וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות לחץ המעצמות: ייתכן שיידחו שיחות השלום בנושא סוריה

21.1.2016 / 1:15

שליח האו"ם למדינה מסר כי בשל אי-הסכמה לגבי ייצוג המורדים בשיחות מול ממשלת אסד, ייתכן שהמשא ומתן בז'נבה ידחה בכמה ימים. ארה"ב ורוסיה ממשיכות לפעול לקיום השיחות ב-25 בינואר, אך העידו שדחייה קלה "לא תהיה סוף העולם"

עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: קרבות עזים בין צבא אסד לכוחות המורדים בדיר א-זור)

למרות הציפייה הגדולה לתחילתן, שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר אתמול (רביעי) כי ייתכן ששיחות השלום בין הממשלה בדמשק וקבוצות המורדים במדינה יידחו מעבר לתאריך היעד שנקבע ל-25 בינואר. דחיית השיחות עלולה להיווצר בשל אי-הסכמה בין המורדים בסוריה לגבי ייצוגם בשיחות. עם זאת, המעצמות המתווכות בין הצדדים ממשיכות להפעיל לחץ לקיום השיחות. בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב נפגשו בציריך, על אף חוסר ההסכמה בנושא ייצוג גופי האופוזיציה הסורית.

על פי דברים שאמר דה מיסטורה בריאיון לרשת CNN, אחת ממועצות מורדים המגובה בידי ערב הסעודית הודיעה כי לא תגיע למשא ומתן, שנקבע להיערך בז'נבה שבשוויץ, אם קבוצת מורדים נוספת תשב לשולחן השיחות. זאת, בתגובה לכוונת רוסיה להרחיב את הדיונים ואת קבוצות האופוזיציה הדנות עם המשטר על פתרון הסכסוך.

לקריאה נוספת:
הסכם הפסקת אש בדרום דמשק: מאות משפחות שבו לבתיהן
המתקפה של דאעש במזרח סוריה: "400 נחטפו, 300 הוצאו להורג"
סוריה: שיירת סיוע הומניטרי הגיעה לעיירה הנצורה מדאיה

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במסיבת עיתונאים בלונדון. רויטרס
"אין לנו כוונה לדחות את השיחות". לברוב/רויטרס

לטענת לברוב, תאריכים רבים לתחילת השיחות נשקלו, אך ה-25 בינואר נבחר לבסוף על ידי מזכ"ל האו"ם באן קי מון דווקא בעצתו של דה מיסטורה, המכיר את הסכסוך בסוריה על בוריו. ואולם, כשנשאל דה מיסטורה אם כבר ניתן "לשלוח הזמנות" לשיחות במהלך הריאיון שנערך בדאבוס שבשוויץ, הוא השיב: "איני יכול לומר זאת היום, אוכל להגיד רק ב-24 בינואר, ביום שלפני". לדבריו, חשוב שתהיה "שיחה רצינות על שלום ולא שיחות על שיחות". "אני מאמין שנוכל להתחיל את השיחות, אולי לא ב-25 בינואר, אבל אנחנו צריכים להמשיך להפעיל לחץ ולשמור על המומנטום", הוסיף.

שליח האו"ם לסוריה הוסיף כי לדעתו, רוסיה, שמבצעת בחודשים האחרונים תקיפות אוויריות רבות בשטחי סוריה, היא בעלת עניין גדול בקיצור מעורבותה במשבר. גם ארצות הברית, לדעתו, הפכה "מעורבת מאוד פוליטית" בחיפוש אחר פתרון למלחמת האזרחים, ולטענתו גם איראן וערב הסעודית הבטיחו שיסייעו במציאת הפתרון – למרות המשבר הדיפלומטי ביניהן. "הם ודאי מבינים שהגיעה העת לפחות לנסות למצוא פתרון פוליטי שיהווה פשרה", אמר.

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, מציג מפה של העיר כובאני במהלך מסיבת עיתונאים במטה האו"ם בז'נבה, 10 באוקטובר 2014. רויטרס
"הם ודאי מבינים שהגיעה העת למצוא פתרון". דה מיסטורה/רויטרס

לברוב הביע את מורת רוחו לנוכח הדחייה האפשרית, ואמר כי אין בכוונת המדינות המתווכות בשיחות לעשות כן. "אין לנו כוונה לדחות את השיחות מינואר לפברואר. זו עמדה משותפת לרוסיה ולארצות הברית, ואנחנו בטוחים שבימים הקרובים, בינואר, השיחות יחלו", אמר לברוב. "זו תהיה רק ההתחלה, משום שכמובן זה ייקח זמן רב ויש משימות רבות לפתור".

דוברו של קרי, ג'וש קירבי, אמר כי שרי החוץ של ארצות הברית ושל רוסיה דנו ב"חשיבות השמירה על ההתקדמות לקראת פתרון דיפלומטי למשבר בסוריה". הוא הוסיף כי לא חל שינוי ברצונן העז של וושינגטון ומוסקבה לראות את הפגישה מתקיימת ב-25 בינואר, אך כי עיכוב של יומיים או שלושה "אינו סוף העולם". כמו כן, נאמר כי קרי לחץ על רוסיה להשתמש בהשפעתה על נשיא סוריה, בשאר אסד, כדי לאפשר גישה לצורך מתן עזרה הומניטרית במדינה – בייחוד לאזרחים הנצורים במדאיה, שם דווח על מקרים רבים של מוות מרעב.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי באירוע באוניברסיטת הרווארד, 14 באוקטובר 2015. רויטרס
לדבריו, לא חל שינוי בעמדת וושינגטון ומוסקבה ביחד לחשיבות המשא ומתן. קרי/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully