וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי קונגרס בכירים לאובמה: אל תתמוך במהלכים הפלסטיניים באו"ם

13.4.2016 / 16:16

לפני שהפלסטינים מחליטים להעלות הצעה במועצת הביטחון להכריז על ההתנחלויות כבלתי-חוקיות, קוראים ראשי ועדות רפובליקנים ונציגים דמוקרטים לנשיא ארצות הברית להיזהר מ"לחרוג מתפקיד המתווך"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קבוצה של חברי קונגרס בכירים בארצות הברית העבירה השבוע מכתב לנשיא ברק אובמה, ובו הם מזהירים אותו מפני תמיכה במהלכים הפלסטיניים במועצת הביטחון של האו"ם. המכתב מגיע על רקע כוונתם של הפלסטינים להעלות להצבעה בעוד כשבוע וחצי הצעת החלטה שתכריז כי ההתנחלויות בלתי-חוקיות. היכולת של הצעה זו לעבור תלויה באופן בלעדי בשאלה כיצד תצביע ארצות הברית.

על המכתב חתומים שלושה ראשי ועדות בקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית ושלושה נציגים דמוקרטים בכירים באותן ועדות. הם פותחים את מכתבם לאובמה בהבנה: "אנו שותפים לתסכול שלך מהיעדר התקדמות משמעותית להסכם שלום ישראלי-פלסטיני, ושותפים למחויבות לפתרון שתי המדינות לשני עמים - מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ומדינה פלסטינית המתקיימות זו לצד זו בביטחון ובשלום".

לקריאה נוספת:
הפלסטינים דנים עם ארצות ערב בהצעת החלטה לאו"ם נגד התנחלויות
אישה ראשונה בתפקיד? נפתח המרוץ למעמד הדיפלומט מספר 1 בעולם

הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על סנקציות חדשות נגד קוריאה הצפונית, 2 במרץ 2016. רויטרס
תלוי בארה"ב. הצבעה על סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון, בחודש שעבר/רויטרס

עם זאת, כותבים חברי הקונגרס, אין להכתיב לישראלים ולפלסטינים את הדרך להסכם. "רק הצדדים עצמם יכולים להסכים על סיום הסכסוך ביניהם דרך הסכם שלום שיגיע במשא ומתן. ארצות הברית מחויבת לשאת בתפקיד המתווך במשא ומתן זה", נכתב. מכאן עוברים חברי הקונגרס לתאר את תפקיד המתווך כפי שהם מבינים אותו, כולל הסעיף החשוב הבא: "התנגדות לניסיונות מזיקים לכפות פתרון על מי מהצדדים", וגם "התנגדות למהלכים של הפלסטינים לקבל הכרה בפורומים בינלאומיים" ולא במסגרת המשא ומתן.

מחויבות נוספת שחברי הקונגרס מציינים היא "נכונות להתנגד, ואם צריך גם להטיל וטו על החלטות חד-צדדיות במועצת הביטחון של האו"ם". בהקשר זה, הם כתבו כי "בשל התמיכה החזקה שלנו בעקרונות הללו, אנחנו מודאגים מאוד מדיווחים לפיהם יוזמות חד-צדדיות עשויות לעלות בחודשים הקרובים במועצת הביטחון. מעשים כאלה מסכנים את האפשרות לחזור למשא ומתן ישיר בין הצדדים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
התנחלות בית חורון, יולי 2012. נמרוד סונדרס
הצעת החלטה שקוראת להכריז על ההתנחלויות בלתי-חוקיות. בית חורון, 2012/נמרוד סונדרס

לסיכום, כותבים ששת חברי הקונגרס הבכירים לנשיא אובמה, "אנחנו מפצירים בך להמשיך להתעקש שרק דרך שולחן המשא ומתן - ולא דרך האו"ם - יוכלו הצדדים לפתור את המחלוקות המורכבות שלהם. ההתנגדות העקבית שלך להחלטות חד-צדדיות עודנה קריטית. אנו מוכנים לסייע לך בעניין זה ומצפים לתשובתך". המכתב נשלח לנשיא אובמה ב-8 באפריל השנה.

בישראל חוששים

ביום חמישי שעבר, 7 באפריל, דווח בוואלה! NEWS כי הפלסטינים שוקלים להעלות בהמשך החודש הצעת החלטה במועצת הביטחון שתכריז על ההתנחלויות כבלתי-חוקיות. אם הדבר אכן יקרה, הפלסטינים צפויים לעשות זאת לקראת סוף השבוע הבא, אז מגיע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לביקור במטה האו"ם לרגל חתימת הסכם האקלים הבינלאומי. טרם ידוע איזו מבין 15 חברות מועצת הביטחון תעלה את ההצעה עבור הפלסטינים. המועמדות המובילות הן ונצואלה, מצרים וניו-זילנד.

הצעה דומה עלתה להצבעה בשנת 2011. היא עברה במועצת הביטחון ברוב מוחץ של 14 לעומת אחת, אולם ארצות הברית הטילה עליה וטו. הנשיא אובמה אמר אז כי הטלת הווטו נועדה להעביר מסר שפתרון הסכסוך יגיע בדרכי משא ומתן ולא בהחלטות בינלאומיות מסוג זה. אלא שבינתיים עברו חמש שנים, והמשא ומתן לא יצר שום התקדמות לעבר פתרון. לפני הבחירות האחרונות בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הצהיר בפומבי שהוא לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית. לאור מצב זה, בישראל חוששים שהפעם הממשל האמריקני יבחר להימנע בהצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully