וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטים עתרו לבג"ץ: לא לפרסם דוח העוסק בתיקים רגישים

31.3.2016 / 17:20

11 פרקליטים עתרו נגד שרת המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ונציבת הביקורת על הפרקליטות, בטענה כי הדוח שצפוי להתפרסם בשבוע הבא ועוסק גם במכון לרפואה משפטית, עלול לפגוע בשמם הטוב. בשתיים מהפרשות עולה כי ייתכן שיש הפרה של חוקי לשכת עורכי הדין

המכון לרפואה משפטית, אבו כביר, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
לטענת הפרקליטים, הדוח יפגע בשמם הטוב. המכון לרפואה משפטית/ראובן קסטרו

11 פרקליטים הגישו אחר הצהריים (חמישי) עתירה לבג"ץ ובה ביקשו להטיל צו על תנאי ובקשה דחופה למתן צו ביניים נגד פרסום דוח ביקורת, שעוסק במכון לרפואה משפטית ונוגע לפרקליטות. העתירה הוגשה נגד שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונציבת הביקורת על מערך התביעה הילה גרסטל. לדברי הפרקליטים, הדוח יפגע בשמם הטוב כפרקליטים בשירות המדינה, "העושים לילות כימים בייצוג המדינה בערכאות השונות".

בעתירה הם מתבססים על המתווה שקבעה השרה, ולפיו הביקורת אמורה לפעול בצורה שאינה פרטנית אלא מערכתית. לטענתם, הדוח מאגד בדיקות של תיקים מסוימים ומתמקד בהתנהלותם של פרקליטים ספציפיים, בניגוד למנגנון שנקבע על ידי שרת המשפטים. שניים מהפרקליטים העותרים שהביקורת דנה בעניינם, מכהנים היום כשופטים. אמנם אין אזכור בדוח לשמות הפרקליטים אך לטענתם מספרי התיקים ונסיבותיהם מאפשרים את זיהויים. עוד הם מלינים כי בניגוד למקובל, טיוטת הדוח לא נמסרה לפרקליטים עצמם לתגובה אלא רק לפרקליט המדינה שי ניצן. רק חלקים קטנים ממנה נמסרו להם, לאחר התערבות.

עוד בוואלה! NEWS:
הרצוג על בדיקת השחיתות: "מי שעומד מאחוריה - יקבל בעיטה פוליטית"
החייל שירה במחבל בחברון חשוד בהריגה ולא ברצח: "היה צריך למות"
נדבה משמיים: רב הורה לחלק כסף בהלווייתו - אלפים הגיעו לקבל מעטפות

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
מתבססים בעתירה על המתווה שקבעה שקד עצמה/ראובן קסטרו

בדוח ייבחנו כמה פרשות שנמתחה בהן ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות. בין היתר, מדובר בפרשת ניסים חדד שהורשע באונס של תינוק בן שנה. ההגנה טוענת כי הוסתרו ממנה חומרים וכי בדוח המכון לרפואה משפטית נוספו דברים מאוחרים ששימשו את התביעה ואף סייעו להרשעה. נוסף על כל זאת, טוענים כי פרופסור יהודה היס שהיה האחראי מטעם המכון - כלל לא נכח בנתיחה.

במקרה אחר נכתב בדוח כי "ניסיון ההתערבות בממצאי חוות הדעת ומסקנותיה, כשלעצמו, הוא פסול". בתיק אחר, נקבע: "הפרקליט המטפל לא התייחס, לא בחן ולא בדק את השינויים ומקורם... מצופה מהפרקליט המטפל, כאשר הוא נתקל בשינויים... כי ייתן דעתו מיוזמתו לשינויים, למספרם ולמהותם ויבקש הסברים והבהרות לפשרם... היה מצופה שהפרקליט ישקף את עצם קיומם של שינויים אלה, מיוזמתו, לבית המשפט ולסנגוריה". ביחס לעניין נוסף נקבע כי: "היה מצופה מהפרקליט המטפל לחקור ולדרוש בסוגיה ולהבין את פשר השינוי". על שתי פרשות אחרונות אלה, נכתב בדוח הביקורת כי בהתנהלות הפרקליטים המטפלים יש משום הפרה, לכאורה, של חוקי לשכת עורכי הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

גרמן: "הפרקליטים פוגעים באמון הציבור בהם"

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), לשעבר שרת הבריאות, נמסר: "נבצר מבינתי איך הפרקליטים לא מבינים שכל הניסיונות שלהם למנוע את פרסום הדוח פוגע בראש ובראשונה בפרקליטות ובאמון הציבור בה. מהרגע הראשון בה הוקמה הנציבות הכריזו הפרקליטים מלחמה בנציבות וסירבו לשתף פעולה ואף יצאו לשביתה ארוכה. כל הניסיונות שלהם לבוא ולומר שהם בעד ביקורת לא עומדים במבחן המציאות לאור העובדה שהם מוכנים אף לגשת לבג"ץ כדי למנוע את פרסום דוח. כל הדוחות של הנציבה עד כה בכל הנושאים היו דוחות בונים שנועדו לשפר את המערכת, וחבל שדווקא גוף האמון על החוק, והציבור אמור לסמוך עליו, עושה הכול כדי להתחמק מביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully