וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: כך הסתיר המשרד להגנת הסביבה מהציבור נתוני זיהום במפרץ חיפה

3.3.2016 / 10:01

בהצהרות בכירי המשרד על הטענות לחריגות של מפעלי בז"ן מתקני איכות האוויר נטען כי הבדיקות בשנים האחרונות תקינות. אלא שלידי וואלה! NEWS הגיעו מסמכים המעידים כי המפעלים חרגו עשרות פעמים מהתקנים. במשרד טוענים שחקירת הזיהום יסודית וכי מעולם לא הוסתר מידע מהציבור

עריכה: ניר חן

(השר אבי גבאי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, לפני כשלושה שבועות)

בחודשים האחרונים מתחוללת סערה ציבורית על רקע פרסום נתונים ומחקרים על התחלואה העודפת באזור מפרץ חיפה והקשר בינה לבין זיהום האוויר במקום. לאורך כל החודשים האחרונים חוזרים וטוענים בכירי המשרד להגנת הסביבה כי המפעלים בחיפה לא חרגו בשנים האחרונות מתקני איכות האוויר. בתחילת השבוע שעבר הודיע נציג משרד מבקר המדינה כי משרדו עתיד לבדוק את התנהלות המשרד להגנת הסביבה במפרץ. עם או בלי קשר, ימים ספורים אחר כך שיגר המשרד להגנת הסביבה זימון לשימוע למנכ"ל בז"ן, אשר התקיים ביום ראשון.

במסמך הזימון לשימוע ששוגר בשבוע שעבר למנכ"ל התשלובת, נכתב כי על סמך הנתונים שהעבירה תשלובת בז"ן בעצמה למרשם הפליטות, במהלך שנת 2015 חלה עלייה משמעותית בפליטות המזהמים, חלקם מסרטנים, ממפעל כאו"ל (כרמל אולפינים), אחד מארבעת המפעלים שבמתחם התשלובת.

סערת הזיהום במפרץ חיפה - עוד כותרות:
לראשונה - מפעל של בז"ן בסכנת סגירה
"יש כאן יותר חולי סרטן, למה מחכים?": דיון סוער על הזיהום בחיפה
משרד הבריאות בדיון בכנסת: "יש עודף תחלואה בסרטן בנפת חיפה"

סריקה
השר גבאי: "יש הרבה מאוד מפעלים פטרוכימיים בחיפה שכל אחד מהם עומד בתנאים שלנו. אין שם מפעלים שפועלים בניגוד לחוק"

על בסיס ההצהרות המרגיעות שנתנו בכירי המשרד להגנת הסביבה בתגובה לסערה הציבורית על עודף התחלואה במפרץ חיפה, ניתן היה לשער כי הנתונים החדשים שסיכמו את שנת 2015 והביאו לזימון לשימוע הפתיעו את אנשי המשרד. בריאיון שהעניק השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, לוואלה! NEWS לפני כשלושה שבועות הוא אמר כי "הבעיה המרכזית בחיפה היא שיש הרבה מאוד מפעלים פטרוכימיים שכל אחד מהם עומד בתנאים שלנו. אין שם מפעלים שפועלים בניגוד לחוק. הם עומדים בתנאים".

אלא שלידי וואלה! NEWS הגיעו מסמכים שעליהם חתום לא אחר ממנהל מחוז חיפה של אותו משרד ממש, החושפים כי שלושה מארבעת המפעלים שבמתחם בז"ן, הידוע כתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בארץ, חרג עשרות פעמים מהתקנים שנקבעו לו בצווים האישיים גם בשנים 2014-2012. שיעור החריגות שנמצאו בדיגומים שנערכו בארובות המפעלים נע בין עשרות למאות אחוזים בחומרים שביניהם כאלה המחלישים את המערכת החיסונים ומעלים את הסיכון לחלות בסרטן, במחלות לב, במחלות בדרכי הנשימה ובמחלות ילדים כדוגמת ברונכיטיס ועלייה בהתקפי אסתמה.

"המכתבים האלה יצאו לרמת המנכ"לים והסמנכ"לים במשרד, לכל אלה שטוענים חדשות לבקרים שהמפעלים לא חורגים מהתקנים", אמרה ליאורה אמיתי, מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה), שניהלה עד לאחרונה מאבק משפטי מול המשרד להגנת הסביבה לטובת קבלת מידע על פליטות המפעלים.

בתי הזיקוק בחיפה. ערן גילווארג
בתי הזיקוק במפרץ חיפה/ערן גילווארג

לדבריה, "גם הסגנית של מנהל מחוז חיפה אמרה ביום ראשון שעבר בדיון של הוועדה לביקורת המדינה שהמפעלים לא חורגים מהתקנים ושהם כל הזמן רק מקטינים את הפליטות. האם היא דוברת אמת? מה גורם לאנשי המשרד להגנת הסביבה לעמוד ולשקר במצח נחושה? מה גם שאנחנו רואים כאן פעולות וידע שהם מוסתרים מעיני הציבור. על מי הם מסנגרים? שנים שאנחנו אומרים שזה המשרד להגנת התעשייה, והנה עוד הוכחה".

לא ברור אם בזמן הריאיון שהעניק השר גבאי לאולפן וואלה! NEWS ידע כי עוד במרץ 2015 - זמן קצר לפני שמונה לתפקידו, שלח שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה של משרדו, שלוש התראות על עשרות חריגות בתקנים לתשלובת בז"ן, עם העתקים לבכירי המשרד. ההתראות שנשלחו למנכ"ל בז"ן דאז אריק יערי על שלושה מתוך ארבעת המפעלים הפטרוכימיים שבתשלובת התעשייתית, מפרטות כיצד במהלך שלוש שנים חרגו מפעלי התשלובת עשרות פעמים בעשרות עד מאות אחוזים בפליטת חומרים מסוכנים, שחלקם עלולים לגרום למחלות קשות.

"לא רק שאין אכיפה, הם גם משקרים לציבור"

במכתב התראה שנשלח במרץ 2015 למתחם בז"ן בחיפה מפורטות בסך הכול 49 חריגות שנמצאו בארובות השונות של המפעלים

"מכתב ההתראה שמנהל המחוז הוציא היה צריך לצאת עם הזמנה לשימוע. לא רק שהמשרד חיכה שלוש שנים עד לטיפול בעבירות שבוצעו לכאורה ב-2012, אלא גם שמאז שהוא שלח את ההתראה, ממרץ 2015 ועד עכשיו, הם לא זימנו את הנהלת בז"ן לשימוע על החריגות הללו? איזה הליך אכיפתי נפתח נגד תשלובת בז"ן בגין החריגות הללו אם הם אפילו לא זומנו לשימוע? לא רק שהם לא עושים מספיק הליכי אכיפה, הם גם מעזים לשקר לציבור", הוסיפה אמיתי. "במקביל, בכל הזדמנות כשעולה לדיון נושא ההרחבה של בתי הזיקוק, הם תומכים בכך למרות שהם יודעים שמדובר במפעל שעובר על החוק באופן קבוע. איזה מסר הם משדרים למפעל? למה שהמפעל יחשוש בכלל מהרגולטור שלו?".

במכתב התראה שנשלח במרץ 2015 למתחם בז"ן בחיפה מפורטות בסך הכול 49 חריגות שנמצאו במהלך השנים 2014-2012 בארובות השונות של בתי הזיקוק לנפט, במפעל "כרמל אולפינים" ובמפעל "גדיב" שבמתחם התשלובת. גם במקרה זה תוצאות הדיגומים נמסרו למשרד להגנת הסביבה על ידי הנהלת מתחם בז"ן.

השר להגנת הסביבה אבי גבאי מגיב לממצאי דו"ח זיהום האוויר בחיפה. מערכת וואלה!
השר גבאי באולפן וואלה! NEWS/מערכת וואלה!

דיגומים שנעשו בחלקיקים, הקשורים סיבתית לסרטן הריאה, לתמותה ממחלות לב ולמחלות ילדים - כדוגמת ברונכיטיס ועלייה בהתקפי אסתמה. בדיגום תקופתי שנערך בשתי ארובות של בתי הזיקוק לנפט באוקטובר 2012 נמדד ריכוז חלקיקים החורג מתקן הפליטה שנקבע בצו האישי של המפעל, אחת מהן בשיעור חריגה של כ-270% מהתקן. בדיגומים שנערכו בארובות שונות במפעל כרמל אולפינים נמצאו חמש חריגות מהתקן שנקבע לחלקיקים בצו האישי. בפברואר, מרץ ויולי 2012 נמצאו ארבע חריגות הנעות בין 58% ל-132% בתקן לחלקיקים. במרץ 2014 אף נמצאה באחת מארובות "כרמל אולפינים" חריגה מהתקן לחלקיקים בשיעור של 228%.

לפי אתר המשרד להגנת הסביבה, תחמוצת חנקן עלולה לגרום למחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים. בדיגומים שערך מתחם בז"ן בין השנים 2014-2012 בארובות שלושת המפעלים נמצאו 32 חריגות בתחמוצת החנקן בשיעורים הנעים בין 21%-216%. האפידמיולוגית הסביבתית אלה נווה, הנמנית עם מייסדי פורום "אימהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", מסבירה כי ריכוזי תחמוצות גופרית נמצאו במחקרים ככאלה הגורמות להעלאת הסיכון לחלות בסרטן ריאה.

בדיגום שנערך במפעל "כרמל אולפינים" במתחם בז"ן נמצאו שתי חריגות בחומר המסוכן בתוצאות הדיגומים שהעבירה הנהלת בז"ן למשרד להגנת הסביבה. בדיגום שנערך במרץ 2013 נמצאה באחת מארובות המפעל חריגה של תחמוצת גופרית בשיעור של 71%, ובדיגום שנערך במרץ 2014 באחת מארובות המפעל נמצאה חריגה מהתקן בשיעור של 33%.

הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
הפגנה של תושבי חיפה נגד הזיהום, בחודש שעבר/ערן גילווארג
"נשים בהיריון מתקשות לנשום וילדים חווים התקפי אסתמה"

"בקבוצה שלנו מדווחים כמעט מדי יום אירועי זיהום חמורים של תושבי האזור. נשים בהיריון מתקשות לנשום, תושבים חשים מיגרנות, ילדים חווים התקפי אסתמה. אבל כשתושבים מבקשים מהמשרד שידגמו בהתאם לתלונתם - מה באמת הם נושמים באותו הרגע - המשרד מעולם לא עורך או מספק בדיקות כאלו", אמרה נווה בזעם. "המשרד להגנת הסביבה מזניח את תושבי חיפה. 31,109 איש חלו בסרטן רק בעשור האחרון. ואלו רק הכמויות של הסרטן שנמדדות - מה עם המחלות האחרות? ברור לכל, המשרד להגנת הסביבה אינו מבצע את תפקידו, ועכשיו השאלה רק מתי ייתן על כך את הדין".

המשרד להגנת הסביבה: "נתוני איכות האוויר פתוחים לעיני כל"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המידע העולה בכתבה רצוף אי-דיוקים וטיעונים שקריים, המעלה חשש להטעיה מכוונת של הציבור. ראשית ובשונה מהמפורסם, יש לערוך הבחנה בין נתוני איכות האוויר בסביבה לבין נתונים המתייחסים לפליטות של המפעלים מארובות שמשמשים את המשרד להגנת הסביבה לצרכי פיקוח ואכיפה. נתוני איכות האוויר והפליטות ממפעלים כאחד, מפורסמים באופן רצוף, ללא יוצא מן הכלל ופתוחים לעיניי כל באתר המשרד"

לפי המשרד, "חשוב להבהיר כי ככלל, נתוני איכות האוויר מצביעים על כך שאין זיהום אוויר חריג בסביבה ביחס לריכוזי אוכלוסין אחרים בישראל. יחד עם זאת, במקרים בהם קיימות חריגות נקודתיות, בין אם מקורן בפליטות של מפעלים ובין אם הן מנוטרות בסביבה, מפורסמות ומטופלות בהתאם ולראייה, ההליך הפלילי העומד תלוי נגד בז"ן. לבסוף, השר להגנת הסביבה ואנשי המשרד עושים ימים כלילות להביא לשיפור באיכות האוויר והאזור ואנו נמשיך לעשות זאת בנחישות ובהתמדה למען בריאות תושבי חיפה"

מתשלובת מפעלי בזן בחיפה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully