וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכין את הקרקע: הרפובליקני הבכיר הממתין לנפילת טראמפ הגיע לישראל

4.4.2016 / 19:19

יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, שהגיע לביקור רשמי בישראל, מוסיף להכחיש כי יוביל את המפלגה בבחירות לנשיאות אם זאת תצליח לעצור את המיליארדר. עם זאת, תמונה עם נתניהו בטח לא תזיק לסיכוייו אם ישנה את דעתו

פול ראיין יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית מבקר בכנסת. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
צעיר וכריזמטי. פול ראיין/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, פול ראיין, נחת אתמול (ראשון) לביקור רשמי בישראל. העיתונאים האמריקנים והישראלים שפגשו בירושלים את ראיין, בן 46, שאלו אותו אם הוא מתכנן לנצל את הכאוס המוחלט במפלגה הרפובליקנית השנה כדי להפוך בעוד כמה חודשים למועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית. ראיין השיב שאין לו כל כוונה כזו, אבל מעטים בלבד מאמינים לו.

ראיין הגיע לישראל מתוקף תפקידו כיו"ר בית הנבחרים, שאליו נכנס לפני כחצי שנה, בעקבות התפטרותו של קודמו ג'ון ביינר, האיש שהזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לשאת את הנאום השנוי במחלוקת שנשא בקונגרס האמריקני. ביינר נאלץ להתפטר עקב גל המחאה הפופוליסטית השוטף את המפלגה הרפובליקנית – הוא נתפס כנציג האולטימטיבי של "הממסד הרפובליקני", השנוא על פעילי המפלגה.

מאז כניסתו לתפקיד, ראיין עסוק בעיקר במאבקים נגד הבית הלבן והדמוקרטים בנושאי תקציב. עם זאת, על רקע המהומה המתרחשת בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית, יש מי שמייעדים לו תכניות גדולות יותר. בשבועות האחרונים גוברים הקולות מטעם הממסד הרפובליקני המבקשים להפוך את ראיין ל"מועמד של פשרה" שיציל את המפלגה מהמועמד המוביל בסקרים דונלד טראמפ.

עוד על המרוץ הרפובליקני:
טראמפ מתנצל: פרסום התמונה המביכה של אשתו של קרוז הייתה טעות
"הזדמנות לעצור את טראמפ": רוביו פרש – אך דורש את הצירים שלו
קרב הבוץ הרפובליקני מתחמם: "טד קרוז ניהל רומן עם חמש נשים"

פול ראיין יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית מבקר בכנסת. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
ראיין בביקור בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

ההיגיון מאחורי הרעיון הזה קשור לעובדה שבוועידת המפלגה הרפובליקנית שתיערך בקיץ, שום מועמד – כולל טראמפ – לא צפוי לקבל את מספר צירי הוועידה הדרושים כדי להיות מועמד המפלגה. מספר המפתח הוא 1,237 צירים. לטראמפ יש כרגע כ-740, ולשני המועמדים הנוספים שנותרו בתמונה - טד קרוז וג'ון קייסיק – יש הרבה פחות. כדי להגיע למספר הקסם, על טראמפ לקבל כמעט 60% מצירי הוועידה במדינות שטרם הצביעו, מה שנראה כרף גבוה מאוד עבור מועמד שרוב גורף של הרפבוליקנים בארצות הברית פשוט לא מסוגלים להצביע עבורו.

ראיין יהיה "האביר על הסוס הלבן" של הבכירים הרפובליקנים?

במצב שבו הוועידה הרפובליקנית תתכנס מבלי שלאחד המועמדים יש את מספר הצירים הדרוש לניצחון, צפויה להתחולל מהומה פוליטית שכמוה לא נראתה בארצות הברית זה עשרות שנים. צירי הוועידה, אנשים המייצגים את המדינות השונות בארצות הברית, יהיו מחויבים להצביע למועמד שניצח במדינה שלהם – ברוב המדינות מדובר בטראמפ – אך ורק בסיבוב ההצבעה הראשון. אם הסיבוב הזה יסתיים בלי שטראמפ יקבל די צירים – החוקים משתנים, ורוב צירי הוועידה יכולים להצביע כאוות נפשם.

תסריט החלומות של הממסד הרפובליקני, המתעב את טראמפ, הוא שברגע שזה יקרה יצביעו הצירים לא עבור טראמפ, וגם לא עבור המועמד שנמצא כרגע במקום השני, טד קרוז הקיצוני והארכי-שמרן, אלא עבור מועמד ממסדי ומתון יותר. בהקשר הזה, השם שעולה פעם אחר פעם בדיווחים ובשמועות בוושינגטון הוא שמו של פול ראיין – צעיר, כריזמטי, מוכר יחסית לציבור האמריקני ומייצג מדינת מפתח בבחירות הכלליות, ויסקונסין.

ראיין עצמו מכחיש שיש לו כוונה לשתף פעולה עם תסריט שכזה, אבל זה לא מפריע לבכירי הממסד הרפובליקני להמשיך ולפנטז על כך שהוא ישתחל לעמדת המועמד הרפובליקני ברגע האחרון ויציל את המפלגה מקריסה. הסקרים לקראת הבחירות הכלליות מראים שאם המועמד הרפובליקני יהיה טראמפ, ניצחונה של הילרי קלינטון כמעט מובטח. טראמפ כל כך לא פופולארי בקרב נשים, היספאנים ושחורים, שסיכוייו לנצח כמעט אפסיים. גם טד קרוז הקיצוני לא נראה כמועמד מבטיח, במדינה ששיעור הדתיים בה הולך ויורד משנה לשנה. ראיין הוא "האביר על הסוס הלבן" של הבכירים הרפובליקנים.

עימות הסגנים: ביידן השיב את הכבוד של אובמה. רויטרס
Malarkey. ביידן וראיין בעימות הסגן נשיאותי ב-2012/רויטרס

על רקע כל אלה הגיע ראיין לביקור בישראל. הגעתו לארץ מזכירה את הביקור שערך פה בחודש שעבר סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. בדומה לראיין, גם ביידן מוזכר כמועמד אפשרי להצלת המפלגה הדמוקרטית, בתסריט שבו יתברר כי החקירות נגד הילרי קלינטון בנושא שרת הדואר האלקטרוני שלה ימנעו ממנה לרוץ לנשיאות. זה לא נראה כמו תסריט סביר במיוחד, אבל האפשרות קיימת. זו הסיבה שביידן כיכב לאחרונה בטקס האוסקר, ערך ביקור מתוקשר ופוטוגני במיוחד בישראל – כולל טיול עם המשפחה בעיר העתיקה – וצפוי להמשיך לקבל משימות בולטות ומחמיאות מהבית הלבן בחודשים הקרובים.

ביקורו של ראיין בישראל נעשה על רקע דומה. ראש הממשלה בנימין נתניהו זוכה להערצה בקרב המצביעים הרפובליקנים, ולכן תמונה של לחיצת יד חמה ואוהדת בלשכתו היא מצרך מבוקש עבור פוליטיקאים ימנים בארצות הברית. ראיין הולך להשיג את מבוקשו. אם בעוד כמה חודשים תביא אותו הדרמה הפוליטית ההפכפכה של 2016 לעמדת המועמד הרפובליקני לנשיאות, סביר להניח שהתמונה הזו תככב בקמפיין הבחירות שלו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ביקור על רקע דומה. ביידן עם נתניהו בעת ביקורו בישראל בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראיין כבר הספיק לטעום בקריירה שלו את טעמו של קמפיין לנשיאות. בשנת 2012 בחר בו מיט רומני לתפקיד המועמד שלו לסגן הנשיא. רגע השיא של ראיין באותו קמפיין היה העימות הטלוויזיוני הסגן-נשיאותי, שנערך בינו לבין ג'ו ביידן. פער הגילאים ביניהם – כמעט 30 שנה – בלט לכל אורך העימות. ביידן דאג להחמיא לראיין הצעיר, אבל גם להעמיד אותו על מקומו כצעיר שעדיין לא למד את מה שהוא עצמו כבר הספיק לשכוח.

זה היה נכון במיוחד בהקשר הישראלי. במהלך העימות ניסה ראיין לתקוף את ממשל אובמה על יחסו לישראל, בהתאם לקו הכללי של הקמפיין של רומני בנושא. ביידן, המכיר את נתניהו משנות ה-80 ונחשב לאחד הפוליטיקאים הכי פרו-ישראלים באמריקה, לא נשאר חייב. "ביבי נתניהו חבר שלי זה 39 שנים!", הוא הרעים בקולו על ראיין. "הנשיא דיבר ונפגש עם נתניהו יותר מעם כל אחד אחר. אני הייתי על הקו בשיחה ביניהם לא מזמן שנמשכה יותר משעה. זה פשוט קשקוש".

ביידן חתם את דבריו עם המילה Malarkey, שמשמעותה "שטויות" ומזוהה עם הקהילה האירית באמריקה. ראיין, שגם הוא בעל שורשים איריים, איבד את הריכוז, ובמקום להכות בחזרה את ביידן בנושא ישראל, החל לצחוק. אם התסריט הבלתי-סביר בעליל יתרחש, והוא ימצא את עצמו פעם נוספת מתווכח עם ביידן על ישראל מול עשרות מיליוני צופים, הפעם הוא כבר יגיע מוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully