וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צורך לאומי": ישראל מגייסת שבעה מדעני גרעין חדשים

28.3.2016 / 13:01

ממסמכי התכנית שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי החוקרים, שמספרם כיום הוא פחות מעשרה, ייבחרו מבין סטודנטים מצטיינים לתארים מתקדמים בפיזיקה, ייקלטו באוניברסיטאות בארץ ויעבדו עם הוועדה לאנרגיה אטומית. "יסייעו בנושאים שהשתיקה יפה להם". דיווח מהאולפן

הכור בדימונה/עריכה: ניר חן

תכנית חדשה של הוועדה לתכנון ולתקצוב בהשכלה הגבוהה, שגובשה בשיתוף עם הוועדה לאנרגיה אטומית, מבקשת להרחיב את המחקר הגרעיני של ישראל באמצעות גיוס שבעה חוקרים חדשים לתחום. על פי מסמכי התכנית, שהגיעו לאחרונה לידי וואלה! NEWS, "יש לראות בשיקום המחקר וההוראה בפיזיקה גרעינית צורך לאומי".

תקציב התכנית לקליטת שבעת המדענים הוא שבעה מיליון שקלים. הם יאותרו באמצעות ועדה מבין סטודנטים מצטיינים לתארים מתקדמים בפיזיקה. שבעת החוקרים יקבלו מלגות מחקר נדיבות ואף ייקלטו כחברי סגל באוניברסיטאות בארץ בתוך שלוש שנים. על פי ההחלטה, כבר בשנה הבאה יגויסו שני מדענים, בשנה שאחריה שניים נוספים ולאחר מכן עוד שלושה.

גורם המעורב בתכנית אמר לוואלה! NEWS כי יש מחסור בתחום ההנדסה הגרעינית בישראל. "הגרעין הישראלי חייב אנשים שיופנו לתחום הזה", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
הוחמרה אזהרת המסע לטורקיה: "תשתיות טרור מקדמות פגיעה בישראלים"
המדינה קשרה בין התאבדות תנ"צ ברכה לרב פינטו – וחזרה בה
גורם בפתח: הושג הסכם פיוס עם חמאס; תוקם ממשלת אחדות

הקריה למחקר גרעיני (הכור) בדימונה – 2004. GettyImages
התכנית נעשית בשיתוף פעולה עם הוועדה לאנרגיה אטומית. הכור הגרעיני בדימונה/GettyImages

החוקרים החדשים אמנם יקלטו באוניברסיטאות, אולם לפי הגורם, עבודתם יכולה להיות קשורה אף לענייני ביטחון המדינה. "האנשים האלו עורכים מחקרים, אבל חלק מהניסויים מתקיימים בשיתוף עם הכור בדימונה", סיפר. הגורם הוסיף כי התכנית נעשית בשיתוף פעולה עם הוועדה לאנרגיה אטומית, הגוף המופקד על "הפעילות הממלכתית בתחום הגרעין במדינת ישראל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר החינוך נפתלי בנט בחמ"ל משרד החינוך, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"פיזיקה תאפשר לסייע במחקר למערכות בתחומים שהשתיקה יפה להם". בנט/נועם מושקוביץ

שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, אמר: "המלגות הנוכחיות מצטרפות לשורה של מלגות המוענקות על ידינו לקידום המצוינות המחקרית בתחומים השונים. קידום ההישגים בתחום הפיזיקה הוא צורך לאומי לא פחות מצורך אקדמי. תחום הפיזיקה, מעבר להיותו חיוני מחקרית, יאפשר לסייע במחקר גם למערכות רבות בתחומים שהשתיקה יפה להם".

בישראל פועלים שני כורים גרעיניים מתחילת שנות ה-60, בנחל שורק ובדימונה. על פי פרסומים זרים, ברשותה של ישראל מאות פצצות אטום המיוצרות בכור בדימונה, והכור בשורק משמש לצורכי מחקר אזרחי ונמצא תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. על פי הפרסומים, מדינת ישראל אף מחזיקה ביכולת "מכה שנייה", של שיגור טילים בעלי ראש נפץ גרעיני מסדרת הצוללות "דולפין" שברשות חיל הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully