וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הסרת הסנקציות: עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב ואיראן

הרפובליקה האיסלאמית שחררה ארבעה אזרחים אמריקניים, בהם עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'ייסון רזאיאן. זאת, בתמורה לשחרור שבעה אזרחים איראניים מהכלא בארה"ב. העסקה מגיעה על רקע יישום הסכם הגרעין המתקרב

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ארבעה אזרחים אמריקניים, בהם עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'ייסון רזאיאן, שוחררו היום (שבת) מהכלא באיראן במסגרת עסקת חילופי אסירים בין שתי המדינות – כך הודיע התובע הכללי של טהראן, עבאס ג'עפרי דאוולאתבדי. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא", ארצות הברית תשחרר בתמורה שבעה אסירים איראנים-אמריקנים שנאסרו בגין אישומים הנוגעים להפרת הסנקציות.

לפי סכנות הידיעות "פארס", נוסף על רזאיאן שוחררו גם הכומר הנוצרי סעיד עבדיני ואמיר חקמתי, חוקר פרטי וחייל לשעבר בכוחות המארינס האמריקניים. כמו כן שוחרר אזרח אמריקני נוסף בשם נוסראתוללה חאסראווי.

"בהתאם להוראות המועצה העליונה לביטחון לאומי, ולפי האינטרס הלאומי, ארבעה איראנים בעלי אזרחות אמריקנית שוחררו במסגרת עסקת חילופים", אמר דאוולאתבדי.

עוד כתבות בנושא:
איראן: עונש מאסר נגזר על העיתונאי האמריקני מה"וושינגטון פוסט"
"תמוה ומעורפל": פסק דין ניתן לעיתונאי האמריקני הכלוא באיראן
לקראת הסרת הסנקציות: שרי החוץ של איראן, ארה"ב והאיחוד בווינה

ג'ייסון רזאיאן - כתב "וושינגטון פוסט" העצור בטהראן. AP
שוחרר מהכלא. רזאיאן/AP

לפי אירנ"א, העסקה מכילה סעיף שלפיו ארצות הברית לא תפעל להסגרה לידיה של 14 אזרחים איראנים שמעורבים לכאורה בקניית נשק בארצות הברית לשם מכירתו לרשויות באיראן.

בנובמבר האחרון גזר בית משפט באיראן על רזאיאן עונש מאסר, אולם לא צוין לכמה שנים הוא נשלח לכלא. רזאיאן, שמחזיק באזרחות איראנית ואמריקנית, הורשע ב-11 באוקטובר לאחר שהואשם בריגול. מערכת העיתון ומשפחתו גינתה את האישומים נגדו וטענה כי הם אבסורדיים.

דובר מערכת המשפט האיראנית, גולמחוסיין מוחסני אג'עי, אמר בתחילת החודש כי האמריקנים יצרו קשר עם איראן כדי לחתום על עסקת חילופי שבויים, שבמסגרתה יושב לארצות הברית רזאיאן, בתמורה לשבויים איראנים שמוחזקים בארצות הברית. גורם בכיר בבית הלבן מסר כי "איננו הולכים להתייחס לכל אמירה של בכיר איראני. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להשיב את אזרחינו לביתם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
החל משפטו של כתב הוושינגטון פוסט שנעצר באיראן. רויטרס
עצור מאז 2014. רזאיאן/רויטרס

רזאיאן, שנולד בקליפורניה ושימש כראש המערכת של העיתון האמריקני באיראן, נעצר ביולי 2014. השימוע האחרון בעניינו נערך ב-10 באוגוסט. המקרה של רזאיאן נידון מאחורי דלתיים סגורות בבתי הדין של משמרות המהפכה, שעוסקים בעבירות ביטחוניות וחוטפים ביקורת מצד דיפלומטים זרים וארגוני זכויות אדם בשל חוסר השקיפות שלהם, העונשים החמורים שהם נוטים לגזור והשימוש התכוף שלהם בעונש מוות. מאז התפוצצות הפרשה, כינה העיתון האמריקני את ההליך המשפטי נגד רזאיאן "משפט ראווה".

שרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני בפגישה עם מקבילה האיראני מוחמד ג'וואד זריף בווינה, ינואר 2016. מתוך הטוויטר של שרת החוץ האירופית, צילום מסך
לקראת הסרת הסנקציות. מוגריני וזריף/צילום מסך, מתוך הטוויטר של שרת החוץ האירופית

השחרור מגיע על רקע יישום הסכם הגרעין המתקרב, שצפוי להגיע לאחר פרסום דוח סבא"א הסופי שיבהיר אם איראן עמדה בכלל התחייבויותיה. לאחר קבלת הדוח, יחל המערב בהסרת הסנקציות.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי הסנקציות הבינלאומיות יוסרו היום עם פרסום הדוח העדכני. לפי דיווח בסוכנות הידיעות ISNA, זריף אף ציין כי "היום הוא יום טוב לעם האיראני". בתוך כך, זריף נועד היום עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בווינה שבאוסטריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully