וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמץ הישראלי נכשל: האיחוד האירופי אימץ את היוזמה הצרפתית

20.6.2016 / 17:26

מועצת האיחוד מסרה בהודעה רשמית כי הוא "נחוש לתרום באופן קונקרטי ומשמעותי" לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, במסגרת היוזמה שקידמה פריז. משרד החוץ: "צעד מצער". ועידה בינלאומית נוספת צפויה להיערך עד סוף השנה

עריכה: אוהד פיטר

בווידאו: מנכ"ל משרד החוץ נגד היוזמה הצרפתית

למרות ניסיונות הסיכול הדיפלומטיים הנמרצים מצד ישראל, מועצת האיחוד האירופי אימצה היום (שני) באופן רשמי את יוזמת השלום הצרפתית לסכסוך הישראלי-פלסטיני. בהודעה רשמית נמסר כי "המועצה מקדמת בברכה את ההודעה המשותפת על יוזמת השלום למזרח התיכון שאומצה בפגישת שרי החוץ בפריז ב-3 ביוני 2016. המועצה מדגישה את תמיכתה בפתרון צודק, בר קיימא ומקיף לסכסוך הישראלי-פלסטיני ובשלום ויציבות באזור".

ההודעה הבהירה כי האיחוד האירופי ימשיך לפעול עם ישראל ועם הפלסטינים, "בשיתוף פעולה צמוד עם הקוורטט", ולצד גורמים נוספים המעורבים במגעים "במזרח התיכון ומעבר לו", על מנת לקדם פתרון של שתי מדינות. "שני הצדדים חייבים להפגין, במדיניות ובמעשים, מחויבות כנה לפתרון בדרכי שלום ולבניית אמון הדדי, למען יצירת תנאים למשא ומתן ישיר ומשמעותי, שיביא לפתרון כל הסוגיות".

עוד בוואלה! NEWS:
גורם מדיני: נתניהו הבהיר לצרפת כי פסגת השלום בפריז עלולה להזיק
ועידת השלום בפריז: "האיומים השתנו והפכו את השלום לנחוץ יותר"
מנכ"ל משרד החוץ: "לא צריך לנסוע עד לצרפת, ועידת השלום תיכשל"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק אירו בוועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
הנשיא פרנסואה הולנד ושר החוץ ז'אן-מארק איירו בוועידת השלום בתחילת החודש/רויטרס

"האיחוד האירופי, לצד שותפיו הבינלאומיים והאזוריים, נחוש לתרום באופן קונקרטי ומשמעותי לתמריצים הגלובליים לצדדים השונים להגיע לשלום", עוד נמסר. כמו כן, צוין כי האיחוד האירופי מקווה לערוך ועידה בינלאומית נוספת עד לסיום שנת 2016, שבה יוצגו הצעות שונות לקידום תהליך השלום, כולל תמריצים כלכליים.

ח"כ יאיר לפיד התייחס להחלטה לקבל את היוזמה הצרפתית ואמר כי "מדינת ישראל לא תלך תחת איומים למשא ומתן. איש לא יכפה על ישראל דבר. אנחנו מדינה ריבונית ואנחנו נחליט בעצמנו על גורלינו".

ממשרד החוץ נמסר: "שלום עם הפלסטינים יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר, דו-צדדי וללא תנאים מוקדמים. ועידות בינלאומיות כמו זו שוועדת שרי החוץ של האיחוד האירופי בירכה עליה היום, מרחיקות את השלום כי הן מאפשרות לפלסטינים להמשיך ולהימנע משיחות ישירות ומפשרה.
זהו צעד מצער שמחזיר אחורה את המאמצים להשיג שלום, להם ישראל מחויבת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת פיגוע הירי במתחם שרונה, תל אביב. יוני 2016. ניב אהרונסון
הביע ביקורת בשיחה עם שר החוץ הצרפתי. נתניהו/ניב אהרונסון

על פי גורם מדיני ישראלי, בשיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו בעקבות הודעת הסיכום של הוועידה בפריז, הבהיר הראשון כי עדיף היה שצרפת ושותפותיה היו מעודדות את אבו מאזן להיענות להזמנה לשבת למשא ומתן ישיר באופן מיידי. בשיחה, כך עולה מדברי הגורם, חזר נתניהו על עמדות ישראל ולפיהן כל תחליף למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים רק ירחיק את תהליך השלום.

בשיחה בין השניים הוסיף נתניהו כי יוזמת כינוס השלום עלולה לפגוע במאמצים האזוריים בעלי הפוטנציאל להשכין שלום בין העמים, ואף דחה את הקמתן של קבוצות עבודה שידונו באינטרסים החיוניים של ישראל, ובהם ביטחונה.

גורמים בירושלים פירשו את הודעת הסיכום, ובה מסרים לקוניים למדי מצד הוועידה, כתוצאה חיובית של הלחץ שהפעילה ישראל בנושא. "משא ומתן על פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום בין השתיים, ישראל ופלסטין, שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון. אנו מתריעים כי פעולות קרקעיות, ובפרט מעשי אלימות ופעילות בהתנחלויות, פוגמות באופן מסוכן בסיכוי לפתרון שתי המדינות", נכתב בסיכום הוועידה.

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בפגישה ברבאט, פברואר 2016. רויטרס
"מקווים שתתעורר חוכמה מספקת בישראל". אל-ג'ובייר/רויטרס

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון כינה את הכינוס בפריז "החמצת הזדמנות" והוסיף כי "בדפי ההיסטוריה יירשם שהכינוס רק הביא להקשחת העמדות הפלסטיניות והרחיק את השלום". לדבריו, במקום להפציר ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפתוח מיד במשא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, "הקהילה הבינלאומית נענתה לדרישת אבו מאזן ואפשרה לו להמשיך ולהתחמק ממשא ומתן ישיר, דו-צדדי וללא תנאים מוקדמים".

בכינוס בבירת צרפת השתתפו בכירי הממשל הצרפתי ובראשם הנשיא פרנסואה הולנד, וכן שרי חוץ נוספים מהמעצמות, ובהם קרי ושר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר. אל-ג'ובייר, אמר בסיום הוועידה כי הבסיס היחיד לתהליך שלום אפשרי בין ישראל והפלסטינים נותר היוזמה הערבית מ-2002, וקרא לירושלים לקבל אותה. "יוזמת השלום הערבית היא בעלת כל האלמנטים להסדר סופי. היא נמצאת על השולחן כבסיס איתן לפתרון הסכסוך הממושך הזה. אנחנו מקווים שתתעורר חוכמה מספקת בישראל ושהם יקבלו את היוזמה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully