וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יקבל את מטוס הקרב המתקדם בעולם: "צריכים 50 לפחות"

לוקהיד מרטין האמריקנית תחשוף היום את מטוס ה-F-35 לייטנינג II הראשון בטקסס, והוא יגיע לישראל בדצמבר ויסמל עידן חדש עבור צה"ל. נרכשו כבר 33 מטוסים, אך בחיל האוויר מבהירים כי זה לא מספיק. ליברמן: "אתמוך בבקשה לטייסת נוספת". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: באמצעות אפליקצית ואווי. עריכת וידאו: ניר חן. עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס. הפקה: תום רוכלין. תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט

חברת לוקהיד מרטין האמריקנית תחשוף היום (רביעי) את מטוס ה-F-35 לייטנינג II הראשון, המכונה בישראל "אדיר", בפורט וורת' שבצפון מדינת טקסס, ותמסור אותו לידי שר הביטחון אביגדור ליברמן ולראש מטה חיל האוויר תת-אלוף טל קלמן. הטקס, שיסמן עידן חדש עבור חיל האוויר הישראלי וצה"ל, יתקיים במעמד בכירי משרד ההגנה האמריקני, מנהלי חברת לוקהיד מרטין, ראשי משלחת משרד הביטחון, מפקד חיל האוויר לשעבר עידו נחושתן והשר צחי הנגבי, שהיה יו"ר ועדת החוץ והביטחון כשהושגה העסקה.

עד כה רכשה ישראל 33 מטוסי F-35, ובימים אלה מתנהלים מגעים לרכש של מטוסים נוספים. למרות הביקורת בארץ ובחו"ל על תקלות שיש במטוס כתוצאה מפיתוח וייצור ראשוני של מטוסי דור חמישי – כאלה שיוצרו מאז שנת 2000 ומתאפיינים ביכולות חמקנות ומערכות אוויוניקה מתקדמות – במערכת הביטחון טוענים כי מדובר במטוס העתיד של צה"ל וכי התקלות בו הן חלק מחבלי לידה של כל מטוס מתקדם והן מטופלות בהקפדה ובמקצועיות רבה.

קלמן הודיע הלילה כי שני המטוסים הראשונים ינחתו בישראל ב-12 בדצמבר 2016, באמצעות טייסים אמריקנים. לדבריו, יממה לאחר מכן יחלו טייסים ישראלים להטיס אותו בשמי הארץ. במהלך השנה יגיעו מטוסים נוספים, לאחר שטייסי חיל האוויר יעברו הכשרה בסיסית בארצות הברית. קלמן הוסיף כי חיל האוויר העביר בקשה לרמטכ"ל, גדי איזנקוט, "לרכוש עוד 17 מטוסים נוספים מסוג F-35 כך שמספרם יגיע ל-50", ועדכן כי "בקרוב העניין יובא לממשלה".

עוד בנושא:
בשל מרוץ החימוש במזה"ת: ישראל מבקשת להקדים קבלת החמקן המתקדם בעולם
"ה-F-35 קטלני יותר מכל מטוס": ריאיון עם טייס החמקן שבדרך לצה"ל
מפקד חיל האוויר: בעוד שנה נקלוט את מטוסי החמקן המתקדמים בעולם

מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
F-35 לייטנינג II הראשון, או בשמו העברי "אדיר"/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

הוא ציין כי 33 המטוסים שנרכשו יגיעו לישראל עד שנת 2021, ואחד מהם יהיה מטוס ניסויים. בעזרת מטוס זה יפותחו מערכות ואמצעי לחימה שיתאימו למטוס ה"אדיר" על מנת לחדד את עליונותו על פני מטוסים מאותו דגם. לדבריו, אם לישראל אכן יהיו 50 מטוסים מסוג F-35, יוקמו שתי טייסות, אך "היעד הכללי הוא להגיע ל-75 מטוסים בעתיד".

קלמן התייחס לביקורת על התקלות במטוס וטען כי חלק מהתקלות מטופלות וחלקן יטופלו בהמשך. "זה לא עוצר את הפרויקט"., הסביר הקצין הבכיר הדגיש כי מדובר בפרויקט מתקדם וגילה כי נרשמה פריצת דרך במגעים עם האמריקנים בתחום ההגנה על המטוס בסייבר. ישראל ביקשה הגנה נוספת על זו שחברת לוקהיד מרטין מעניקה בדרך כלל – ובקשתה נענתה. לדברי קלמן, ישראל מעורבת בפתרון שהושג בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ייצור מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
?חלק מהתקלות מטופלות וחלקן יטופלו בהמשך". ייצור מטוס ה-F-35/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין
"המטוס הזה מכריע את הקרב נגד מטוסי דור רביעי. הוא יודע להכריע עוד לפני שמגלים אותו"

יחד עם המטוסים ייקלטו בישראל ארבעה סימולטורים שיאפשרו לחיל האוויר לבסס תכנית אימונים מהפכנית, שבמסגרתה ייערכו 50% מהאימונים על הקרקע. קלמן סיפר כי נבחרו חמישה טייסים של חיל האוויר, שאותם תיאר כ"טובים ביותר בחיל, נבחרת החלומות", והם ישמשו תשתית לטייסת הראשונה של מטוס ה-F-35 בישראל. בשלב הראשון יטיסו את המטוס החדיש רק טייסי קרב ותיקים, וטייסים חדשים לא יוכשרו בטיסה בו מיד עם גיוסם.

"האתגר של המטוס הזה הוא לא בתמרון, אלא בלבצע תהליך נכון של קבלת החלטות אחרי קליטת הנתונים בתא הטייס. המטוס הזה מכריע את הקרב נגד מטוסי דור רביעי. הוא יודע להכריע עוד לפני שמגלים אותו", אמר קלמן. הוא הוסיף כי הצבא בוחן אפשרות לרכוש גם מטוסי F-35 מדגם stovl, המסוגלים לנחות בדומה למסוק ולהמריא במהירות ממסלולים קצרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לקלמן, גם ליברמן הדף את הטענות על איכותו של מטוס ה-F-35. "קיבלתי חוות דעת של טייסים בעבר ובהווה, וכולם אמרו פה אחד שמדובר במטוס הכי טוב", הדגיש. הוא אף הודיע כי יתמוך בבקשת חיל האוויר של ישראל לרכוש טייסת נוספת.

כמו כן, ליברמן התייחס הלילה לפגישתו עם שר ההגנה של ארצות הברית, שבה דנו השניים בהסכם הסיוע הביטחוני. "אין כמעט שום בעיות מבחינתי, לא בתפיסה ולא בגישה. דיברנו לא רק על מה שאנחנו יכולים להביא לשולחן, אלא גם מה ישראל, המדינה הקטנה, יכולה לתת למעצמה כמו ארצות הברית בתחומי המודיעין והטכנולוגיה", אמר.

שר הביטחון נשאל על אודות המתיחות בין ההנהגה בירושלים לממשל האמריקני והשיב: "העובדה שאנחנו כאן הראשונים שמקבלים את ה-F-35, פרט למדינות המשתתפות, והראשונים שיהפכו את המטוס למבצעי - זה אומר הרבה. אין בעיות ואין חילוקי דעות. יש שיתוף פעולה, והלוואי שהיה גם כזה בתחומים אחרים".

מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
?האתגר של המטוס הזה הוא לא בתמרון, אלא בלבצע תהליך נכון של קבלת החלטות"/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

ליברמן הבהיר כי משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) הם המנהלים את המשא ומתן על היקף הסיוע הביטחוני מארצות הברית. "אנחנו חייבים הסכם טוב בזמן סביר, ואני לא רואה סתירה בין השניים. אני מאמין שניתן לחתום על ההסכם עד נובמבר", אמר. "להסכם יש השפעה על התר"ש (תכנית רב-שנתית – א"ב) ועל התעשיות הביטחוניות הישראליות".

הוא התבטא גם בנוגע להסכם הפיוס המתהווה עם טורקיה והפרסומים בכלי תקשורת במדינה על כך שהוא על סף חתימה, וטען בתוקף כי "עד שזה לא נסגר זה לא נסגר". הוא עוד הוסיף: "אני לא בקיא בפרטים האחרונים. נקווה שיהיה הסכם טוב שמביא בחשבון את הבעיות".

שר הביטחון מתח ביקורת על המתקפות נגד מפקד הפלוגה של החייל אלאור אזריה, החשוד בהריגת מחבל בחברון. ליברמן הביע תמיכה בגיבוי שהעניק הרמטכ"ל איזנקוט למפקד, רב-סרן תום נעמן, והבהיר: "אין שום מקום לתקוף קצינים או חיילים. גם כשהייתי באופוזיציה מעולם לא תקפתי קצינים או חיילים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר. 20 ביוני 2016. משרד ההגנה האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
"אין כמעט שום בעיות מבחינתי, לא בתפיסה ולא בגישה". ליברמן ושר ההגנה קרטר, ביום שני/מערכת וואלה! NEWS, משרד ההגנה האמריקני

רכישתו של ה-F-35 ‏מגיעה בעקבות החלטת ממשלת ישראל משנת 2010 לרכוש את המטוס. הסכם הרכש הראשון כולל 19 מטוסי "אדיר" בעלות כוללת של כ-2.7 מיליארד דולר. השניים הראשונים יסופקו במחצית השנייה של 2016 וישמשו לאימון טייסים בבסיס חיל האוויר האמריקני לוק באריזונה. לאחר נחיתת המטוסים הראשונים בדצמבר בבסיס נבטים, תושלם יתרת ההזמנה עד 2018. ב-2011 נחתם הסכם הבנות בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני, ובו נתן הממשל את הסכמתו למכירה אופציונלית של 75 מטוסים – שלוש טייסות. בנובמבר 2014 החליטה הממשלה לרכוש 14 מטוסי "אדיר" נוספים עבור טייסת F-35 שנייה שתוקם ב-2019.

במסגרת התכנית לוקהיד מרטין מציעה שיתוף פעולה תעשייתי נדיב עם חברות ישראליות; בנובמבר 2014, לדוגמה, נחנך בתעשייה האווירית לישראל (תע"א) קו ייצור חדש למעטי כנפיים ל-F-35. במסגרת החוזה עם לוקהיד מרטין תייצר התע"א יותר מ-800 זוגות מעטי כנפיים במשך כ-15 שנים, בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. שיתוף הפעולה של לוקהיד מרטין עם התעשיות הישראליות צפוי להגיע ליותר מארבעה מיליארד דולר, ושיתופי פעולה גדולים נוספים צפויים עם יצרנית המנוע ל-F-35 – חברת פראט אנד ויטני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully