויות וחובות להורים גרושים על בסיס מושג של "אחריות משותפת". בית המשפט, על פי הצעת החוק, יקבע את צורת המשמורת בכל מקרה לגופו, מתוך תפיסה שלילד יש זכות ששני ההורים יגדלו אותו.

עם זאת, ח"כיות מהאופוזיציה והקואליציה חברו והצליחו להפיל את הצעת החוק בקריאה טרומית, במה שנחשב הפסד מוחץ לקואליציה. בשבועות האחרונים קיש המשיך בקידום החקיקה, ולפני כשבועיים הגיש מחדש את הצעת החוק. ואולם, הדיון נדחה בשבועיים, לאחר ששרת המשפטים שקד התעקשה להגיע קודם כל להסכמות במסגרת חקיקה ממשלתית שתגובש על ידי משרד המשפטים.

שרת המשפטים אילת שקד, כנס לציון 20 שנה לסניגוריה הציבורית. תל אביב 7 ביוני 2016. יותם רונן
שרת המשפטים אילת שקד, כנס לציון 20 שנה לסניגוריה הציבורית. תל אביב 7 ביוני 2016/יותם רונן

בשבועיים האחרונים הנושא מעורר ויכוחים חריפים בתוך הקואליציה: השרות גמליאל ושקד התכתשו בנושא מספר פעמים, כאשר הראשונה מאשימה את השניה ב"גרירת רגליים", ובישיבות הסיעה השונות של מפלגות הקואליציה הנושא נדון בהרחבה. בינתיים, ח"כ קיש עבד עם ח"כ סמוטריץ על ניסוח הצעת חוק חדשה ומצומצמת, כדי להסיר חלק מההתנגדויות בבית היהודי.

ח"כ סמוטריץ אמר היום כי "החוק שעבר היום הוא חוק מאוזן וטוב, שיתקן עוול שנעשה לאבות רבים לאורך שנים. הורות היא זכות וחובה שיש לאפשר לשני ההורים לממש ביחס לילדיהם גם כאשר למרבה הצער התא המשפחתי מתפרק".

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) מתנגדת לביטול מוחלט של החזקה, והגישה הצעת חוק משלה שמורידה את הגיל שעליו חלה החזקה מגיל שש לגיל ארבע. כמו כן, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הביע התנגדות בעבר מחשש מהפרדת ילדים מאמם. בכולנו, חברות הכנסת רחל עזריה ומירב בן ארי מתנגדות למהלך מחשש שחקיקה חדשה תגרור את הילדים לסכסוכים משפטיים קשים ותעודד סחטנות בזמן הגירושים.

הפולמוס בנושא מתנהל בשנים האחרונות גם בקרב ארגוני אבות ואימהות. ארגוני אבות פועלים במרץ לקידום ביטול חזקת הגיל הרך, בטענה שאבות מקופחים בגללה, ומתבססים על מסקנות ועדה ממשלתית, שהמליצה ב-2011 לבטל את חזקת הגיל הרך ולהחליפה בנוסחה רכה יותר שתאפשר לשני ההורים לממש את אחריותם ההורית. מנגד, ארגוני נשים טוענים כי חלוקה שוויונית תפגע בנשים וילדים, וכי ביטול החזקה מבלי שתיקבע חזקה חלופית הולמת תגרור ילדים ואימהות לסכסוכים משפטיים קשים שיפגעו בהם.

רק אמש הפגינו עשרות פעילים משני הצדדים מחוץ לביתה של השרה גמליאל, יוזמת החקיקה בנושא. הנשים קראו לא לבטל את חזקת הגיל הרך ללא חלופה הולמת, וממולן התייצבו גברים להבעת תמיכה בגמליאל.

ויצ"ו: ביטול חזקת הגיל הרך תהיה בכייה לדורות

עו"ד דנה בר-נר, ממנהלי ארגון "הורים שווים" מסרה בתגובה לאישור הצעת החוק כי "‏אחרי שנים ארוכות של מאבק, אנחנו ב'הורים שווים' מסופקים מאוד לשמוע על מעבר החוק במלואו בוועדת השרים. לא באופן חלקי, אלא מלא ולא מסויג. כמובן שהתודות לח"כ גילה גמליאל, בראש וראשונה, אך גם לארגון 'הורים שווים', היושב בכניסה לכנסת ומעניין השרים והח"כים בדחיפות ונחיצות השינוי. כעת, אנחנו נכנסים לעבודה מאומצת יותר בחקיקה מלאה וסופית של החוק מציל החיים והמשפחות הזה, וביום רביעי יוקם המאהל מול הכנסת בכל הכח. כשלעצמי, אני מברכת כל ילד וילד, כל משפחה ומשפחה, ואת כל האבות במדינה, שהתחילו ללכת בכיוון הנכון.

יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, אמרה כי "ביטולה של חזקת הגיל הרך באופן מוחלט תהיה בכייה לדורות ורק תחריף את מצבן של משפחות רבות בישראל הנפרדות ללא הסכמה. הצעת החוק במתכונתה הנוכחית תוביל להסלמת המאבק המשפטי בין בני זוג, לריבויי התדיינויות בבתי המשפט, ותהפוך את הילדים לקלפי מיקוח בהליכי גירושין ואף תאריך את סכסוכי המשמורת על חשבונם". 

לדברי אשרת, "אנו תומכות בהתאמת החקיקה הקיימת לשינויים בדפוסי ההורות, אך עליה להיות מאוזנת ולקחת בחשבון לא רק את קידום השוויון בין ההורים, אלא גם את טובתם של הילדים. הדבר החשוב שעל החקיקה להבטיח הוא כי במקרים שבהם לא קיימת הסכמה בין ההורים, תהיה הסדרה מהירה של סוגיית האחריות ההורית, באופן שיעניק יציבות בחייו של הילד ולא הימשכות הליכים ומאבק ארוך שיפגע בו.

אנו  מצפות משרת המשפטים איילת שקד להציע חלופה משפטית הולמת ולא לתת יד לביטולה של חזקת הגיל הרך מבלי התחייבות של המדינה לשינויים משמעותיים נוספים בתחום דיני המשפחה, כגון סוגיית תשלומי המזונות וביטול מרוץ הסמכויות, תוך הבטחת שמירה  על מעמדם של הילדים והנשים ומניעת הפגיעה בהם לאורך כל ההליך".

נעמת: טיפול בילדים זה לא משחק ילדים

יו"ר נעמת גליה וולוך אמרה בתגובה כי "טיפול בילדים זה לא תחרות בין ההורים ולא משחק ילדים. גם אם צריך להתאים את החקיקה לשינויים חברתיים, יש לעשות זאת בצורה מאוזנת, ואין לבטל את החזקה ללא חזקה חלופית הולמת ומאוזנת שתתן מענה קודם כל לצרכי הילדים ותביא בחשבון גם את עניין המזונות".

לדבריה, "צריך לזכור שכבר כיום האחריות המשפטית המשותפת וההסדרים בין ההורים הם נרחבים ביותר. הילד אינו רכוש שמחלקים וצריך להבטיח לפני הכול שענייניו ידונו במהירות ובמינימום התדיינויות וקונפליקטים. ביטול החזקה ללא חזקה חלופית הולמת עלול בסופו של יום רק לפגוע בילדים. טובת הילדים מחייבת פתרון מושכל ואין להגביל את הוועדה שתקום ולתחום את עבודתה לפרק זמן של ארבעה חודשים בלבד - פרק זמן שאינו מספיק כדי למצוא פתרון לכל הסוגיות המורכבות הכרוכות בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully