וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזקים אחד את האחר: אינתיפאדת הצמדים תופסת תאוצה

3.3.2016 / 0:30

הפיגוע בהר ברכה, שבו נפצעו שני חיילים, הוא חלק ממגמה שבמסגרתה מנסים המחבלים להגדיל את פוטנציאל הפגיעה ולצאת בזוגות או בשלישיות – הרכב ששומר את המוטיבציה שלהם להרוג גבוהה. וגם: הקור הוא כבר לא סיבה טובה לבטל פיגוע

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

הפיגוע בהר ברכה שבו נפצעו שני חיילים באורח קל ובינוני, כמו גם הפיגוע אתמול לפנות בוקר בהתנחלות עלי שבה נפצע קל חייל מילואים, ממחישים מגמה חדשה בדפוס הפעולה של המחבלים; לא עוד "אינתיפאדת הבודדים", אלא אינתיפאדה בצמדים ולעתים בשלשות. הצעירים הפלסטינים שמחליטים לצאת לבצע פיגוע, מבינים את הפוטנציאל הטמון בפעולה שבה יש יותר ממפגע אחד. מעבר לכך, נראה כי הפעולה בתוך מעין חוליה או קבוצה, מעניקה להם חיזוק למורל כשחברים תומכים, מעודדים ומזינים זה את זה, ומחזקים את המוטיבציה לתקוף עד לרגע לפני התקיפה.

את הפיגוע בעלי ביצעו לביב עזאם ומוחמד זרלואן, שני צעירים פלסטינים בני 17 מהכפר קריות. הם למדו יחדיו באותו בית ספר תיכון ולפי בני משפחתם בכפר, הם התפללו יחדיו את תפילת הערבית במסגד ולאחר מכן נעלמו. אפשר לשער שהשניים תכננו את התקיפה מבעוד מועד ולא החליטו עליה לפנות בוקר. סביר גם שעצם זה שפעלו יחדיו, סייע להם להעביר שעות לא פשוטות ולחזק את המוטיבציה מהתפילה ועד לתקיפה.

עוד בנושא:
נתניהו ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה לאשר גירוש משפחות מחבלים לעזה
יהודה גליק שב להר הבית: "לא ניתן לטרור להכתיב את סדר היום"
כלי נשק מאולתרים ממחרטות מקומיות: האתגר החדש שחשף מעצר ה"צלפים"

פינוי פצוע פיגוע הדקירה בהר ברכה לבית החולים בילינסון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
פינוי הפצועים מהפיגוע בהר ברכה, אמש/ראובן קסטרו

דפוס הפעולה הזה נראה גם בפיגועים אחרים. בפיגוע בבית חורון שבו נרצחה שלומית קריגמן היו שני מחבלים, איברהים עלאן וחוסין אבו גוש; הראשון ממחנה הפליטים קלנדיה והשני מהכפר בית עור א-תחתא. השניים אמנם היו קרובי משפחה, אך לא התגוררו באותו המקום או למדו באותה מסגרת. הם תקשרו דרך פייסבוק, שהפך לזירה שמביאה צעירים לשלהב זה את זה. לפני היציאה לפיגוע, כתבו עלאן ואבו גוש כי "יצאו לצוד דורבנים".

בפיגוע בסניף "רמי לוי" בשער בנימין שבו נרצח ינאי ויסמן, פעלו שלושה מחבלים יחד: האחד מביתוניא והשניים האחרים מג'לזון. הם כבר היו מוכרים לשומר במתחם, מאחר שבעבר הגיעו לקניות במקום ואחד מהם אף ניסה לגנוב מצרכים. בפיגוע בשער שכם שבו נהרגה לוחמת מג"ב הדר כהן, השתתפו שלושה מחבלים שהגיעו מהעיירה קבטיה שבצפון הגדה: אחמד אבו א-רוב, אחמד זכארנה ומוחמד כמיל. הם הכירו מבית הספר, לנו בלילה שלפני יחדיו בכפר א-רם שמצפון לבירה ולמחרת יצאו לירושלים להוציא לפועל את הפיגוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
זירת פיגוע בבנימין. א.צמח קבוצת מדברים תקשורת, מערכת וואלה! NEWS
הקור לא הניא את המחבלים. זירת הפיגוע בבית חורון/מערכת וואלה! NEWS, א.צמח קבוצת מדברים תקשורת

את פיגועי הירי שהיו לאחרונה בגזרת רמאללה ביצעו שלוש חוליות נפרדות ולא יחידים. בשבועות הקרובים צפויים להיראות חיקויים של הפיגועים בדגם החדש והמשותף.

דפוס נוסף שניתן לשים אליו לב בשבועות האחרונים הוא שעות הפיגועים והימים שבהם הם מתבצעים. בימי חמישי עד ראשון חלה עלייה בהשוואה לאמצע השבוע. בכפר סילוואד שמצפון מזרח לרמאללה, כזה שמשלב בין בני עשירים לבין תומכי חמאס מובהקים, כמעט בכל יום שישי בשבועות האחרונים אירע אחר הצהרים פיגוע דריסה. המחבלים שם, על פי המידע בישראל, לא יצאו מיד לאחר תפילת הצהרים לעשות פיגוע, אלא חיכו לתפילת אחר הצהרים ורק לאחריה נכנסו למכונית וניסו להרוג חיילים. כמו כן, אם בעבר מזג אוויר חורפי וקשה הותיר את המחבלים בבית, בגל הטרור המחבלים כבר לא נשברים מקור וגשם; המחבלים מבית חורון היו על סף היפותרמיה כשהגיעו למקום, ורצחו את שלומית קריגמן.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully