וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיה את דאעש מבפנים: משחק השחמט של סרן מ' נגד הג'יהאד העולמי

23.4.2016 / 8:24

חבריה של קצינת הפענוח בכלל חשבו שהיא תהיה רופאה, אך מ' מצילה חיים בדרך אחרת. מסוריה, דרך "צוק איתן" ועד לארגון האכזרי – היא בונה בנקי מטרות ולא מורידה עיניה מהאויב. "אסור לפספס כלום. צריך לזהות מנהרת טרור מלמעלה". היעד הבא? חטיבת חברון

צילום מסך

("לא תהיה לכם שלווה בפלסטין": האיום של מנהיג דאעש על ישראל, ינואר 2016)

"האם אני מבינה את גודל האחריות שלי? מ-1 עד 100, אני אומרת לך, 110. דאעש הוא אויב מסוג אחר לגמרי ומדובר במדור שצריך לספק התרעה עליו. אני צריכה לדעת שאני כל הזמן בכיוון הנכון. ללכת לישון בכל לילה בידיעה שמה שאני והחיילים שלי עושים, ממקד אותנו במטרה ואנחנו לא מפספסים. בתחום הזה, יש לא מעט פעילות לא צפויה".

ראש מדור ג'יהאד עולמי. זהו התפקיד שנושאת על כתפיה סרן מ', רק בת 26, שהפכה מאז גיוסה בשנת 2008 למומחית המודיעין לארגוני הג'יהאד העולמי, ובראשם ארגון "המדינה האסלאמית" – דאעש. בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS היא מספרת על הדרך הארוכה ועל התחנות הרבות שבהן עצרה בתוך המודיעין – מחיזבאללה עברה לצבא הסורי, המשיכה במנהרות הטרור במבצע "צוק איתן" ולבסוף, בנתה את המדור שייצר שיטות מחקר חדשות כדי להפיק את המודיעין האיכותי ביותר על ארגון הטרור הרצחני.

סרן מ' גדלה בחיפה, בת לפרופ' לרפואת ילדים, שחבריה העריכו כי תלך בעקבות אמה ותלמד גם היא רפואה. ואולם, הנערה, שהרחיבה בתיכון לימודי כלכלה ומנהל עסקים, גיאוגרפיה וצרפתית, הפכה בתוך שנים אחדות לקצינה פורצת דרך. את הקריירה הצבאית שלה החלה סרן מ' כמפענחת ביחידה 9900, עוצבת המודיעין החזותי. "לא ידעתי לאן אני נכנסת", סיפרה. "לא חשבתי שזה יהיה כל כך ארוך ומרתק".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"האויב מתחזק, אבל אנחנו מכינים הפתעות": ראיון חג עם מח"ט נח"ל
מוקירים תודה: 480 חיילים בודדים השתתפו בליל הסדר הגדול בצה"ל
החייל המואשם בהריגה שוחרר לחופשת חג: "איננו אויבי העם"

סרן מ', ראש מדור ג'יהאד עולמי. דובר צה"ל
סרן מ'/דובר צה"ל

כבר במפגש הראשון עם מפקדי החטיבות והטייסים, הבינה מ' את חשיבות מלאכת פיענוח תצלומי האוויר עבור הפעילות הקרקעית של לוחמי חי"ר או תקיפת מטרות מהאוויר. "אתה העיניים שלהם", הסבירה. "אתה מקבל תצלום לא מעובד, וממנו אתה צריך לפענח את התשובות: מה חריג? האם מי שנראה בתצלום הוא קבוע או שוהה זמני? האם הוא עוין? איפה מסתתר אמצעי הלחימה ומאיפה נכון לתקוף את המטרה? אין מצב שיאשרו מטרה או יצאו למבצע בלי שיעבור עליה מפענח. זה ברור לכולם".

בספטמבר 2009, לאחר כמה חודשים בתפקיד מבצעי כמפענחת תצלומי אוויר בזירה הצפונית במטכ"ל, פיקדה מ' על חניכים בקורס יסוד בבה"ד 15, בלטה מאוד ויצאה לקורס קצינים שבסיומו חזרה לפקד. ביום העצמאות בשנת 2013, כבר הוענקה לה תעודת הצטיינות על ידי מפקד מערך 9900. "מדובר באתגר אמיתי. בתוך ארבעה חודשים אתה צריך להטמיע בחיילי הקורס מידע רב, להפוך אותם למומחי תוכן לזירות השונות ובנוסף לגרום להם להבין כי כשהם קמים בכל בוקר הם עושים משהו גדול", סיפרה על אותם ימים.

מהעיניים של מ' - אל הדרג המדיני

במהלך שנת 2013 עקבה מ' אחר ההתפתחויות בסוריה ובלבנון, על רקע המתיחות שנוצרה לאחר ההערכות לפיהן ארצות הברית תתקוף את ארסנל האב"כ של צבא אסד. במערכת הביטחון חששו מתגובה סורית חסרת פרופורציה למתקפה האמריקנית האפשרית, ולכן כל פעולת איסוף מודיעין ופענוח תצלומי אוויר הייתה קריטית באותם ימים. העבודה של מ' וחבריה בפענוח התזוזות ברחבי סוריה, נמשכה מסביב לשעון ודווחה לדרגים הבכירים ביותר במערכת הביטחון ולדרג המדיני.

בפעילות משותפת של צה"ל ושירות הביטחון הכללי תקף חיל האוויר בדרום רצועת עזה חוליית מחבלים המשתייכת לארגון "הג'יהאד העולמי", יולי 2012. דובר צה"ל
תקיפת חוליה של הג'יהאד האסלאמי העולמי ברצועת עזה, 2012/דובר צה"ל
"כדי להגיע להישגים אתה צריך לחלום. אנחנו פשוט חלמנו בגדול"

בשנת 2014, לאחר שצברה ניסיון משמעותי בפענוח תשתיות לאומיות במדינות אויב, הגיעה שעתה הגדולה של מ'. הקצינה המצטיינת שובצה לתפקיד ראש חוליית פענוח ומחקר במדור מבצעי באוגדה 91. שם, בנתה מטרות למלחמה עתידית מול חיזבאללה, חקרה את פעילות הארגון ולקחה חלק בהקמת פרויקט מודיעיני שעליו קיבלה "פרס לחשיבה יוצרת" מראש אמ"ן. לאחר מכן, סייעה בהקמת "בית מדרש" בפיקוד הצפון, שהטמיע את המודיעין המדויק ביותר מהשטח בקרב מפקדי החטיבות והגדודים. זאת, במסגרת לקחי תחקירי מלחמת לבנון השנייה, שחשפו פערי מודיעין מהותיים בדרגי השטח על אף שהמידע היה בידי הצבא.

"כדי להגיע להישגים אתה צריך לחלום. אנחנו פשוט חלמנו בגדול", אמרה על הפרויקט. "העברנו למפקדים ידע ועזרים רלוונטיים לתכנית המבצעית של כל אחד מהם. זה לא היה קורה ללא המפקד שלי".

עם תחילת מבצע "צוק איתן", נאלצה מ' לעבור היכרות קרובה ומזורזת עם רצועת עזה. היא הוקפצה לסייע לעמיתיה בפיקוד הדרום ולאחר מכן באוגדת עזה – שם נאלצה ללמוד את רזי הרצועה במהירות ולייצר מטרות לתקיפה מדי יום. מהר מאוד, החשיבה החדה שלה הניבה אתגרים. "הגענו להישגים משמעותיים", סיפרה.

עשן מיתמר משכונת שג'אעיה בעיר עזה – מבצע צוק איתן, 20 ביולי 2014. AP
"ההישגים שלנו הצילו חיים". עשן מיתמר מעל שכונת שג'אעיה ברצועת עזה במבצע "צוק איתן"/AP

הקושי המהותי ביותר עבור המפענחים הוא הפעילות של ארגוני הטרור בתוך שטח בנוי ובריכוזי אוכלוסייה אזרחית. "היו לנו אזורים שבהם זיהינו כוונה לפגוע בכוחותינו. איתרנו אמצעי לחימה והיו לנו הישגים גם בתחום המנהרות", היא נזכרת. "ההישגים שלנו הצילו חיים. בסוף אתה גם אמור להגיד אם מה שאתה רואה אמיתי. איך נראית מנהרה מלמעלה? זה עולם חזותי שבו אתה יכול להצליב את מה שאתה מפענח בתצלום האווירי עם סרטון שצולם מהקרקע. יש עוד הרבה אתגרים - מי משתמש בנכס? יש כל כך הרבה ארגונים שפועלים בעזה".

חלונות ההזדמנויות הצטמצמו מחודשים - לדקות

בשנת 1973, האתגרים שעמדו בפני מפענחים נראו אחרת לחלוטין, אמצעי האיסוף היו דלים יותר ואיכותם הייתה ירודה. הם היו נדרשים, בין היתר, לאתר גדודי טנקים של הצבא המצרי ברחבי סיני, לספור 42 טנקים, לקבוע באיזה סוג מדובר, למקד את המפקדים במספר הגדוד ולאחר מכן, אם המפענח היה חד מספיק להבין שחסרים בו טנקים, לבחון שוב ושוב את התצלומים ולחשוף, לבסוף, היכן הם אורבים.

כיום עומדים לרשות המפענח תוכנות מתקדמות, טכנולוגיה חדישה וחדה הרבה יותר של אמצעי צילום וחומרי גלם מדויקים, והאתגרים השתנו כמעט לחלוטין. כמה ארגוני ג'יהאד קמים בכל פעם בתא שטח אחד, מתחלפים ומשתנים, מרבית פעילותם בריכוזי אוכלוסייה ובמבנים – הרחק מעין המודיעין שיכולה לתעד אותם. מול כל המכשולים שהם מציבים, נדרשת חדות ויצירתיות חריגה כדי לאתר מודיעין רלוונטי.

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
"מנסים להבין איזה מידע על הארגון הוא לוחמה פסיכולוגית". דאעש בסוריה, 2014/רויטרס

פעילותם, שנעשית בחלק מועט מהזמן במרחבים פתוחים ובשאר הזמן באזורים בנויים סמוך לאוכלוסייה, מעצימה את האתגר. דפוסי הפעולה שלהם לא קבועים וחלקם פועלים חלק מהזמן במנהרות ובמבנים, הרחק מעין שיכולה לתעד אותם. הקושי הוא עצום ולכן נדרשת חדות ויצירתיות חריגה לאתר מודיעין רלוונטי. כמו כן, בשונה מאיתור גדודי טנקים בלב סיני – שיכולים להישאר במקומם גם חודשים – המטרות היום ניידות וחלון הזמן לתקוף אותן מסתכם לעתים בימים, לעתים בשעות – ולפעמים אך בדקות.

מפקד פיקוד הצפון דאז, אלוף יאיר גולן שהפך לסגן הרמטכ"ל, הורה לקצר את מתן דרגת הסרן ל-מ' לאור הצטיינותה, ובספטמבר 2014 היא קודמה לתפקיד הרביעי בחיל: עוזרת לראש המדור האחראי על חקר הג'יהאד העולמי. התמורות השונות בסוריה והאיום הניבט ממנה על גבולה הצפוני של מדינת ישראל, חייבו נקיטת פעולות משמעותיות יותר, גם בתחום המודיעין. כך, מצאה את עצמה מ' אחרי זמן קצר בתפקיד החמישי שלה, ראש מדור ג'יהאד עולמי, ראש בראש עם דאעש.

"יש הרבה מידע בחוץ על דעאש. כל העולם מתעניין בפעילות של הארגון", סיפרה. "יש גם לא מעט מידע בכלי התקשורת הזרים, אבל אנחנו צריכים להבין איזה מידע הוא אמת, וכמה ממנו הוא לוחמה פסיכולוגית. זה אחד מהאתגרים. להבין איך האויב החדש הזה פועל ומה הם הדפוסים שלו. קשה מאוד לאפיין אותו. מה שכן, דרכו ניתן ללמוד גם על ארגונים אחרים", הוסיפה סרן מ', שחיה את חיי מפקדי הארגון האכזרי ופעילות לוחמיו בגזרות השונות.

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, במסר מאיים לישראל: "לא תהיה לכם שלווה בפלסטין". צילום מסך
ישראל על הכוונת. אל-בגדאדי מנהיג דאעש/צילום מסך
"דאעש עדיין חדש לנו, למרות הזמן שעבר. לא נתקלנו בו, לא היו לנו קרבות איתו כדי שנוכל ללמוד עליו ולהבין כיצד הוא יפעל. עדיין יש סביבו שאלות גדולות"

"דעאש הוא אויב מסוג אחר לגמרי. הוא מאוד רדיקלי, לא פוחד בכלל. קם בכל בוקר ומוכן למות למען החזון שלו. החזון המשיחי, יש להדגיש. הוא עדיין חדש לנו, למרות הזמן שעבר. לא נתקלנו בו - לא היו לנו קרבות איתו כדי שנוכל ללמוד עליו ולהבין כיצד הוא יפעל. אנחנו מתמקדים בו, אבל עדיין יש סביבו שאלות גדולות. תוך כדי התהליך, המדור צריך לספק התרעה כשדעאש יאיים על מדינת ישראל".

לקראת סוף שנת 2015 איים לוחם דאעש בעברית על ישראל בסרטון שהופץ באיטנרנט. מאוחר יותר, יטענו גורמים בכירים במערכת הביטחון שככל הנראה מדובר בערבי ישראלי ממזרח ירושלים שעזב את ישראל והצטרף לשורות "המדינה האסאלמית" יחד עם יותר ממאה ערבים ישראלים, שמרביתם טסו לטורקיה וחצו את הגבול לסוריה. בתחילת השנה, פרסם דעאש קלטת שמע שבה נשמע מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדדי, מודיע על כוונת הארגון להוציא לפועל פיגועים נגד ישראל. "ישראל היא הבאה בתור", חתם את האיום הברור.

כפר סעיר, ליד חברון. 6 במרץ 2016. יותם רונן
"יהיו הרבה לילות ללא שינה". כפר סעיר שליד חברון/יותם רונן

ביום העצמאות היא תיבחר למצטיינת רמטכ"ל, אך הפרס האמיתי על פעילותה הענפה הוא המינוי לתפקיד הבא: קצינת המודיעין של החטיבה המרחבית והמורכבת ביותר בימים האלה בגזרת יהודה ושומרון, חטיבת חברון. לראשונה מאז הקמת החטיבה תמונה קצינה לתפקיד זה. בעיר יצאו לפועל יותר מ-30 פיגועי קירה ופיגועים מורכבים נוספים מאז שפרץ גל הטרור בחודש אוקטובר.

"מדובר בשינוי מאוד משמעותי מהתפקידים שעשיתי עד היום", אמרה סרן מ' בהתרגשות. "השוני העיקרי הוא הקרבה להתרחשות. האירועים הם מימינך ומשמאלך - זה יהיה מאתגר לחיות את הפיגועים יום אחרי יום, למנוע ולסכל אותם, ואני מניחה שיהיו גם הרבה לילות ללא שינה", הסבירה. "הדומה הוא שגם בתפקיד הזה אצטרך לחקור ארגוני טרור שיש להם אידאולוגיה קיצונית, כמעט כמו זו של דעאש".

בתום התפקיד, אמורה הקצינה לצאת ללימודים ולאחר מכן לנסות ולהגשים חלום: להתמנות לראשונה בצה"ל לקצינת מודיעין אוגדתית. על הרעיון ללמוד רפואה כמו אמה, היא כבר צוחקת. "אימא? היא מזמן אמרה לי שהיא הייתה מתחלפת איתי, זה ברור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully