וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד תוקפת את בג"ץ: "שופטים מפעילים סמכויות ללא אחריות"

4.4.2016 / 10:55

שרת המשפטים מתחה ביקורת חריפה על מערכת המשפט מיד לאחר דבריה של נשיאת העליון בכנס לשכת עורכי הדין: "הפסיקה עלולה לעלות מאות מיליארדים. שלא יתפסו אותנו כארץ אוכלת משקיעיה". נאור: "מצפה מהלשכה להתנגד לכל ניסיון לפגוע בה". על זדורוב: "פרסומים סנסציוניים"

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

כנס לשכת עורכי הדין באילת נפתח היום (שני) בנוכחות פוליטיקאים ומשפטנים בכירים. בין היתר, ישאו דברים שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, מבקר המדינה יוסף שפירא, הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף שרון אפק ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג.

נאור פתחה ורמזה לסערה בימים האחרונים סביב פרשת רצח תאיר ראדה והטלת הספק בקרב הציבור בהרשעת רומן זדורוב. "אנו עדים לפרסומים סנסציוניים שמתיימרים לדעת את האמת גם כשאין להשערות יסוד עובדתי של ממש", אמרה. "אני חוזרת ואומרת: אין ספק כי לעיתים נופלות טעויות בקביעת העובדות בהליך השיפוטי בית המשפט, מכירים בכך ופועלים לחשיפת הטעויות. לעיתים תחקירים עיתונאיים מניעים את גלגלי החקירה המשטרתית". ואולם, הוסיפה: "לכן, גם חשיפה בדיעבד לאחר שהתסיים המשפט, לגיטימית ותורמת למשפט צדק, אך יש הבדל בין תקשורת חוקרת אמיתית או יצירת כותרות דרמטיות שנשארות בגדר כותרות ומציירות צבע במקום תשתית ראייתית אינן תורמות".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
עקב הסרת הפיקוח מהתביעה המשטרתית: הפרקליטים לא יתייצבו בבתי המשפט
כאב הראש של מערכת המשפט: העתירה שתאלץ את שקד ומנדלבליט לשכור עו"ד
פרקליטים עתרו לבג"ץ: לא לפרסם דוח העוסק בתיקים רגישים

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
"יש הבדל בין עיתונות חוקרת ליצירת כותרות דרמטיות". נאור/נועם מושקוביץ

עוד רמזה בדבריה למתקפות האחרונות נגד מערכת המשפט, ובהן ההתגדות בקואליציה להכרעת בג"ץ בגז שפסל את סעיף היציבות. "אני מצפה מהלשכה ומחבריה להתנגד לכל ניסיון לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה, במערכת המשפט, בבית המשפט העליון ובסמכויותיו ובוועדה לבחירת שופטים", אמרה.

מיד אחרי הדברים של נאור עלתה לנאום השרה שקד, וטענה כי מחובתה לבקר את פסיקת בג"ץ הגז: "כשרת משפטים, חובה לבקר פסיקה שהכיוון העקרוני שבו היא צועדת שגוי לטעמי". "משמעות הפסיקה, שביטלה דה פקטו את המתווה, עלולה להתגלות ככזו שעלתה לנו מילארדים. מקווה שלא נהפוך לארץ אוכלת משקיעיה".

לאחר מכן, אמרה כי לא בית המשפט אמור היה להכריע בסוגיה הזו, כי אם הממשלה לבדה. "חמורה בעיני התוצאה שבתיק עם משמעות כלכלית גדולה כל כך לתושבי ישראל, שוב הפך בית המשפט למקום שבו מתבררות שאלות כלכליות פוליטיות", אמרה. זו לא שאלה שהיתה אמורה להיות מוכרעת באולם בית המשפט העליון, אלא בקלפיות".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"חובה עליי לבקר פסיקה שהכיוון העקרוני שבו היא צועדת שגוי לטעמי". שקד/ראובן קסטרו

שקד טענה כי סעיף היציבות שפסל בג"ץ סיפר הטבות אחרות במסגרת המתווה וכי לבית המשפט אין את האחריות לפתוח את כולו. "תמורת פסקת היציבות קיבלנו הטבות אחרות. אפשר רק להניח שביטול פסקת היציבות תגרור פתיחה של כלל ההסכם. משמעות הדבר שבית המשפט לא יתערב בסעיף ספציפי, הוא מבקש להיות מעורב בחתימת ההסכם כולו", אמרה. "גוף שיפוטי שלא נושא באחריות למילוי הארנק בשטרות כסף, יכול במובן מסוים לרוקן אותו. שוב אנו נתקלים בתופעה של הפעלת סמכות ללא אחריות".

השרה השוותה בין אישור המתווה לבין הסכמי אוסלו. "מדוע, לפי אותה הגישה, לא נשללה זכותה של הממשלה לחתום על הסכמי אוסלו והסכמים אחרים שגם הם כבלו את ידיה של הממשלה?", תמהה. "המשמעות של הישענות על חקיקה שיפוטית היא בלתי צפויה. פסיקה כגון זו, מהשבוע שעבר משמשמת עבורי מצפן, עוזרת לי להבין עד כמה חשוב ששופטי בית המשפט העליון יהיו אלה שישמרו על יוקרתו ויושרתו, ולא יעסקו בענייני מדיניות".

לבסוף, אמרה: "לאותם התחומים הפוליטיים שההכרעות בהם מתקבלות בכנסת ובממשלה ושאין בהם כל הצדקה להתערבותו של בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק קרא 'חורים שחורים'. אני לעומתו קוראת להם 'מרחבי משילות'. כאן בדיוק באה לידי ביטוי יכולתה של הממשלה למשול ושל הכנסת לחוקק חוקים בשל העם שבחר בנציגיו".

בעקבות דבריה של שקד, קראה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) לפטר אותה מהממשלה. "השתלחותה של שקד בעליון היא אלימה ומסוכנת. שקד מנסה לחסל את עצמאותה של מערכת המשפט, להפחיד את השופטים ולאיים עליהם. זוהי התנהלות אומללה של מי שאמורה לחזק את בית המשפט העליון בישראל, שהוא מהטובים בעולם", אמרה. "במקום לברך על היותו של העליון עצמאי ונטול פניות, היא מנסה בכל כוחה להחליש את מעמדו".

עוד הוסיפה יחימוביץ', כי "למרבה השמחה, הציבור בישראל נותן אמון בבית המשפט העליון ומעניק לו, בכל פעם שהדבר נבדק, ציונים גבוהים מאוד, למרות ההשתלחויות נגדו. לא כך הדבר באשר למערכת הפוליטית שמעמדה הולך ומידרדר, במידה רבה בשל התנהגות חסרת אחריות של שרים בממשלה. עצמאות מערכת המשפט היא כלל יסוד בדמוקרטיה, ואם הפגיעה במערכת תימשך, נתניהו כבר לא יוכל להתפאר בכך שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

שלי יחימוביץ' בכנס המזון 15.6.2015. ניב אהרונסון
"השתלחותה של שקד אלימה ומסוכנת". יחימוביץ'/ניב אהרונסון

בתגובה לדברים, אמרה שקד: "צר לי שמי שמדבררת מעל כל במה את הצורך בחופש הביטוי נוטה להגבילו כשזה מגיע לדברים שאינם מוסכמים עליה ואינם נעימים לאוזניה. אמרתי בפתח דבריי כי בעיניי גם המחלוקת העמוקה ביותר עשויה להוות כלי חשוב בקידום השיח הציבורי ובאתגור המחשבה הכללית. המשכתי בדוגמה החשובה והרלוונטית של פיסקת היציבות במתווה הגז על ידי בג"ץ משום שבעיניי הפסיקה שגויה. כשם שמכבדים את הפסיקה, ניתן גם לבקרה.

"ח"כ יחימוביץ חוצה את הגבול; קריאה לפיטוריו של שר בישראל לאור כך שהוא עושה את תפקידו נאמנה, לאור כך שהוא מביע בקול רם את הערכים שלשמם נבחר היא אבסורד. היא היא ההתנהגות המשתלחת והמסוכנת שיש להיזהר ממנה. היא היא הינסיון האמיתי לחיסולים פוליטיים ריקים מתוכן, ניסיון להלך אימים על נבחר ציבור בשל דעותיו".

חבר הכנסת יצחק הרצוג והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת. לדורון הרמן, חדשות 10, מערכת וואלה! NEWS
מנדלבליט והרצוג בארוחת הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, לדורון הרמן, חדשות 10

חרף הבדיקה המשטרתית שמתנהלת נגד יו"ר האופוזיציה הרצוג, הוא הגיע למקום. עורכי הדין שהיו בכנס סיפרו כי הניחו שיבטל את השתתפותו לאור ההליך, שבו נבדקת כשירותן של תרומות שקיבל במהלך הפריימריז למפלגת העבודה בשנת 2013. הרצוג טס בטיסה עם מנדלבליט - שיהיה זה שיכריע אם לסגור את התיק נגדו או לעבור לחקירה פלילית. כאשר הגיעו השניים לאילת, אף שוחחו במהלך ארוחת הבוקר.

(עדכון ראשון: 10:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully