וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמת ישראל להעברת האיים בים סוף: מחווה למצרים וקריצה לסעודיה

12.4.2016 / 6:30

ישראל עודכנה מראש על המגעים בין קהיר לריאד על העברת האיים שבפתח מפרץ עקבה לידי הממלכה הסעודית. ההסבר לחוסר ההתנגדות של ישראל טמון בעיקר ברצון לחיזוק הקשר עם מצרים. ואולם, ייתכן שגם היחסים החשאיים עם ריאד היוו שיקול בקרב הבכירים בירושלים

צילום: רויטרס

ההודעה של מצרים וערב הסעודית על השלמת המשא ומתן ביניהן להעברת שני איים בים סוף משליטת קהיר לידי הממלכה הסעודית לא הפתיעה את ישראל. על פי דיווחים בעיתונות המצרית, המהלך נעשה באישורה של ישראל, שכן העברת האיים בין המדינות מהווה שינוי בתנאי הסכם השלום הישראלי-מצרי משנת 1979.

אמש (שני) אישר גורם ישראלי כי ישראל קיבלה מראש עדכון מסודר על המגעים בין מצרים לערב הסעודית בנושא העברת שני האיים, טיראן וסנפיר, הנמצאים בפתח מפרץ עקבה ומאפשרים שליטה על התנועה הימית באזור. לפי הגורם, "לא גילינו על זה דרך התקשורת". ישראל הבהירה בערוצים המקובלים כי כל עוד לא ישתנו הסדרי השיט באזור, אין לה התנגדות למהלך. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף עדכן את הקבינט המדיני-ביטחוני בעניין.

לישראל וסעודיה אין יחסים דיפלומטיים רשמיים, אולם בעשור האחרון חלה התקרבות שקטה בין המדינות על רקע התנגדותן המשותפת לתכנית הגרעין האיראנית. ערב הסעודית הציעה בשנת 2002 הצעה היסטורית לשלום כולל בין ישראל לכל מדינות ערב, לאחר שתקום מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. בהקשר של העברת האיים, האינטרס המרכזי של ישראל באי-התנגדות למהלך נוגע אמנם ליחסים עם מצרים, אבל בהחלט ייתכן שבין השיקולים שהובילו את ישראל להפגין גמישות בנושא, היו גם היחסים הסודיים והחשאיים עם ריאד.

עוד בוואלה! NEWS:
המלך סלמאן הכריז: נקים גשר בין מצרים לערב הסעודית
משבר דיפלומטי: איטליה החזירה השגריר ממצרים בשל רצח הסטודנט
שנה לאחר ההתערבות הסעודית: הסכם ראשוני להפסקת אש בתימן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העברת האיים בים האדום לידי סעודיה לא תהיה הפעם הראשונה שישראל מפגינה גמישות ביחסיה עם מצרים, בהתאם לנסיבות הביטחוניות והמדיניות באזור שהשתנו מאז מועד החתימה על ההסכם. מאז החלו ארגונים קיצוניים לפעול בחצי האי סיני, אפשרה ישראל למצרים להכניס כוחות צבא בהיקף נרחב לאזור, כחלק מהמאבק בארגון דאעש כמו גם בהברחות הנשק לרצועת עזה. זאת אף שהסכם השלום בין המדינות הגדיר את סיני כשטח מפורז.

בהקשר של העברת האיים, הגמישות הישראלית נועדה לאפשר למצרים לקדם את יחסיה עם סעודיה, שהפכה לאחת מבעלות הברית החשובות ביותר של מצרים בעולם הערבי מאז עלייתו של הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי לשלטון במדינה בשנת 2013. הסעודים שמחו לראות את הצבא המצרי מדיח את האחים המוסלמים מהשלטון, שכן תנועת האחים המוסלמים המהפכנית מאיימת גם על שלטונה של משפחת המלוכה הסעודית. כאשר ארצות הברית, האיחוד האירופי, טורקיה וגורמים נוספים הביעו מחאה על ההפיכה במצרים, ואף קיצצו תקציבי סיוע ושיתופי פעולה כלכליים עם המדינה, הייתה זו דווקא ערב הסעודית - לצד איחוד האמירויות - שהגבירה משמעותית את הזרמת הכספים שלה לכלכלה המצרית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא מצרים א-סיסי ומלך סעודיה סלמאן נפגשו בקהיר, מצרים. 7 באפריל 2016. רויטרס
א-סיסי והמלך סלמאן בפגישתם השבוע במצרים/רויטרס

התמיכה הסעודית במצרים הסתכמה עד כה במיליארדי דולרים, ופרשנים רבים בעולם הערבי תיארו את ההסכם בין שתי המדינות על העברת האיים לשליטת סעודיה כתגמול מצרי על תמיכה זו. אין זה מקרי שההודעה בנושא יצאה תוך כדי ביקורו של סלמאן מלך סעודיה בקהיר.

האיים טיראן וסנפיר היו תחת שלטון סעודיה עד לשנת 1950, אולם אז החליטו הסעודים להעביר אותם למצרים, בין השאר על רקע חשש שישראל תנסה לכבוש אותם כדי להבטיח גישה בטוחה לספינות לאילת. ישראל אכן כבשה את האיים פעמיים - פעם אחת במבצע סיני ב-1956, ופעם נוספת במלחמת ששת הימים ב-1967. בשתי הפעמים, השליטה הישראלית באיים הייתה זמנית בלבד, והסתיימה בהעברתם חזרה לידי מצרים.

מלבד העברת האיים, מצרים וסעודיה הסכימו גם על מהלך גרנדיוזי של הקמת גשר שיחבר בין המדינות. אורכו יהיה 50 קילומטרים והוא יאפשר תנועת מכוניות מסעודיה למצרים מעל ים סוף. גם הקמת הגשר, בדומה להעברת שני האיים, הובאה לידיעת ישראל עוד לפני הפרסום בנושא בעיתונות המצרית בסוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully