וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה סביב כנס בהשתתפות בכירי "שוברים שתיקה" באונ' בן גוריון

18.5.2016 / 17:15

סטודנטים התרעמו לאחר שהוזמנו לאירוע של הארגון, שבו תדבר המנכ"לית. "בושה וחרפה שניתנת להם במה באוניברסיטה", אמר אחד מהם. "אם תרצו" דורשים לבטל את הכנס

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל

(יעלון נגד שוברים שתיקה: "אם חיילים מפיצים מידע מסווג בחו"ל - זו בגידה")

בצל הסערה סביב פעילותו של ארגון "שוברים שתיקה", אוניברסיטת בן גוריון בנגב תקיים בסוף החודש כנס תחת הכותרת "שוברי שתיקה לדורותיהם. ועכשיו...". הכנס, שיתקיים במחלקה להיסטוריה של עם ישראל בקמפוס האוניברסיטה וייפתח בדבריו של הרקטור, פרופ' צבי הכהן, צפוי לעסוק בין השאר במעמדו של שוברים שתיקה בשיח החברה הישראלית, בשבירת שתיקה בהיסטוריה ובעולם וב"דילמות של התקרנפות". בין הדוברים בכנס יהיו מנכ"לית שוברים שתיקה יולי נובק ורכז הפעילים של הארגון נדב ווימן.

בתנועת "אם תרצו" דרשו לבטל את האירוע וכתבו לנשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, כי "עם התייצבות האוניברסיטה לטובת ארגון התעמולה השתול 'שוברים שתיקה', מתייצבת האוניברסיטה בחזית אחת עם מכשירי תנועת החרם הבינלאומית נגד ישראל (BDS) ומכשירה בכך את תעשיית השקרים נגד ישראל". בתנועה טענו כי רובם המוחלט של המשתתפים בכנס, ובהם יו"ר רופאים לזכויות אדם דני פילק, הם בעצמם פעילים פוליטיים "השייכים לשמאל הרדיקלי והאנטי-ציוני של מדינת ישראל". נציג הימין היחיד הצפוי להשתתף בכנס הוא פובליציסט "ישראל היום" ד"ר דרור אידר.

"קיום כנס זה בחסות האוניברסיטה ובתמיכתה מהווה תמיכה של מוסד ציבורי הממומן בכספי משלם המסים בארגון פוליטי אנטי-ציוני, העוסק בהכפשתם של מדינת ישראל וחיילי צה"ל בארץ ובעולם במימון ממשלות זרות", אמר מנכ"ל "אם תרצו", מתן פלג. במכתב שהעתקים ממנו נשלחו גם לשר החינוך וליו"ר ועדת חינוך של הכנסת, הוסיף פלג: "אם בן גוריון היה נוכח באירוע זה הוא היה מתהפך בקברו".

עוד על שוברים שתיקה:
"להכניס אותם לכלא": קיבוצים בצפון שוב סוערים בשל הרצאת שוברים שתיקה
הצנזורית הראשית: חומרי שוברים שתיקה שפורסמו לא פגעו בביטחון המדינה
סערת "שוברים שתיקה": צה"ל סיים את החקירה; הועברה לידי השב"כ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההזמנה לכנס/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם סטודנטים באוניברסיטה שקיבלו הזמנה להשתתף באירוע התרעמו על קיומו. "עצוב לי לראות שוב ושוב לאן האוניברסיטה יכולה להידרדר עד כדי תמיכה מפורשת בארגון קיצוני שיוצא נגד חיילי צה"ל", אמרה מרב, סטודנטית במחלקה לפוליטיקה וממשל. "אני תוהה מה יהיה הצעד הבא של המוסד אחרי שמרצים רבים במחלקה שלנו יוצאים בראש חוצות נגד המדינה".

עמיחי תמיר, סטודנט לארכיאולוגיה, אמר כי יילחמו נגד קיום האירוע. "זו בושה וחרפה שניתנת להם במה באוניברסיטה שלנו", אמר תמיר. "כואב לי ומפריע לי שאוניברסיטת בן גוריון, בייחוד במחלקה ללימודי היסטוריה של עם ישראל, בוחרת לארגן אירוע 'לכבוד' ארגון שוברים שתיקה – ארגון שתומך בחרם נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. רק לפני שנה נשיאת האוניברסיטה אמרה שכואב לה על החוקרים של האוניברסיטה שנפגעו כתוצאה מהחרם ושהיא רוצה להילחם בו. כעת היא נותנת נשק נוסף בידי הארגונים הקיצוניים".

אורי שפיר, סטודנט שנה ג' לכימיה ומתמטיקה באוניברסיטה אמר מנגד כי "אני חושב שטוב שמאפשרים חופש ביטוי לכל ארגון חוקי שפועל במדינה. בעיקר כנס אקדמי בנושא שהוא כללי יותר ועוסק באופן כללי בסתימת פיות וכמו שבארצות הברית במלחמת ויאטנם חופש הביטוי ניצח ואפשר לסטודנטים למחות נגד המלחמה גם בארץ צריך לאפשר לכנסים ואירועים כאלה להתקיים בחסות חופש הביטוי".

"כנס כל כך חד-צדדי הוא בבחינת קו אדום שאסור שייחצה"

בארגון "האמת שלי", הנאבק ב"שוברים שתיקה", טוענים כי ביקשו להופיע גם כן בכנס אך לא נענו. "לפני יותר מחודש פנינו למארגני הכנס והעלינו את צפייתנו ליצירת איזון בסיסי והזמנתנו להשתתף בכנס, שנשתף גם אנחנו בסיפוריהם של עדי 'האמת שלי' וה'שתיקה' שהם שברו, בלי לבטל אף דובר אחר ובלי לסתום את פיו של אף אדם", נכתב בעמוד הפייסבוק של הארגון. "פנייתנו נענתה גם היא, בשתיקה".

בארגון הוסיפו כי הם תומכים בשיח פתוח, חופשי ודמוקרטי בגבולות האקדמיה, אך על שיח זה להיות הדדי, הוגן ופתוח לכל הדעות. "אנחנו קוראים לאוניברסיטת בן גוריון לבצע הערכה מחודשת של לו"ז הכנס ולשקול בשנית את הצעתנו. נכונותנו להשתתף בכנס עדיין עומדת בעינה", אמרו בארגון. "לזה ש'שוברים שתיקה' מגיעים רק לאירועים חד-צדדים כבר התרגלנו, אבל מוסד אקדמי שמארגן מלכתחילה כנס כל כך חד-צדדי הוא בבחינת קו אדום שאסור שייחצה".

"מוסד אקדמי פלורליסטי המאפשר שיח מגוון ואין לו עניין בנקיטת עמדה פוליטית"

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: "מדובר בכנס אקדמי לכל דבר, של המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. הכנס ידון בהיבטים היסטוריים של 'שבירת שתיקה' ומהותה, תוך סקירת אירועים היסטוריים מרכזיים בולטים. בכנס ישתתפו חוקרים מובילים, מהבולטים בישראל, שהנושא הוא בליבת עיסוקם המחקרי, ממגוון תחומי דעת ובהם ספרות, היסטוריה, פילוסופיה ואמנות. חלק מהכנס יוקדש לדיון בנושא השיח הישראלי העכשווי, ובו ישתתפו גם נציגים המייצגים עמדות מנוגדות ומגוונות בחברה הישראלית, ובהם יאיר שלג ודרור אידר.

"דיון בנושאים כאלה הוא בליבת העשייה האקדמית ובמיוחד בתחומי ההיסטוריה וחקר מדינת ישראל. יום העיון מיועד לקהל חושב ומעורב המעוניין ללמוד, להרחיב אופקים ולדון ולהתווכח על הנושא, משמעותו ומורכבותו בראייה גלובלית, מחוץ לבועה הישראלית וכן בהקשר הישראלי הרלוונטי לכולנו. למותר לציין, כי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב היא מוסד אקדמי פלורליסטי, המאפשר שיח פתוח ומגוון, ואין לו כל עניין בנקיטת עמדה פוליטית כזו או אחרת".

(עדכון ראשון: 16:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully