וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: "ליקויים חמורים בהיערכות ובטיפול באיום המנהרות"

4.2.2016 / 16:42

יוסף שפירא פנה לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל וביקש להעביר עוד היום את טיוטת דוח הביקורת בנושא מנהרות חמאס "נוכח הדחיפות המסתמנת בנושא". לפי ההודעה, ביקורת ראשונה בנושא החלה להתפתח במשרדו כחצי שנה לפני "צוק איתן"

ספק 500

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הורה להעביר עוד היום (חמישי) את טיוטת דוח הביקורת על איום המנהרות של חמאס. הפנייה הועברה לגורמים הבכירים הנוגעים בדבר: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט.

בהודעת לתקשורת מטעם משרד מבקר המדינה נטען כי יש להעביר את טיוטת הדוח "היערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות בהיבטי מודיעין, בנין הכוח והפעלתו", נוכח "הדחיפות המסתמנת בנושא המנהרות בכל החזיתות". לפי ההודעה, ביקורת ראשונה בנושא המנהרות החלה במשרד מבקר המדינה לפני שנתיים, בפברואר 2014, כלומר כחצי שנה לפני מבצע "צוק איתן".

"טיוטת הדוח שהועברה מצביעה על פערים וליקויים, חלקם חמורים, בהיערכות לאיום המנהרות ובטיפול בהן. זאת בשנים שקדמו למבצע 'צוק איתן' ובמהלכו, כולל התייחסות למרכיבי הביטחון ביישובים", נמסר.

לקריאה נוספת:
חרף הדיווחים על חפירת מנהרות, חמאס מבהיר: "לא רוצים מלחמה"
לאחר מותם של שני פעילים: מנהרה נוספת של חמאס קרסה בעזה
כחלון לתושבי עוטף עזה: "תקציב לא יהווה חסם לביטחונכם"

קצין צה"ל במנהרה שחפרו אנשי חמאס בגבול עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
"ליקויים חמורים". קצין צה"ל במנהרה של חמאס ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/AP

דוח הטיוטה המדובר הוא חלק מתהליך הפקת לקחים וביקורת בעקבות מבצע "צוק איתן", שהחל כחודש לאחר המערכה הצבאית, בספטמבר 2014, בחטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה. לפי הודעת המשרד, בקרוב תועבר טיוטת פרק נוסף בדוח, שמתמקד בביקורת על תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-ביטחוני ותפקודו, וביחסי הגומלין בין הקבינט לדרג הצבאי, כולל בקשר לאיום המנהרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ילין: "לא ייתכן ששנה וחצי אחרי 'צוק איתן' עדיין לא הוצגו דוחות העוסקים בביטחון ישראל"

הדוח המלא יכלול פרקים נוספים. בין היתר ידון משרד מבקר המדינה בנושאים הבאים: המענה הטכנולוגי לבעיית המנהרות; היערכות לשם הגנה על העורף האזרחי מפני איום טילים ורקטות; ופעילות צה"ל בקשר להוראות הדין הבינלאומי, כולל במבצע "צוק איתן".

חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד), לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול, הגיב להוראתו של שפירא ואמר: "אני קורא למבקר המדינה לסיים את הבדיקה במהרה ולהגיש את דוח הביקורת על היערכות מערכת הביטחון על המנהרות במהרה. לא ייתכן כי שנה וחצי מתום מלחמת 'צוק איתן' ודוחות העוסקים בביטחון מדינת ישראל ושמירה על חיי האזרחים, עדיין לא הוצגו בפני הגורמים הרלוונטיים. על המבקר להמשיך ולבדוק את המצב כיום, המנהרות הן איום טקטי שעלולות להפוך לאיום אסטרטגי. מדובר בחיי אדם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעולות לאיתור מנהרות בגבול רצועת עזה, בשבוע האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרישתו של שפירא מגיעה לאחר הדיווחים בשבוע האחרון כי חמאס חידש את פעילות חפירת המנהרות מרצועת עזה לשטח ישראל. בימים האחרונים אף דווח על לפחות שלושה מקרים של קריסות מנהרה. ככל הנראה, יותר ממנהרה אחת חצתה את הגבול לישראל, וסביר שישנן מנהרות שאינן מוכרות וידועות.

חברי ועדת ביקורת המדינה, בראשות חבר הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), הגיעו השבוע לסיור בנתיב העשרה שבעוטף עזה. תושבי האזור טענו כי בעיית המנהרות לא נעלמה. "אנחנו יודעים שיש מנהרות, זה לא יעזור. למרות מה שאומרים לנו, התחושה שלנו היא שקיימות מנהרות", אמרה אביבית פולד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully