וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "על אירופה לראות בנו בעלי ברית, כפי שעושות מדינות המפרץ"

21.1.2016 / 20:00

בריאיון לכתב CNN פריד זקריה ב"פורום הכלכלי העולמי" בדאבוס, טען ראש הממשלה כי "ערב הסעודית, כמו רבים בעולם הערבי, רואה בישראל כבעלת ברית - ולא כאיום". קרי: "חלק מהכסף שאיראן תקבל יעבור לארגוני טרור"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשתתף ב"פורום הכלכלי העולמי" בדאבוס, טען היום (חמישי) כי היחס שאליו זוכה מדינת ישראל מצד מדינות ערב הסוניות טוב יותר מזה שמפנה כלפי ירושלים האיחוד האירופי. בריאיון מיוחד עם כתב רשת CNN פריד זקריה, סיפר כי נפגש בפתח הוועידה הבינלאומית עם מנהיגי האיחוד האירופי, "וביקשתי מהם שמדיניות האיחוד, זו שיוצאת מבריסל, כלפי ישראל והסוגיה הפלסטינית, תשקף את השינוי במדיניות הערבית כלפי ישראל".

לדבריו, "יש שינוי. חשבנו פעם כי אם נפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, זה יפתור את הסכסוכים הגדולים יותר באזור, אולם ככל שאני חושב על זה יותר, אולי זה בעצם הפוך. אולי הקשר שלנו עם העולם הערבי יסייע לנו לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים". נתניהו הוסיף: "ערב הסעודית, כמו רבים בעולם הערבי, רואה בישראל כבעלת ברית - ולא כאיום".

עוד בוואלה! NEWS:
חיוכים למצלמות ואפס הסכמות: נתניהו ייפגש עם קרי וביידן בשוויץ
עריקאת לאיחוד האירופי: "ישראל בחרה בהתנחלויות על פני השלום"
ארה"ב גיבתה את דברי השגריר שפירו: "לא אמר דברים חדשים"

בנימין נתניהו וג'ון קרי היום בדאבוס. AP
ראש הממשלה ביקש סיוע צבאי מוגבר. נתניהו וקרי, היום/AP

מדינות המפרץ הפרסי ומדינות נוספות בעולם הערבי מתאחדות "בשל האיומים המשותפים, דאעש ואיראן", כך טען נתניהו. הוא הוסיף כי מדינות אלה "חושבות מי יכול לעזור לנו בקרב הזה על עתידנו. ברור שישראל והמדינות הסוניות לא בצדדים יריבים". כשנשאל בנוגע למעמדה של ישראל בעולם, טען כי "השינוי הדרמטי ביותר בתקופה האחרונה הוא השינוי ביחסים בין ישראל ושכנינו הערבים, שנועד ליצור מזרח תיכון ללא איסלאם קיצוני".

נתניהו הוסיף כי "מתקיים דיון ממשי" על הגברת הסיוע הצבאי מארצות הברית לאחר יישום הסכם הגרעין. "בכהונה הראשונה שלי ויתרתי על סיוע כלכלי, את זה נצליח לעשות בעצמנו. אנחנו לא זקוקים לרווחה", הבהיר. הוא ציין כי כיום וושינגטון מעביר 3.1 מיליארד דולרים לישראל בסיוע צבאי, וכעת "מדברים על חבילה גדולה יותר". עם זאת, טען נתניהו: "זה מתחוור נוכח הכספים הרבים שאיראן תקבל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת דאבוס, 21 בינואר 2016. רויטרס
"ישראל לא מחפשת להשמיד אף אחד. אין פה סימטריה"/רויטרס

"ישראל לא מחפשת להשמיד אף אחד. אין פה סימטריה", הבהיר נתניהו כשנשאל על הביקורת שמופנית כלפי ירושלים, בטענה כי גם לישראל יש נשק גרעיני. "מנהיגי איראן גם היום, כמו לפני ההסכם, מדברים על מטרתם להשמיד את ישראל ולמחות אותה מעל פני האדמה. הם מעניקים מיליארדי דולרים בשנה לחיזבאללה, שמתכוננת להפציץ את ערי ישראל. המטרה היא להשמיד את המדינה היהודית. מורידים את הפיגומים האיראניים, וחיזבאללה מתמוטטת".

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי הבהיר היום בדברים שאמר בשולי הוועידה, כי סביר שחלק ממיליארדי הדולרים שאיראן תרוויח מהסרת הסנקציות יגיעו לארגוני טרור. "אני חושב שחלק מהכספים יועברו בסופו של דבר לידי משמרות המהפכה של איראן או לידי ישויות אחרות, שחלקן מוגדרות כארגוני טרור", הודה. לדבריו, אין ביכולתה של ארצות הברית לעשות הרבה כדי למנוע זאת. עם זאת, הוסיף כי עדיין אין ראיות שמשאבים של איראן הועברו לארגוני טרור לאחר הסרת הסנקציות.

זקריה שאל את נתניהו בנוגע למורשת שירצה להשאיר אחריו, ואם זו עדיין כוללת את פתרון שתי המדינות. "עוד לא סיימתי. בואו נבהיר את זה", ציין נתניהו בפתח דבריו. "האחריות הראשונה שלי היא להבטיח את הביטחון של המדינה היהודית היחידה. אם אני מסתכל אחורה, להקמת המדינה, היו לנו כמה אלפי בני אדם. עכשיו יש לנו שמונה מיליון. התוצר הגולמי הלאומי גדל. בנינו צבא שיכול להגן על עצמנו ויכול להציע יציבות בשכונה שלנו. אני רוצה להבטיח את עתיד העם היהודי ולהציע שלום ויציבות באזור. ייצבנו את הכלכלה, היה לי חלק בזה".

"הדור של אבא שלי היה אחראי על השבת מה שאבד בעת העתיקה – מדינה משלנו. הדור שלי אחראי על הגנת מה שהושג. כך אנחנו יכולים גם לשנות את העולם", הוסיף. "מה שאנחנו עושים בישראל משנים את העולם. ברפואה, בתקשורת, בסייבר. בכל כך הרבה דברים. זה יכול להועיל לשכנינו ולשאר האנושות. לעשות כל זאת, אני חייב להבטיח שעתיד המדינה היהודית בטוח. אני רוצה שיזכרו אותי כמגן ישראל. זה מספיק עבורי. מגן ישראל".

לטענתו של נתניהו, "60% מהחלטות מועצת האו"ם לזכויות אדם הן נגד ישראל. שאר העולם הוא 40%. סוריה, איראן, לוב, מה שתרצה. ישראל - הדמוקרטיה שחיה לאורן של זכויות האדם, ולפי נורמות אנושיות. המגמה הזאת קיימת באו"ם, ולמרבה הצער גם באיחוד האירופי ובגופים בינלאומיים אחרים. במובנים מסוימים זה רק מחריף".

"זאת, בניגוד מוחלט למגמה של מדינות קטנות יותר - הודו, סין, רוסיה, כמעט כל מדינה אפריקנית ומדינות בדרום אמריקה או בעולם הערבי", הוסיף. ראש הממשלה הסביר כי גורמי המשיכה של מדינות אלה הם "המודיעין הטוב" של ישראל, ו"ניצול הזדמנויות העתיד". לדבריו, "איזו פרה מייצרת הכי הרבה חלב? הפרה הישראלית. כל 'מו' ממוחשב. ב-2014, 10% מההשקעות הפרטיות באבטחה בסייבר בעולם היו אצלנו. בשנה האחרונה זה הכפיל את עצמו. אנחנו מעצמת סייבר".

נתניהו עוד קרא לעולם "להתאחד" סביב המטרה של "פירוק רשתות הטרור של איראן", ומעקב אחרי תכנית הגרעין שלה בעידן שלאחר יישום ההסכם עם המעצמות. "בעוד 15 שנים, היא תוכל לשוב ולהפעיל צנטריפוגות", הסביר. "הדאגה שלי ושל אחרים באזור היא שאחרי תקופה מסוימת, איראן תוכל לחדש בקנה מידה אף גדול יותר את תכנית הגרעין הצבאית שלה".

"היא תמשיך לשלוח את הטרוריסטים והצבאות החשאיים והגלויים שלה ברחבי המזרח התיכון, ותהיה לה אפשרות להעשיר כמה אורניום שרק תרצה", הבהיר. "אני מקווה שדבריי יופרכו, שאיראן תהפוך למתונה ותפסיק את התוקפנות שלה. אבל יש לי את הספקות שלי". לדבריו, כעת יש להביע תמיכה בבעלות בריתה של ארצות הברית, ובראשן ישראל.

מוקדם יותר היום נועד נתניהו נועד עם קרי, בשולי הוועידה. הם דנו ביחסים עם הפלסטינים, בנעשה בסוריה ובאיראן, ובאתגרים שמציב ארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" (דאעש). נתניהו הראה לקרי סרטון הסתה פלסטיני, שאותו כבר הראה לשרי חוץ אחרים, וטען כי ההסתה הפלסטינית היא אחד מהגורמים לטרור.

(עדכון ראשון: 16:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully