וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: מוכן להפסקת אש, אם המורדים לא ינצלו אותה לטובתם

21.2.2016 / 2:10

על רקע הניסיונות הבינלאומיים להביא לרגיעה בלחימה ברחבי סוריה, התנה נשיא המדינה את המהלך בעצירת התקדמות המורדים והפסקת הסיוע הזר המגיע אליהם. לדבריו, חייליו קרובים לכיבוש העיר חאלב ומתקדמים לעבר מעוז דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(תקיפות רוסיות בצפון סוריה, השבוע)

נשיא סוריה בשאר אסד התייחס אמש (שבת) לניסיונות של הקהילה הבינלאומית להביא להפסקת אש בלחימה בין צבא משטרו לאופוזיציה, ואמר כי הוא מוכן לקיימה בתנאי שהמורדים, שאותם כינה "טרוריסטים", לא ינצלו אותה לטובתם. כמו כן, הוא נתן תנאי נוסף להפסקת הלחימה, לפיו על המדינות הזרות המסייעות למורדים להפסיק את התמיכה בהם.

"אמרנו כי אנו מוכנים לעצור את המבצע הצבאי, אך הדבר קשור בסוגיות חשובות כמו מניעת האפשרות שהטרוריסטים ינצלו את הרגיעה כדי לשפר את עמדותיהם", אמר בריאיון לעיתון הספרדי אל פאיס. לדבריו, כל הפסקת אש חייבת להבטיח כי "מדינות נוספות, במיוחד טורקיה, ימנעו משליחת טרוריסטים נוספים ונשק למדינה, או כל סוג של סיוע לוגיסטי".

טורקיה, כמו גם ערב הסעודית, מדינות סוניות אחרות באזור ומדינות המערב, מעניקות סיוע למורדים המתונים הלוחמים באסד. הנשיא הסורי, מצדו, נעזר בלוחמים מאיראן ומחיזבאללה ובהפצצות הרוסיות מהאוויר.

עוד כתבות בנושא:
האופוזיציה הסורית: מוכנים להפסקת אש – אם רוסיה תפסיק לתקוף
"הגורים של החליפות": כך נהרגו לפחות 89 ילדים בשורות דאעש
הערכות בישראל: כ-7,000 לוחמי חיזבאללה נמצאים על אדמת סוריה

נשיא סוריה בשאר אסד בנאום בפני לשכת עורכי הדין בדמשק, 16 בפברואר 2016. סוכנות הידיעות הסורית SANA, רויטרס
"מוכנים לעצור את המבצע הצבאי". אסד/רויטרס, סוכנות הידיעות הסורית SANA

אסד הוסיף כי חייליו קרובים לשליטה מלאה על העיר חאלב, שם מתנהלים בשבועות האחרונים קרבות בחסות התקיפות האוויריות של רוסיה, ומתקדמים לעבר מעוז ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), א-רקה. לדבריו, לאחר שישיב לידיו את השליטה המלאה במדינה, הוא יפעל להקמת ממשלת אחדות שתניח את היסודות לחוקה חדשה ולקיום בחירות כלליות.

הריסות בעיר חאלב, סוריה, 11 בפברואר 2016. AP
"קרובים להשתלטות על חאלב". בניין שנפגע במהלך הקרבות בעיר/AP

תאריך היעד להפסקת האש בלחימה בסוריה, על פי ההסכם שנחתם בידי 20 המדינות החברות ב"קבוצת התמיכה הבינלאומית לסוריה" בשבוע שעבר במינכן, עבר שלשום. ההסכם, שדורש הפסקה כמעט מוחלטת של הלחימה, מלבד הלחימה נגד דאעש וארגוני טרור נוספים, נחשב לפריצת דרך במאמצים לסיום המשבר. אולם המאמצים בשטח במהלך השבוע כשלו, על רקע הפעילות הרוסית והדיווחים על הכנות מצד טורקיה וערב הסעודית לפלישה קרקעית. שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה הודה כי חידוש המו"מ בשלב זה הוא "לא ריאלי".

עם זאת, המאמצים נמשכים, ואתמול אמר גורם בכיר באופוזיציה הסורית כי ארגוני המורדים הסכימו להפסקת אש שתיארך בין שבועיים לשלושה. זאת, בתנאי שרוסיה תחדל מהתקיפות האוויריות בשטח המדינה, המצור בכל העיירות והכפים הנצורים יוסר וסיוע הומניטרי ייכנס לכל שטחי המדינה. הגורם הוסיף כי ניתן יהיה להאריך את הפסקת האש, שזוכה לתמיכת כל הארגונים מלבד דאעש.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. 12 בפברואר 2016.. AP
האשים את טורקיה ב"פעולות פרובוקטיביות". לברוב/AP

כמו כן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ומקבילו האמריקני ג'ון קרי שוחחו בטלפון על תנאי הפסקת האש. ממשרד החוץ של רוסיה נמסר כי לברוב האשים את טורקיה ב"פעולות פרובוקטיביות שמפרות את השלמות הטריטוריאלית של סורי". זאת, בעקבות הפגזת עמדות המיליציה הכורדית בצפון סוריה, ולאחר דחיית ההצעה הרוסית באו"ם שתקרא להפסקת פעילותה של טורקיה בסוריה ונטישת התכניות לכניסה קרקעית למדינה.

הריסות מהפצצות בחאלב, סוריה, 14 בפברואר 2016. רויטרס
המתקפה נמשכת. הריסות בעיר חאלב מהפצצות רוסיות, השבוע/רויטרס

בתוך כך, המתקפות של הצבא הסורי נמשכות ברחבי המדינה, בתמיכה של התקיפות האוויריות הרוסיות. אתמול כבש הצבא בחזרה 18 כפרים בחאלב מידי דאעש – התקדמות נוספת לקראת השתלטות מחדש על א-רקה. כמו כן, המטוסים הרוסיים תקפו עמדות של המורדים בכפרים ענדאן וא-טמוחה שבצפון חאלב וכן שכונות הנשלטות על ידי המורדים בעיר.

במקביל, החל להגיע סיוע לערים הנצורות, ועל פי אל-ג'זירה, 22 משאיות עם סיוע הומניטרי הגיעו למעבר הגבול בין טורקיה לסוריה בדרכן לצפון מחוז חאלב. כמו כן, הועבר סיוע הומניטרי לשבעה אזורים נצורים ברחבי המדינה. גורם סיוע מערבי סיפר לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "הגישה ההומניטרית השתפרה השבוע, אולם זה חייב להפוך לשגרה". במקביל, הצנחת סיוע באזורים שנצורים על ידי דאעש, כמו דיר א-זור, צפויה להתחיל בשבוע הקרוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully